דיאטה: חזרה לשגרה אחרי החגים

(0)
לדרג

החג העמיס על רבים מאיתנו המון קלוריות מיותרות. זה הזמן לחזור לשגרה תזונתית בריאה. איך מתמידים? הנה עשרה כללים מועילים

מאת: ד"ר שלמה לוי

החג מאחורינו, תקופת חופש, מנוחה והרבה אוכל מסביב. לא יכולנו להימנע מארוחות חג משפחתיות, אירועים חברתיים סביב אוכל והמון המון קלוריות טעימות אך מיותרות. עכשיו הזמן להיכנס למשטר - לחזור לשגרה גם בתחום התזונה, לאמץ הרגלים ולהוריד את הקילוגרמים המיותרים שצברנו בתקופת החגים.

איך עושים את זה? קודם כל, צריך להחליט שמתחילים מיד ולא ומחר! כי עכשיו הזמן לחזור לאכול במידה ולנקוט כמה צעדים בוני אמון בעצמנו. להלן עשרת הכללים להצלחה בטוחה וגם למעט בגרות בתחום התזונה.

^^מתחילים עכשיו:^^

דחייה למחר רק מגדילה את הנזק ונותנת "רשות מדומה" לחסל עוד עוגה או קינוח עשיר בקלוריות "כי ממחר דיאטה..."

^^העלימו את הנשנושים:^^

מוותרים על הנשנושים וה"שטויות" שליד הקפה. יש לנו נטייה להדחיק אותם ולא לספור אותם כקלוריות, אך מדובר בקלוריות בעלות משקל ניכר, תרתי משמע.

^^הפחיתו שתייה מתוקה:^^

שתייה ממותקת, כמו מיץ או משקה מוגז, היא בעלת ערך קלורי לא מבוטל (קרוב ל-150 קלוריות). כן, זה כולל גם "מיץ טבעי 100%". הוא אולי טבעי, אבל גם מלא קלוריות שמקורן בסוכר. יין ומשקאות אלכוהוליים מוסיפים מנת קלוריות דומה. הרבו בשתיית מים, זה הכי בריא והמחיר הקלורי אפסי.

^^הנזק שבממרחים:^^

הימנעו ממריחת כמויות גדולת של ממרחים מתוקים או שמנים על פרוסת הלחם (לא צריך לוותר על הלחם), גם אם מדובר בלחם קל. ממרחים כמו גבינת שמנת (30% שומן), חמאה (80% שומן), מיונז (74% שומן), אבוקדו (40%-25% שומן), חומוס תעשייתי (29% שומן) ושוקולד למריחה (28% שומן) נחשבים עשירים מאוד בשומן וקלוריות. עדיף להמירם בממרחים רזים יותר, כמו גבינות עד 5% שומן, טונה, מיונז לייט או דבש.

^^בלי קיצוניות:^^

אם את או אתה סובלים מהשמנה ניכרת, אל תתחילו את השינוי בבת אחת ובצורה קיצונית. הזכירו לעצמכם שאת המשקל העודף לא העליתם בבת אחת, ולכן סביר שייקח זמן להוריד אותו. קשה עד בלתי אפשרי לשמור משטר דיאטה קיצוני לאורך זמן, ודיאטות קיצוניות עלולות לגרום לבעיות בריאותיות.

^^סיבים עדיפים:^^

העדיפו מוצרים עשירים בסיבים תזונתיים כמו לחם מקמח מלא, קורנפלקס מדגנים מלאים, שיבולת שועל וקטניות. סיבים תזונתיים נמצאים גם בירקות ופירות בקליפתם (אך לא במיצי פרי). הסיבים התזונתיים מעלים את קצב חילוף החומרים ואת ההוצאה האנרגטית על עיכול המזון (שריפת קלוריות). בנוסף לכך, הם גם מאזנים את רמת הסוכר ומעניקים תחושת ושובע.

^^שכחו מפיצוחים:^^

מפחיתים צריכה של פיצוחים או עוגיות המכילות אגוזים ובוטנים - ערכם הקלורי גבוה יחסית בשל תכולת השומן הגבוהה שבפיצוחים.

^^פעילות גופנית:^^

מומלץ לנצל את מזג האוויר הנעים השורר בתקופה זו לטיולים ברגל ולפעילות גופנית מחוץ לבית. עדיין לא חם מדי בחוץ וכבר לא קר. זוהי תקופה אידיאלית לבחירת פעילות כלשהי שמתאימה לכם. פעילות גופנית שורפת אנרגיה, מסייעת לשיפור מצב הרוח ותורמת להרגשה טובה.

^^אכלו מסודר:^^

אכלו ארוחות קטנות כל שלוש-ארבע שעות. הקיבה היא שריר שהתרחב במשך השנים, ובמיוחד אחרי ארוחות החג ה"מפוצצות". הרעיון הוא לגרום לקיבה להתכווץ, וכך ניתן יהיה להרגיש מלאות ושובע גם לאחר אכילת כמויות קטנות יותר של מזון.

^^אל תרוצו לספר:^^

לא רצים לספר לכל העולם שהתחלתם דיאטה. חכו שיראו את התוצאות וישאלו אתכם איך עשיתם את זה - זה הרבה יותר נעים ומעניק חיזוקים חיוביים להצלחת הדיאטה ולשמירתה לאורך זמן.

ד"ר שלמה לוי הוא מנהל המרפאה להרזיה ושינוי אורח חיים.

רוצה להתחיל להרזות? לחצ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום