ניתוחים פלסטיים בקרב בני נוער - מה נפוץ?

(0)
לדרג

בני נוער רבים מנצלים את חופשת הקיץ, הקרבה, כדי לעבור ניתוח פלסטי. לפני המפגש עם הסכין וקבלת ההחלטות, צריך להכין שיעורי בית

מאת: ~~ד"ר דין עד אל~~

בני נוער וצעירים מנצלים את סוף הלימודים ותחילת החופש הגדול לביצוע מגוון ניתוחים. בני נוער הפונים לניתוחים פלסטיים בקיץ יכולים להישאר בבית בתקופת ההחלמה ולא להפסיד חומר לימודי. הם מופיעים בתחילת שנת הלימודים עם מראה חדש וזוהר. מי שמפתיעות בשנים האחרונות הן המורות ומנהלות בתי ספר, אשר מנצלות את חופשת הקיץ "לשיפוץ" יסודי וחוזרות לשנת הלימודים במראה צעיר ורענן.

התוכנית לחופש: ניתוח אף, ים והמון כיף

הניתוחים הפופולאריים בקרב בני נוער הם בראש ובראשונה ניתוחי האף, אחריהם ניתוחי אוזניים והקטנת חזה. ניתוחי אף בקרב בנות אפשר לבצע מגיל 16 ואילך, אצל בנים ניתוחי אף בדרך כלל מתבצעים בגילאי 17-16, משום שאצל בנים הגדילה איטית יותר. עד אז האף ממשיך בתהליך הגדילה, כך שהניתוח יכול להיות לא אפקטיבי אם נעשה קודם לכן. ניתוחי הקטנת חזה ניתן לבצע רק מגיל 17 אצל בנות ואילו אצל בנים מגיל 16.5. ניתוחי הקטנת חזה מבוצעים בקרב בני נוער רק במקרים של חזה גדול עד כדי כך שמפריע להתנהלותם ביום יום. ניתוחי אוזניים אפשר לבצע מגיל חמש.

יחד עם זאת, ניתוחים כמו הגדלת חזה לא מומלצים עד גיל 18 (בדומה לאירופה ולארה"ב), גם שאיבת שומן הוא ניתוח לא מקובל לבני נוער, מכיוון שהשומן עדיין לא התפזר מספיק בגוף, והגוף עוד לא התעצב.

גם זמני ההחלמה משתנים בין ניתוח לניתוח. אחרי ניתוח אף תזדקקו לשבוע ימים בבית, לעיתים עם גבס ושטפי דם שנספגים לאט. ניתוחי חזה יצריכו שהייה של כשבועיים-שלושה בבית עם תחבושת וחזייה במשך כל שעות היממה.

מניתוחי אוזניים מחלימים במשך כשבוע ימים, כשבלילה יש לישון עם סרט על הראש.

שיעורי בית לקראת ניתוח

חשוב להבין שלא כל בן נוער החפץ לעבור ניתוח אכן זקוק לו. במקרים מסוימים מדובר בצורך נפשי יותר מאשר בצורך ממשי: ישנם בני נוער המשוכנעים שניתן לתלות את כל הבעיות האישיות שלהם באיבר גוף שממנו אינם מרוצים.

כמובן שלא תמיד זה כך, ולכן חובה על הרופא המנתח בפגישות הייעוץ וההכנה הראשונית, לבחון האם הניתוח חיוני באמת עבור הצעיר או לא. סינון זה הוא אבן בוחן ראשונה למקצועיותם ואחריותם של המנתח והמרפאה כולה. ככלל, מרפאות ומכונים רואים בבני נוער "טרף קל" בנושא הניתוחים הפלסטיים, לכן חובה גם על בן הנוער לערוך שיעורי בית ובדיקות לפני שהוא ניגש לניתוח.

רגע לפני שמתמסרים ללא תנאי לסכין המנתחים, אלה הן עשרת הדיברות שיעזרו לבני נוער לעשות את הבחירה הנכונה:

חשוב להתייעץ - אם חשבתם והגעתם למסקנה שהרצון לעבור ניתוח פלסטי קוסמטי נולד מצורך אובייקטיבי, זה הזמן לפנות לפגישה מקדימה עם מנתח פלסטי. על המנתח הפלסטי להיות מומחה בכירורגיה פלסטית, ומומלץ גם לברר אם הוא חבר באיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית. אף פעם אל תתביישו לבקש מהרופא תעודה המעידה על התמחותו.

בחנו את המנתח - במהלך הפגישות עם הרופא מומלץ לבחון את מידת הפתיחות שלו ואת אמינותו. רופא אמין יתאר בפניכם את המציאות: את תהליכי ההחלמה, הקשיים והמגבלות הצפויים (אם צפויים) והסיבוכים שעלולים לנבוע מהניתוח. מנתח טוב אמור לשמש לכם כמעין מראה, שדרכה תבינו אם הצורך שלכם בניתוח הוא אכן אמיתי.

הוא "מת לחתוך"? חתכו מיד! - היזהרו מאוד מרופא שנלהב לעשות את הניתוח אפילו יותר מכם. גישה כזאת עלולה להיות בעיתית ולהעיד על מומחיותו ורצינותו של הרופא. רופא רציני דווקא אמור לסנן את הפונים אליו ולהיזהר ממקרים שבהם הפונים סובלים מבעיות נפשיות, שאין בכוח הניתוח לפתור. בנוסף, מנתח שמבטיח ש"אין בעיות" ו"אין סיבוכים" טועה ומטעה. אין פעולה ברפואה שאין בה סיכון לסיבוכים. וכן, גם כאשר הולכים לטיפול אסתטי, צריך לקחת בחשבון שהוא עלול לא להצליח.

היזהרו מ"חובבנים" - היזהרו ממי שמגדיר את עצמו "פלסטיקאי". אין חיה כזאת! חשוב לבחון היכן התמחה הרופא, וכמה ניתוחים מהסוג שאתם מבקשים לעבור עשה קודם לכן (ואם הוא מתמחה בעיקר בהרמות חזה, אולי לא כדאי לעבור אצלו ניתוח אף...). חשוב לבדוק אם מעבר לפעילותו בקליניקה, הוא עובד גם בבית חולים, נתון הנחשב כיתרון, שכן, עבודה בבית חולים מאפשרת לצבור ניסיון יקר ערך, מתי סיים את ההתמחות והיכן עבד מאז.

המלצות, המלצות - היזהרו ממכונים עלומי שם, שמפנים אתכם לרופא "שלהם". עדיף להגיע למומחה שקיבלתם עליו המלצות מוקדמות ממנותחים אחרים, וגם לקבל חוות דעת שנייה מרופאים אחרים.

בתחום הכירורגיה הפלסטית במיוחד, חשוב מאוד שלא להתרשם רק מהפרסומות, ויהיו אלה אטרקטיביות ככל שיהיו, אלא לבחון את הנתונים בשבע עיניים ולהסתמך אך ורק על המלצות ממקורות רציניים.

אל תתלהבו מ"אלבומי הצלחות" - אצל מנתחים פלסטיים רבים יש במרפאה או במשרד "אלבומי הצלחות". ההסתמכות על אלבומי התמונות בלבד היא בעייתית במקצת, כי ברור מאליו שאף רופא לא יראה את הניתוחים שלא הצליחו. אפשר ואף רצוי לבקש מהרופא להציג בפניכם תמונות של הצלקות הצפויות לאחר הניתוח. שתדעו כיצד הן אמורות להיראות, והיכן.

היו ברורים - עדיף להגדיר בפני הרופא את טווח הציפיות שלכם מהניתוח, לבקש ואף לקבל תשובה על מידת הריאליות שלהן. זה עלול להיות כואב, אבל תשובה בוטה של המנתח עושה לפעמים פלאים בהנחתה מהירה על קרקע המציאות ומונעת המון כאבי לב ואכזבות בסוף הדרך.

הקשיבו לעצמכם - אם אין לכם תחושת אמון במנתח שבו בחרתם, חפשו מנתח אחר. חייבת להיות כימיה ביניכם לבין המנתח, שתאפשר לכם לתקשר איתו בחופשיות ובכנות. אחרי הכל, צפוי לכם קשר מתמשך לפני הניתוח ובתקופת ההחלמה שאחריו.

ערכו סקר מחירים - טווח המחירים של הטיפולים הפלסטיים השונים רחב מאוד. מחיר הניתוח תלוי במשתנים כמו המוניטין של הרופא, המוסד שבו מתבצע הניתוח ואיכות החומרים והאביזרים שבהם משתמשים. אבל יש לזכור: מחיר נמוך מאוד צריך לעורר חשד. מחיר גבוה אינו בהכרח ערובה להצלחה.

ד"ר דין עד אל הוא מומחה בכירורגיה פלסטית, המנהל הרפואי של רשת "כללית אסתטיקה", ראש המחלקה לכירורגיה פלסטית ויחידת הכוויות במרכז הרפואי רבין מקבוצת כללית.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית ואסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום