כף הרגל - בעיות נפוצות ופתרונן

(8)
לדרג

אורח החיים המודרני גורם לבעיות שכיחות בכף הרגל: ציפורן חודרנית, בוניון, יבלות ודרבן. על הגורמים ודרכי הטיפול - בכתבה שלפניכם

מאת: מערכת zap doctors

כפות הרגליים הן החיבור שלנו עם הקרקע. פירושו של דבר הוא, שעל שטח מגע קטן יחסית הן צריכות לשאת את כל משקל הגוף ויותר. הן צריכות לאפשר תנועה, לשמש כבולמי זעזועים וכמנגנון שמעביר משוב מהקרקע לצורך הליכה ועמידה. צורת החיים המודרנית, עמידה על משטחים קשיחים ונעליים לא מתאימות יוצרים עיוותים בכפות הרגליים, כאבים ונזק. כתבה זאת סוקרת ארבע בעיות אופייניות לכף הרגל - ציפורן חודרנית, בוניון, יבלת כף הרגל ודרבן העקב - את הגורמים להיווצרותן, דרכי המניעה ואופן הטיפול בהן.

יש לגזוז ציפורניים במספריים חדים או בקוצץ. צילום: שאטרסטוק

ציפורן חודרנית

הציפורן צומחת קדימה. מכיוון שהציפורן נוקשה, היא חודרת דרך רקמות רכות שעומדות בדרכה, כגון העור. בדרך כלל ציפורן חודרנית מופיעה בבוהן. הגורם השכיח ביותר לכך הוא גזירה לא נכונה של ציפורניים.

מניעה - יש לגזוז ציפורניים במספריים חדים או בקוצץ, רק לאחר שקצה הציפורן בולט וגדל מעבר לכרית האצבע. יש לגזוז בקו ישר ואת הפינות חשוב לעגל, אך לא בגזיזה, אלא בשיוף עם משייף ציפורניים, מהצד פנימה ולא ההיפך. יש לשייף את הציפורניים בצורה מרובעת ולא בחידוד. מומלץ לגזוז את הציפורניים אחרי מקלחת, אז גם עור הגוף וגם הציפורניים רכים יותר.

טיפול - להקלה מיידית, יש להשרות את הרגל במים פושרים מהולים בסבון או במלח, למשך 20-15 דקות, כמה פעמים ביום. נעילת נעליים פתוחות מקדימה או סנדלים - תמנע לחץ על הציפורן הכואבת. אין להסיר לבד את הציפורן. אם החלטתם לטפל בעצמכם, הסירו את הציפורן רק אם היא לא שקועה ממש בבשר, אלא חדרה חלש ביותר. בכל מקרה, יש לגשת לרופא בהזדמנות הראשונה כדי להיבדק.

מוצרים - קוצץ ציפורניים או מספריים, מלחי אמבט לרגליים המכילים מינרלים מים המלח - התמיסה מאיצה את חילוף החומרים, ומפחיתה נפיחות בכך שהיא מעודדת את הפרשות העור.

בוניון

המילה בוניון נגזרת מהמילה הלטינית bunio, ופירושה התרחבות. בוניון נגרם בדרך כלל מנעליים עם מנעל צר והוא שכיח יותר אצל נשים. תופעה זו נפוצה בעיקר כתוצאה מנעילת נעליים צרות מדי בחלקן הקדמי. בקהילות שבן נהוג ללכת ברגל יחפה התופעה כמעט שלא קיימת.

המפרק שבין האצבע הגדולה בכף הרגל לבין עצמות כף הרגל הוא מפרק מורכב ביותר, ובמצב של לחץ חזק על עצמות המפרק, האצבע הגדולה נוטה פנימה לכיוון האצבעות הקטנות יותר. כתוצאה מכך המפרק מתרחב כלפי חוץ. במצב זה עלולים להיות כאבים באזור האצבעות, וכן נימול. הכאבים והנימול מקשים על ההליכה ולעיתים נוצרים יבלות, לחץ ועור קשה סביב כריות האצבעות. בוניון נחשב לתופעה משפחתית העוברת בתורשה והיא סימן לתנועתיות לא נכונה בכף הרגל.

טיפול - המטרה העיקרית בטיפול בבוניון היא מניעת החרפת המצב ומניעת כאבים בעזרת נעליים רחבות, טבעות ריפוד או סיליקון ומדרסים. המדרסים יתקנו את תנועתיות כף הרגל וימנעו כאבים והחרפה של מצב המפרק.

מוצרים - טבעות ריפוד לבוהן, מדבקה מסיליקון לשחרור לחץ מהבוניון, ריפוד לבוהן למניעת שפשוף, כרית שטוחה מסיליקון לשחרור לחץ מסביב לבוניון.

יבלת כף הרגל

היבלת מצויה בדרך כלל בנקודות לחץ ומתפתחת על סוליית כף הרגל. צורתה שטוחה בשל הלחץ שגורמת ההליכה. היא נחשבת קשה לטיפול, והיא רגישה וכואבת בדרך כלל. לרוב היבלת זרועה במרכזה בנקודות שחורות, שהן כלי הדם המזינים אותה. יבלות אלו מתחלקות ליבלות ויראליות (יבלות שנוצרות מווירוס), וליבלות אחרות שנוצרות מלחץ או שפשוף של הנעל על כף הרגל. לעתים, כחלק מתהליך ההתהוות של היבלת, מופיעה קודם שלפוחית. שלפוחית היא כיס עור שמתחתיו יש נוזל. הנוזל יכול להיות נוזל בין תאי, דם או מוגלה.

היבלת היא גידול עור קרני עבה, יבש ונטול עצבים, שהגוף מגדל כדי להגן על עצמו מלחץ או שפשוף. בדרך כלל קוטר היבלת הוא בין חצי סנטימטר לשלושה סנטימטרים. ישנם מקומות אופייניים שבהם נוצרות יבלות - באופן כללי אלו מקומות שבהם יש לחץ נקודתי יותר מאשר לחץ אזורי, לכן כדאי שמשטח הדריכה בתוך הנעל יהיה כזה שמחלק את העומס ומונע לחץ נקודתי. יבלות יופיעו אצל:

נשים - הנועלות נעליים צרות, בעלות עקב שלעתים לוחצות. בקיצור, נעליים יפות, שלא תמיד מתאימות לצורך הגופני אלא בנויות בהתאם למראה אופנתי.

עוסקים בספורט - ריצה, הליכה וכל ספורט שמשלב בתוכו ריצה או הליכה מרובות יכול לעודד היווצרות יבלות בכפות הרגליים. התנועות המהירות ולעתים פתאומיות והלחץ הממושך על כפות הרגליים יעודדו את הגוף לייצור יבלת.

חיילים - חיילים, בדומה לספורטאים, נמצאים בזמן הטירונות, ורבים מהם גם לאחר מכן, במצב של פעילות גופנית מוגברת, ריצות מרובות וכן עמידה ממושכת. בנוסף על כך, הנעליים שבהן הם משתמשים מותאמות לתנאי השטח שבהם ימצאו ופחות לפעילות ספורטיבית בריאה.
עובדים בעמידה או הליכה.

טיפול - כדי להוריד יבלת, יש להשרות את כפות הרגליים בקערה עם מים חמים וסבון העשוי מחומרים טבעיים, כגון שמן זית. לאחר מכן יש להוציא את הרגל, לנגב אותה, ובאמצעות מכשיר לשיוף יבלות לשייפה. יש להיזהר לא לגרום לדימום. יש לתת לרגל לנוח ממאמצים עד כיומיים. אם אין אפשרות לתת לרגל מנוחה, כדאי לשים פלסטר כדי למנוע מהמקום שפשוף.

יבלת יכולה לחזור שוב ושוב אם התנאים בנעל הם כאלה של לחץ או שפשוף. כדי לעצור את המעגל הזה, צריך ליצור תנאים שבהם אין לחץ או שפשוף, וזה מושג באמצעות מדרסים. נכון לעשות את הבדיקה והמדידות למדרסים כשיש יבלות, לאחר מכן להוריד את היבלות ולהתחיל להשתמש במדרסים בלי היבלת, כך היבלת לא תחזור.

כדאי גם לזרז את מחזור הדם בכף הרגל. זאת ניתן לעשות על ידי גלגול הרגל על מכשיר שנקרא גל-רגל שניתן להשיג בחנויות הטבע. וכמובן, לשמור על היגיינה גבוהה בכפות הרגליים למניעת זיהומים.

מניעה - כדאי להשתמש בנעליים מעור או אריג רך, רחבות מספיק וגבוהות באזור האצבעות. כדאי להשתמש בנעליים עם סוליות עבות ורכות. מומלץ למדוד נעליים אחר הצהריים או לפנות ערב, לאחר הליכה רגלית, מפני שהרגל מתרחבת במשך היום ועלול להיות מצב שבבוקר הנעל נוחה ובערב היא לוחצת.

מוצרים - טבעות ריפוד ליבלת, טבעות סיליקון לשחרור לחץ מיבלות וטבעות למניעת לחץ על האצבעות.

דרבן העקב

דרבן העקב הוא מצב שבו קיימת צמיחה גרמית מתחת לעצם העקב במקום ההיאחזות של השריר או הרצועה. לרוב יאבחן הרופא את הדרבן על ידי צילום או מישוש קל באזור הכאב. דרבן מופיע כדלקת בגידים המחברים את אצבעות כף הרגל אל העקב, והוא מופיע ברגל אחת או בשתי הרגליים. פעמים רבות יורגש כאב חד בעקב בשעת יקיצת הבוקר, לאחר מנוחה עוד לפני שדורכים על כף הרגל, כאב שיגרום לצליעה בשעת ההליכה. לרוב הכאב הוא בלתי נסבל. דרבן אופייני בעיקר למבוגרים ללא קשר לעיסוק, אבל גם ילדים עלולים ללקות בו. חשוב מאוד במקרה של דרבן לנעול נעליים בעלות בולמי זעזועים ברמה גבוהה.

טיפול - מדרס יקל את הלחץ על איזור העקב וימנע כאבים. במקרה של דלקת פנימית מקומית, הדבר יעזור בהחלמה ממנה.

מוצרים - ריפוד מסיליקון לעקב כף הרגל עם הנקודה הכחולה, זוג עקבים מסיליקון עם הנקודה הכחולה לטיפול בדרבן, למניעת זעזועים הגורמים לכאבי גב ולמניעת שברי הליכה, ריפוד מסיליקון לעקב כף הרגל עם תמיכה לקשת, למניעת זעזועים הגורמים לכאבי גב ולמניעת שברי הליכה, מדרסים מתכווננים בהתאמה אישית.

המידע באדיבות אוריאל רוזן, בעלים ומנכ"ל חברת URIEL.


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום