כשהתינוק לא ישן בלילה

(0)
לדרג

התינוק לא רוצה לישון? על-פי הרפואה הסינית ישנם מאפיינים שונים של הפרעות שינה, ובהתאם לכך נקבע הטיפול המתאים

מאת: רויטל לב ארי

הביטוי "ישנתי כמו תינוק" מבטא אמנם שינה טובה, עמוקה וחסרת דאגות, אך המציאות מראה תמונה שונה לגמרי. רוב התינוקות לא ישנים לילה שלם, וחלקם אף נוטים להתעורר מספר רב של פעמים בלילה. הרפואה הסינית מציגה לנו נקודת הסתכלות אחרת בכל הנוגע לשינת תינוקות ומחלקת את הפרעות השינה לשמונה מאפיינים שונים וגם מוצאת להם פיתרון.

למה לצפות מהתינוק?

בשלושת החודשים הראשונים לחייו, מסתגל התינוק למחזורי יום ולילה. מלבד מקרים קיצוניים של חוסר שקט, איננו מגדירים יקיצות כבעיה. לאחר כשלושה חודשים התינוק צריך לקום כל מספר שעות לאכול. ידוע כי תינוקות יונקים קמים לעיתים קרובות יותר מתינוקות הניזונים מבקבוק. בין גיל שנה לגיל שנה וחצי, אנו מצפים כי התינוק ישן לילה שלם. לעיתים הוא יתעורר ויחזור מיד לישון.

מקובל ליחס את קשיי השינה של התינוק לתבנית התנהגותית הנובעת מפינוק, אך לפני שאנו מתחילים ב"סדרת חינוך", חשוב להבין, האם השינה משקפת חוסר איזון המפריע לתינוק לישון בשקט. לאחר שנטפל בגורם ונאזן את התינוק, נוכל לקבוע כללים להתנהגות.

תבניות השינה הנפוצות

כאמור, ברפואה הסינית אנו מאבחנים כשמונה סוגים של תבניות שינה, שלכל סוג ישנם מאפיינים שונים וטיפול שונה. הטיפול בשנת התינוק יהיה משמעותי מאוד לכל המשפחה ולעיתים פשוט בהרבה ממה שחשבנו.

^^חום:^^

התנהגות מאפיינת - לילד קשה ללכת לישון, שנתו קלה, הוא מתעורר בלילה או מאוד מוקדם בבוקר, ערני ורוצה לשחק, מפחד מחושך ורוצה לישון עם מנורת לילה. מאופיין גם בסימנים כללים של חום: פנים אדומות, צמא, אקטיביות במשך היום, מעלה חום בקלות ולעיתים תכופות סובל מנזלת צהובה/ירוקה ויציאות עם ריח חזק. טיפול - נזהה קודם כל מדוע קיים חום במערכת, ואז ניתן לטפל בקלות יחסית באמצעות רפואה סינית.

^^כאב:^^

התנהגות מאפיינת - הפעוט זז בחוסר נוחות לפני ההתעוררות, נאנח בשנתו בזמן שהכאב נבנה בהדרגה, ומתעורר בצרחות של כאב. יופיעו גם סימנים ספציפיים שיעידו על מקום הכאב - משיכות באוזניים, דחיפת "כל מה שאפשר לפה", כיווץ רגליים לכיוון הבטן ועוד. טיפול - יהיה תלוי במיקום הכאב וסיבותיו. הטיפול המומלץ יכול לכלול דיקור, עיסוי, שינוי תזונתי ועוד.

^^רגשות:^^
התנהגות מאפיינת - התינוק מתעורר לעיתים תכופות בלילה מחלומות וסיוטים. בוכה בכי של בהלה ובדרך כלל נרגע לאחר שמרגיש את הוריו. הפעוט יכול לפחד ללכת לישון, ובמהלך היום יהיה "צמוד" להוריו, דרוך וחסר שקט. טיפול - השלב הראשון הוא כמובן להבין את המצוקה הרגשית של הילד. לאחר מכן ניתן לתמוך בו בטיפול בפרחי באך, דיקור ומגע. ההורים יכולים ללמוד ולטפל בילד על-ידי מגע כל ערב לפני השינה.

^^חולשה:^^

התנהגות מאפיינת - מתעורר פעמים רבות במהלך השינה, אפילו כל שעה. שותה משהו קטן או יונק קצת, וחוזר לישון. סימנים נוספים הם חוסר תיאבון, בררנות וקושי לעבור לאוכל מוצק. התינוק יכול להיות רזה וקטן לגילו, יכול להיות עיכוב בצמיחת השיניים, היפוטוניה ועוד. טיפול - חיזוק. השימוש במוקסה במקרה זה יכול לעשות פלאים. בנוסף, נחזק את הילד עם תזונה מתאימה, צמחים ותוספי מזון. מקרה נוסף הוא כאשר הפעוט מנוזל, משתעל, סובל מקושי נשימתי, שקדים מוגדלים או דלקת ונוזלים באוזניים. במקרה זה, בעיית השינה היא משנית ותעלם לאחר טיפול מתאים בבעיה העיקרית.

^^גירוי יתר:^^

התנהגות מאפיינת - קשה לו להירדם, אך לאחר שנרדם ישן טוב. הטיפול יהיה בעיקר התנהגותי. בהתאם לגיל הילד ולגירויים אליהם נחשף. מומלץ להוריד "שעות מסך" לילד (טלוויזיה, מחשב ועוד).

^^לידה קשה:^^

התנהגות מאפיינת - קשה לתינוק להירדם והוא זקוק לנענוע אינטנסיבי מאד על מנת לשקוע בשינה. טיפול - במידה והייתה לידה קשה, אך יכול להיות גם לידה חפוזה או קיסרית, מומלץ להגיע לטיפול באוסטיאופתיה, אשר יאזן את המצב שנגרם בלידה.

^^קושי התנהגותי והרגלים:^^

הסימן המאפיין סוג זה של בעיית שינה הוא שאין סימנים ספציפיים ואין בעיות נלוות. הטיפול במקרה זה מומלץ לאחר שבדקנו כי אין גורם אחר המפריע לילד. השלב הראשון הוא כמובן החלטה ושיתוף פעולה בין ההורים. לעיתים כדאי לקבל הדרכה מקצועית שתעזור לקבוע את הכללים ולעמוד בהם.

רויטל לב ארי היא מומחית בטיפול ברפואה סינית, תינוקות וילדים. מטפלת ברפואות מדיטף, רמת אביב.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום