פעילות גופנית במקום השתלת לב

(0)
לדרג

בגיל 55 עם לב שמתפקד באופן חלקי ולאחר שחווה ארבעה התקפי לב, ממשיך י' להגיע מדי יום למכון לשיקום הלב

מאת: מערכת zap doctors

כנגד כל הסיכויים: במכון לשיקום הלב מגדירים את י' כנס רפואי, לאור העובדה שלמרות שלקה בארבעה התקפי לב והומלץ לו לעבור השתלת לב, הוא ממשיך להגיע מדי יום לאימונים במשך שלוש שעות במכון, מזה כ-20 שנה.

בגיל 35, עבר י' את התקף הלב הראשון שלו. כשנה לאחר מכן, כבר עבר את ההתקף הרביעי. לדבריו, "מצבי היה כה קשה, שלא הצלחתי לסיים חציית כביש מבלי לעצור לנוח. לא יכולתי לפסוע יותר מ-10 צעדים. במרכז הרפואי בני ציון, נאמר לי כי מצבו של חדר שמאל בליבי - ירוד מאוד ואני זקוק להשתלת לב. הוסבר לי שבמצבי הסיכוי לשרוד ללא ניתוח בשנתיים לאחר מכן הוא פחות מ-50%. מאחר והובהר לי שיש מאידך גם לא מעט סיבוכים וסיכונים, הסיכונים בהשתלת לב, זאת בנוסף לתור הארוך הלוקח זמן יקר, חיפשתי פתרונות נוספים".

פרופ' אהוד גולדהמר, הציע לחולה י' לעבור מבחן מאמץ ולהתחיל במקביל בתהליך של שיקום לב. בזמנו זה נראה לו חסר סיכוי. במבחן המאמץ י' לא הצליח ללכת על הליכון יותר מ-30 שניות.

פעילות לחיזוק הלב

את המכון לשיקום הלב היחיד בצפון הארץ, הקים לפני כ-26 שנה פרופ' גולדהמר במרכז הרפואי "בני ציון". לדבריו, "המטופלים שמגיעים אלינו עוברים בדיקת מאמץ, שבסיומה, נבנית להם תוכנית אישית המותאמת למצבם הרפואי ויכולותיהם. מטרתנו, היא לעזור למטופלים בשלב הראשוני של ההחלמה, לתת להם כלים בתקופה שבה יש חרדות וקיימים סיכונים. בניגוד לתפיסה שרווחה בעבר, כי על אדם שסובל מבעיות לב להימצא בתנאי מנוחה ככל האפשר ולהימנע ממאמץ גופני בחוסר מאמץ מתמיד, מוכח היום מעל כל ספק כי פעילות גופנית תורמת רבות לסיכויי ההיוותרות שלו בחיים, לשיפור מהותי באיכות חייו ובצמצום מספר האשפוזים העתידיים של החולה".

לדברי פרופ' גולדהמר, "קשה 'לתקן לב', אבל אפשר לגרום לשינויים רבים בשרירי השלד וחלקים היקפיים אחרים בגוף באופן שיקלו מאד על פעולת הלב. בזכות מכלול שינויים הקרוי 'אפקט האימון' , בפעילות גופנית שנבנית בהדרגה, ניתן להביא לשיפור ברמת הדופק של אדם, הלב פועם פחות פעמים בדקה כלומר הוא מתאמץ פחות. דופק שירד מלמד אותנו שחלו שינויים גם בשרירי השלד ובכלי הדם, כלומר איברים אלה למדו לנצל טוב יותר את החמצן בדם שמסופק להם. שינויים אלה מקלים על פעילות הלב ומשפרים את תפקוד הלב, כך שבעצם על-ידי פעילות גופנית שמחזקת את הגוף, אנו מחזקים את הלב".

נס רפואי

לחולה המשוקם י' נבנתה תוכנית שיקום אישית וייחודית והוא נמצא תחת מעקב ופיקוח מתמיד של הצוות. היום הוא יכול ללכת כ-30 דקות על ההליכון במהירות גבוהה ולאחר מכן לקחת חלק בשיעור התעמלות מפרך של 30 דקות ו-20 דקות במכשיר חתירה. "אני נחשב 'נס רפואי' - ללא השתלת לב ובמצב שבו חדר שמאל בליבי מתפקד ב-18% בלבד, כבר 20 שנה ואני ממשיך לחיות ולתפקד וליהנות מהחיים", אומר י'.

יצוין כי בשלוש השנים האחרונות, אנשים בכל גיל אשר עברו התקף לב, צנתור טיפולי, פתיחת עורק על-ידי בלון, השתלת קוצב, ניתוח מעקפים או השתלת מסתמים, זכאים לשלושה חודשים של פעילות שיקום על חשבון קופ"ח.

בואו לדבר על זה בפורום שיקום ומניעת מחלות לב: אימון גופני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום