טיפול בדלקת מפרקים ניוונית

(0)
לדרג

מחקר: תוספי תזונה המכילים כונדרואיטין שומרים על הסחוס ומפחיתים כאב של מטופלים הסובלים מדלקת מפרקים ניוונית. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש שמתפרסם בגיליון פברואר של כתב העת היוקרתי Rheumatism & Arthritis מראה שטיפול למשך שנתיים בכונדרואיטין סולפט מקל על הכאבים ומאט את שחיקת הסחוסים (בין המפרקים). שחיקה זו אופיינית לאנשים הסובלים מדלקות מפרקים ניוונית (אוסטיאוארתריתיס) של הברך. החומר הפעיל נמצא בתוספי תזונה כמו "מגהגלופלקס" או ב"פלקס אנ ניו".

על פי תחזיות רפואיות, בשנת 2020 תהיה אוסטיאוארתטריטיס (דלקת מפרקים ניוונית) המחלה העיקרית שמובילה למוגבלויות ונכויות. "המחקר החדש מראה שלכונדרואיטין סולפאט השפעה על מניעת התקדמות המחלה", אומר, ד"ר רונן דבי, אורתופד בכיר מאסף הרופא. "לא מדובר בסימפטומים שהם רק סובייקטיבים, אלא גם בשינוי בתמונת הרנטגן".

המחקר כלל 622 חולים מאירופה ומארה"ב בגילאי 45-80. המשתתפים חולקו ל-2 קבוצות: האחת קיבלה כונדרואיטין סולפט במינון של 800 מ"ג ליום, במשך שנתיים, וקבוצת הביקורת קיבלה תרופת דמה (פלסבו) זהה בגודלה לאותו פרק זמן. הרופאים והמטופלים לא ידעו מי מקבל תרופת דמה ומי מקבל טיפול בכונדרואיטין.

בקבוצת הטיפול שקיבלה כונדרואיטין, המטופלים דיווחו על הקלה בכאב ונתוני הרנטגן הדגימו האטה באיבוד הסחוס. הנתונים הראו הבדל מובהק ומשמעותי בין קבוצת הכונדרואיטין לקבוצת טיפול הדמה. התוצאות הראו בצילומי הרטנגן האטה משמעותית ובחלק מהמקרים אף עצירה מוחלטת בהתקדמות המחלה.

בשנת 2008 האיגוד העולמי לחקר אוסטיאוארתטריטיס - OARSI - פרסם המלצות טיפול בדלקת מפרקים ניוונית. אחת ההמלצות המרכזיות הייתה נטילה של תוספי תזונה המכילים גלוקוזאמין וכונדרואיטין סולפט. המחקר החדש מחזק את המלצות הטיפול של האיגוד.

רקמות הסחוס במפרקים מתפקדות כבולם זעזועים שמאפשר תנועה רציפה ללא כאב. עם הגיל מאבדים מעובי הסחוסים בתהליך איטי. אצל אנשים הסובלים מדלקת מפרקים ניוונית קצב איבוד הסחוס מואץ מאוד, והוא משפיע על העצמות הסמוכות למפרק וגורם לכאב רב. איבוד סחוס מואץ מתגבר בגלל גורמים שונים, בניהם אנזימים מיוחדים המגבירים את קצב פירוק הסחוס.

מחלות הקשורות למפרקים הן הגורם המוביל לחוסר תפקוד ולנכות במערב; עובדה זו הובילה בין היתר את ארגון הבריאות העולמי והאו"ם להכריז על עשור זה, כעשור שיוקדש לשיפור איכות חייהם של הסובלים ממחלות הקשורות למפרקים.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום