עכשיו באתר: שפעת החזירים

(0)
לדרג

בעקבות התפרצות שפעת החזירים במכסיקו, משרד הבריאות מרענן את הנחיותיו. מומחה ל-doctors: "שפעת החזירים מדבקת מאוד אך נחשבת למחלה בעלת תמותה נמוכה"

מאת: מערכת zap doctors

לעדכונים, כתבות ופורום בנושא שפעת החזירים - לחצו כאן.

במשרד הבריאות נערכו לאפשרות שנגיף שפעת החזירים יגיע גם לארץ, אולם נכון לעכשיו אין סיבה לדאגה. ד"ר רן בליצר, מנהל מחלקת תכנון מדיניות בריאות הציבור בשירותי בריאות כללית ויועץ משרד הבריאות למוכנות פנדמית השפעת, אומר לדוקטורס: "הציבור לא צריך להיכנס ללחץ. משרד הבריאות הוציא הנחיות ברורות לבתי חולים וקופות החולים, והרופאים צריכים להכיר את ההנחיות".

מאז 18 במרץ נרשמו למעלה מ-900 מקרים של תחלואה משמעותית (דלקת ריאות) כתוצאה משפעת החזירים בקרב בני אדם החיים באיזור גיאוגרפי מוגבל (מכסיקו), כולל 60 מקרי תמותה. דגימות נגיף השפעת שנלקחו מ-18 מהחולים היו חיוביות לנגיף שפעת החזירים. בארה"ב נרשמו בקליפורניה ובטקסס שמונה מקרים של תחלואה נשימתית אשר נגרמו על-ידי אותו הנגיף. מהדיווחים עד כה משתי המדינות עולה כי קיימת הדבקה בנגיף מאדם לאדם. משרד הבריאות פועל בהתאמה להנחיות ארגון הבריאות העולמי וממליץ לשבים ממכסיקו המפתחים מחלת חום דמוית שפעת, תוך שבעה ימים מחזרתם, לפנות לטיפול רפואי.

התפרצות השפעת

לדברי ד"ר אפרים הלפרין, מנהל פורום שפעת החזירים בדוקטורס, "נגיף שפעת החזירים התגלה כבר ב-18/3 אך הוא עדיין לא נחשב למגיפה רצינית. עכשיו, לאחר שהמגפה פורסמה בעולם התקבלו גם דיווחים על חולים באנגליה וניו-זילנד. בתקופה מאז התגלה הנגיף ועד היום טסו מאות אלפי אנשים ממכסיקו למדינות אחרות ויכול להיות מצב שהם כבר העבירו את הנגיף, אך לא הם ולא הרופאים היו מודעים לכך וחשבו שמדובר בשפעת רגילה".

בתי החולים הונחו לפעול לפי תוכנית מגירה שהוכנה מראש להתמודדות עם התפרצות שפעת. קיימות הנחיות מדויקות של משרד הבריאות לפנדמיה של שפעת. בנוסף, יפורסם חוזר מנכ"ל משרד הבריאות שיתייחס להנחיות ספציפיות בנוגע לזיהוי חולים והטיפול בהם במידת הצורך.

ד"ר הלפרין מציין, כי "רופא לא יכול לאבחן תוך כמה דקות את שפעת החזירים, אלא תוך 24 שעות במידה ויש לו אמצעים משוכללים לכך. מבחינה קלינית אין הבדל בין שפעת רגילה לשפעת החזירים. אולם כיום כשאנו מודעים לסכנה, אדם שמספר כי ביקר לאחרונה במכסיקו והוא סובל מחום, מתייחסים למקרה כאילו יש לו שפעת החזירים ומכניסים אותו לבידוד כדי שלא ידביק אנשים נוספים".

שפעת החזירים הינה מחלה נשימתית בחזירים הנגרמת על-ידי נגיף השפעת מסוג A אשר גורם להתפרצויות של שפעת בחזירים באופן רגיל. נגיפי שפעת החזירים גורמים לתחלואה רבה ולתמותה מעטה בחזירים. נגיפי שפעת החזירים עשויים להדביק חזירים במהלך כל השנה, אך מרבית ההתפרצויות מתרחשות בסוף הסתיו ובחודשי החורף, בדומה להתפרצויות בבני אדם. נגיף שפעת החזירים הקלאסי - A/H1N1, בודד לראשונה מחזיר בשנת 1930.

בדרך כלל נגיפי שפעת החזירים אינם מדביקים בני אדם. עם זאת, ישנם דיווחים בודדים על בני אדם שחלו בשפעת החזירים. על פי רוב, מקרים אילו אירעו באנשים אשר נחשפו ישירות לחזירים (לדוגמא, ילדים שביקרו בירידים בהם השתתפו חזירים או עובדים בתעשיית החזירים). בארה"ב מדווח על מקרה אחד של שפעת חזירים בבני אדם בשנה-שנתיים. מדצמבר 2005 עד פברואר 2009 דווחו 12 מקרים של שפעת החזירים בבני אדם ב-10 מדינות בארה"ב. בנוסף, ישנם מקרים מתועדים של העברה של נגיף שפעת החזירים מאדם לאדם. לא ידוע על מקרים של שפעת החזירים בבני אדם בישראל.

"הנגיף פחות קטלני משפעת העופות"

משרד הבריאות ירענן את הנחיות להערכות בתי-חולים וקופות חולים, ינחה הערכות לאבחון מעבדתי של הנגיפים. כמו-כן, משרד הבריאות עוקב אחר ההתפתחויות והמלצות של גופים בינלאומיים.

לדברי ד"ר בליצר, "הסיכוי שהנגיף יגיע לישראל קיים, מכיוון שהמחלה מדבקת ויכולה לעבור בין מדינות, אולם זהו נגיף קל יחסית עם סימנים של שפעת קלאסית. בהשוואה לשפעת העופות, זהו נגיף פחות קטלני, קשה ובעייתי". עוד הוא מוסיף, כי "במכסיקו המספרים של מקרי התחלואה והתמותה כתוצאה מהנגיף פחות גדולים ממה שחשבו בהתחלה".

ד"ר הלפרין: "מכיוון שהעולם קטן, יש סיכוי גדול שהנגיף יגיע לישראל. אולם, יש לציין שהנגיף נמצא גם בדרום קליפורניה וטקסס אך אף אחד שם לא מת כתוצאה מתחלואה קשה, מכיוון שהרפואה שם מתקדמת יותר ממכסיקו. אם אכן הנגיף יגיע לארץ, הסיכוי שאנשים בישראל ימותו מהמחלה הוא קטן בזכות ההערכות והתשתיות שיש ברשותנו".

יש לציין כי בשלב זה לא פורסמו כל אזהרות בהקשר של נסיעה למקסיקו או כל מדינה אחרת. כמובן שעל כל אחד מוטלת גם אחריות אישית לעקוב אחר ההנחיות ולהישמע לרשויות, בישראל ובארצות בהן נערכים ביקורים, בייחוד במקסיקו.

לפי המידע הקיים במשרד הבריאות כעת, תרופת הטמיפלו צפויה להיות יעילה כנגד המחלה. מדינת ישראל אגרה מלאי של תרופות טמיפלו לצורך טיפול בחולים, אם יהיו. לגבי אנשים שחוסנו נגד שפעת, לא ידוע עדיין אם מי שקיבל חיסון כנגד שפעת השנה, מחוסן מפני שפעת החזירים. הנושא נחקר כעת על ידי רשויות הבריאות בארצות הברית.

"יש חסרונות ויותרונות לשפעת החדשה בהשוואה לשפעת העופות", אומר ד"ר הלפרין. "שפעת העופות כמעט ולא מדבקת אך גורמת למקרי תמותה קשים, לעומת שפעת החזירים שמדבקת מאוד אך נחשבת למחלה בעלת תמותה נמוכה". לסיכום, הוא מציין כי "הדאגה היחידה היא שהנגיף יגיע לישראל ויגרום לתחלואה מוגברת, דבר שיפגום בכלכלה ואף בתיירות, מכיוון שאנשים לא יגיעו למדינה שיש בה מגיפה".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום שפעת החזירים
פורום רפואת משפחה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום