דו"ח: פערים במתן שירותי בריאות

(0)
לדרג

הנגב כיעד אסטרטגי לקיפוח: 4 מיטות אשפוז לשיקום לעומת 269 במרכז. האסירים, הפליטים והפלסטינים נמנים בין המקופחים בקבלת שירותי בריאות

מאת: מערכת zap doctors

הממשלה נוקטת פעולות יזומות המערימות מכשולים על הנגישות לבריאות לתושבים המתגוררים בכפרים בלתי מוכרים בנגב, מבקשי מקלט, כלואים ופלסטינים בשטחים. כך עולה מדו"ח חדש שפורסם היום על-ידי ארגון "רופאים לזכויות אדם", לקראת לקראת יום הבריאות העולמי החל ב-7 באפריל (ג').

תושבי הנגב מקופחים

לפי הדו"ח, חרף מצב הבריאות הירוד של תושבי הדרום בהשוואה לאזורים אחרים בישראל, דווקא שירותי הבריאות בדרום זמינים ונגישים פחות: במחוז ת"א כמעט פי 3 מכשירי MRI לנפש בהשוואה למחוז הדרום. כמו-כן, במיטות אשפוז לשיקום הפער הוא 269 מיטות במרכז לעומת 4 מיטות בלבד בדרום.

במחוז ת"א מתים 3.6 תינוקות לכל 1,000 נפש לעומת 4.6 בדרום. בנוסף, במחוז הדרום פחות רופאים ואחיות בהשוואה למחוז ת"א: 2.9 רופאים ל-1,000 נפש ו-4.5 אחיות ל-1,000 נפש לעומת 4.3 ו-6 בהתאמה. ישנן רק 1,501 מיטות אשפוז כלליות לעומת 3,153 במחוז ת"א.

תוצאה של המיקום הגיאוגרפי: אפליה בקבלת שירותי בריאות לעומת המרכז. יותר תמותה ופחות שירותים.

פליטים לא מטופלים

כותבי הדו"ח מציינים כי מפברואר 2008 מוגבלת אוכלוסיית מבקשי המקלט לנוע רק צפונית לחדרה ודרומית לגדרה למרות שאת שירותי הבריאות ושאר השירותים החברתיים הם מקבלים מארגונים חברתיים במרכז הארץ. רוב מבקשי המקלט, אינם נהנים מביטוח בריאות ומקבלים שירותי בריאות רק על פי חוק זכויות החולה כאשר הם מגיעים לחדרי המיון במקרים דחופים. מדיניות רשות ההגירה ומשרד הבריאות חוסמת את דרכם של חולים כרוניים לטיפולים בבתי חולים. כתוצאה מכך פליטים מוותרים על טיפולים רפואיים כדי להימנע ממעצר וכליאה.

שירותי בריאות ירודים לאוכלוסייה הבדואית

המדינה מגבילה את תנועת הבדואים על-ידי ניסיונות לרכזם בעיירות מיועדות מחד, ואי חיבור תושבי הכפרים הבלתי מוכרים לשירותי התחבורה הציבורית הארצית. לבדואים בנגב יש ביטוח בריאות ממלכתי אך מגבלות הניידות ושירותים ירודים בכפרים מקשים על קבלת שירות שיוויוני והולם.

אחוז תמותת התינוקות הוא פי שלושה מהממוצע הארצי (4.3 לאלף לידות), ואחוז ילודה עם תת-משקל גבוה (9.4 לעומת 8.2 בכלל האוכלוסיה). כל אלו בנוסף לאחוז אשפוזים גבוה בבתי החולים ביחס לחלקם באוכלוסייה: 60% מהילדים המאושפזים בסורוקה הם בדואים. בנוסף לא נמצא הבדל עקבי בשיעורי תמותת תינוקות בין יישובי הקבע והכפרים הבלתי מוכרים.

תוצאת המגבלות הגיאוגרפיות: אין אפשרות להגיע לקבל את השירותים, יותר אשפוזים ויותר תמותת תינוקות.

מערכת רפואית ללא בקרה בבתי הכלא

בישראל 22,725 כלואים, מתוכם 8,130 בטחוניים (על-פי נתוני שב"ס). מערכת הרפואה בשב"ס פועלת באופן עצמאי, ללא בקרה חיצונית של גופים האמונים על בריאות, לא על סל השירותים הניתן לכלואים ולא על איכות השירותים. הבקרה נעשית על-ידי שב"ס עצמו ועל-ידי המשרד לביטחון פנים שגם הוא אינו אמון על עניני רפואה.

ישנם בתי כלא בהם אין נגישות לרופא מדי יום והרופא מקבל כלואים מאגף מסוים רק אחת לשבוע. אמנם אסיר זכאי לסל השירותים הבסיסי הניתן על ידי קופת חולים כללית, אך על פי פקודת נציבות בתי הסוהר חלות מגבלות על הצהרה זו כגון "באיכות סבירה ובזמן סביר בכפוף לשיקול דעת רפואי ובמסגרת מקורות המימון העומדים לרשות שב"ס". כתוצאה מכך נוצר מצב של מניעת טיפולים ותלות מוחלטת בגוף הכולא בתקציבו ומגבלותיו בקבלת שירותי הבריאות.

ביטוח בריאות מוגבל לפלסטינים

בשטחים יש מערכת רפואית טובה ברמת הרפואה הראשונית, אך חסרה ומוגבלת ברמת הרפואה השניונית והשלישונית וברפואת המומחים. ישראל אינה מכירה במחויבותה לזכות לבריאות של אוכלוסיה זו, ולפיכך מספקת לה שירותים רק תמורת תשלום. גם הגעה למרכזים רפואיים פלסטיניים או זרים נמנעת באופן מסיבי מהאוכלוסייה הפלסטינית כחלק ממדיניות השב"כ האוסר תנועת פלסטינים אם באופן גורף ואם על בסיס פרטני. ביטוח הבריאות הפלסטיני מוגבל בשירותיו. אחוז החולים שיציאתם מעזה נדחית על ידי ישראל עולה בהתמדה, ובפברואר 2009 עמד מספר זה על 45%.

הניתוק של השטחים אלה מאלה, הניתוק שלהם מישראל ושליטתה של זו בתנועתם של תושביהם למדינות אחרות, ומדיניות ישראל בשטחים, מובילים לכך שאיכות ורמת שירותי הבריאות אותם מקבלים הפלסטינים, תלויים במיקום הגיאוגרפי שלהם. למרות שכל הפלסטינים כפופים למערכת בריאות פלסטינית אחת, קיים פער משמעותי בין שירותי הבריאות הניתנים בעזה, בגדה ובירושלים המזרחית.

הדס זיו, מנכ"ל רופאים לזכויות אדם: "בישראל מערכת בריאות מהטובות שיש, ואולם על מנת שכל המבוטחים יוכלו להינות ממנה, על המדינה להציב את השוויון בנגישות לבריאות כיעד מרכזי ולחדול לעשות שימוש לרעה בהפרדה הגאוגרפית".

בואו לדבר על זה בפורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום