קיץ בטוח: המדריך לעונה החמה

(0)
לדרג

שמירה על כללי בטיחות תמנע תאונות בקיץ. בצד ההנאה מהים, הבריכה, הטיולים והמשחקים, ישנן גם סכנות רבות. כך תשמרו על ילדכם

מאת: ד"ר הדר ירדני

הקיץ מגיע ואיתו הים, השמש, ארטיק, אבטיח ושאר פירות הקיץ הנהדרים וכמובן החופש הגדול. בכל שנה בקיץ נרשמת עלייה במספר הילדים הנפגעים בתאונות שונות: תאונות אופניים וסקטים, פגיעה בילדים הולכי רגל, נפילות מגובה ופציעות במגרשי משחקים, טביעה בבריכות, מאגרי מים ובים. ארגון 'בטרם' מדווח שלפחות 30 אלף ילדים יגיעו לחדרי המיון השונים בחודשי הקיץ, עקב פגיעות בתאונה. בחודשי הקיץ של 2007 נהרגו 46 ילדים עקב פגיעות שונות, כשהגורם מספר אחת היה תאונת דרכים.

מחקר מארה"ב מדווח על כך ש-2,000 ילדים מוצאים כל קיץ את מותם כתוצאה מהיפגעות שניתן היה למנעה. חודש יולי נחשב לקטלני ביותר במשך השנה. 42% ממקרי התמותה בגין פגיעות בילדים מתרחשים בקיץ, והסיבות הן תאונות דרכים (אופניים 45% מעל הממוצע החודשי), טביעה (86% מעל הממוצע החודשי), נפילות (מעל 21% מהממוצע החודשי) ועוד. מעט תשומת לב תעזור לכולנו לעבור את הקיץ בבטחה ובנעימים.

קסדות וחגורות

בתי החולים קפלן ואסף הרופא מראים עלייה בעשרות אחוזים במקרי היפגעות בזמן רכיבה על אופניים בחודשי הקיץ. מומלץ ללמד את הילדים לרכב רק בשבילים מסומנים, בגנים, בדרכים צדדיות, ובהתאם לחוקי התנועה. בישראל ישנו חוק המחייב חבישת קסדה ויש כמובן לדרוש מהילדים לחבוש קסדה בזמן רכיבה על אופניים, סקטים, קורקינט וכדומה. מחקרים רבים הוכיחו כי חבישת קסדה מפחיתה פגיעות ראש במעל 85% מהמקרים.

בקיץ, כמו בשאר עונות השנה יש להקפיד על שימוש בחגורות בטיחות בכל נסיעה. יש לתת תשומת לב מרבית ולא לשכוח או להשאיר ילדים ברכב אף לא לזמן קצר, גם אם החלון פתוח או המזגן דולק. הטמפרטורה ברכב סגור, בחודשים אלו, עלולה להגיע לרמות גבוהות במיוחד.

ים ובריכה

ארגון הבריאות הבינלאומי מצא כי סיבת המוות השכיחה ביותר בילדים מקורה בטביעה. בישראל נפטרים כל שנה כ-12 ילדים בטביעה. בין גורמי הסיכון: חודשי הקיץ, סוף השבוע, ילדים צעירים מגיל 15, בנים ומגזר לא יהודי. ילדים עלולים לטבוע אפילו במים רדודים, ואחרי דקה בלבד מתחת למים עלול להיגרם נזק קשה ובלתי הפיך. חשוב להקפיד על שחייה בחופים מסומנים בלבד, בהם קיים שירות הצלה. בנוסף, חייבת להיות השגחה צמודה של מבוגר כל משך השהייה בחוף, בבריכה פרטית או ציבורית ואפילו ליד גיגית מים בחצר. מומלץ ללמד את הילדים לשחות החל מגיל 5 שנים.

ואם מדברים על ים ובריכה, יש כמובן לזכור את סכנת נזקי השמש והתייבשות: משרד הבריאות ממליץ על חשיפה לשמש לפני השעה עשר בבוקר או אחרי השעה ארבע אחה"צ. בכל מקרה יש לחבוש כובע, לדאוג לכיסוי מרבי של הגוף ולהשתמש בקרם הגנה המתאים לגילו של הילד. מומלץ להגיע מצוידים עם שתייה גם לחופים בהם ניתן לרוכשה. מומלץ להעדיף משקאות לא מוגזים.

נפילות

ילדים נפגעים עקב נפילות כל השנה. על פי מחקר מארה"ב, בקיץ עולה שכיחות ההיפגעות עקב נפילות מגובה ובעיקר מחלונות. הסיבות לעלייה זו הן הזמן הפנוי, שהייה ממשוכת בבית ובילוי במגרשי משחקים. מומלץ לא להשאיר ילדים בבית ללא השגחה אפילו לא לדקה. אמנם החוק בארץ מחייב הימצאות מבוגר בבית עם ילד צעיר מגיל שש, אולם בארצות שונות, כולל ארצות הברית מחייב החוק הימצאות מבוגר בבית עם ילד עד גיל 13 שנים.

עקיצות וצריבות

קיימים בישראל שמונה סוגים של נחשים ארסיים - הצפע הוא הנפוץ ביותר. באם קיים חשש להכשה מומלץ לשכב, לקרר את המקום עם קרח, להזמין אמבולנס או לפנות מיידית לבית חולים. כך גם עם עקיצת עקרב ובמיוחד צהוב. מדוזה - מדובר בצריבה שאינה מסוכנת אבל כואבת. מומלץ שטיפה במי ים או חומץ. בכל מקרה כדאי להראות לרופא.
השגיחו על ילדכם בבית, בים ובדרכים ושתהייה לכולנו חופשה נעימה ונטולת היפגעויות.

ד"ר הדר ירדני היא רופאה מחוזית קופ"ח לאומית מחוז צפון.

בואו לדבר זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום