אסתטיקה - טיפול בכתמי עור

(0)
לדרג

כתמי עור "מעטרים" את הפנים כתוצאה מתורשה, קרינה, גיל והריון. דוקטורס מציג: כל הדרכים לטיפול בסוגי הכתמים

מאת: ד"ר להבית אקרמן

עור חלק ונטול כתמים, שאינו מסגיר את הגיל, הוא משאת נפשם של רבים ואתגר לעולם הרפואה האסתטית, במיוחד בארצנו שטופת השמש. עם ההתקדמות בגיל נשים וגברים רבים סובלים מבעיה אסתטית המתבטאת בשינויי גוון בעור ומהיווצרות כתמים בעור הפנים, הידיים ומחשוף החזה. עונת החורף היא זמן אידיאלי לביצוע טיפולים לא חודרניים להסרת הכתמים ולהצערת העור. כשהטמפרטורות צונחות והחשיפה לשמש פוחתת, ריפוי העור נעשה בצורה יעילה יותר וקיים פחות סיכון להופעתם של פיגמנטים שונים או לחזרתם. כדי לטפל ביעילות בבעיות כתמים חשוב לזהות את מקורם. הסיבות לכתמים יכולות לנוע מחשיפה לשמש, עישון, ועד לגורמים גנטיים המשפיעים על צבע העור ועל היווצרות הכתמים. הכתמים הנפוצים:

כתמים שסיבתם תורשתית: כתמים חומים ("על שם בקר"), המופיעים אצל נערים בגיל ההתבגרות, בעיקר על הכתפיים, על קדמת החזה או על השכמות; וכתמי "קפה בחלב", כתמים בצבע חום בהיר שיכולים להופיע בכל גיל ובכל חלקי הגוף.

כתמי שמש וגיל: נמשים הם הכתמים השטחיים ביותר, והם נוצרים מעלייה בפיגמנטציה בתאי האפידרמיס, השכבה העליונה של העור. לעומתם, כתמי הגיל, המכונים גם "כתמי כבד", הם עמוקים יותר ונוצרים באזורים שנחשפו במשך שנים לשמש. הכתמים הללו מבטאים לרוב נזקים מצטברים בעור עקב חשיפה ממושכת לשמש.

כתמי הריון, "מלזמה": כתמים רחבים המופיעים בעיקר באזור הלחיים ומרכז המצח אצל נשים צעירות בזמן הריון או עקב נטילת גלולות. גם כאן יש עלייה בפעילות המלנוציטים וייצור עודף מלנין. כתמים אלו, ללא קשר לסיבת הופעתם, מחמירים בחשיפה לשמש.

שיטות להעלמת כתמי עור

אין שיטה אחת להסרת כל הכתמים - השיטה להסרת הכתם תהיה תלויה בהרבה גורמים, בין השאר בסוג הכתם, גוון העור ועוד. בשל כך חשוב מאוד לאבחן במדויק את סוג הכתם, כיוון שאין טיפול אחד שמתאים לכל. חשוב לדעת שטיפול לא נכון בכתם עלול לגרום להתכהות שלו במקום להעלמתו. קיימים טיפולים מתקדמים ולא חודרניים להסרת הכתמים, הם כוללים מגוון טיפולי פילינג וכן טיפולים בעזרת טכנולוגיות חדשניות המבוססות על קרן אור.

הסרת כתמי עור באמצעות פילינג - הטיפול בפילינג מתבצע באזורים נרחבים ולא נקודתיים (לדוגמה, כל הפנים, ידיים או חזה) בשלוש דרגות עומק. הפילינג גורם לכוויות מבוקרות בעור, בדומה לכוויות שמש, על פי סוג החומר הכימי וריכוזו. בעור הפנים ניתן לעשות פילינג עמוק יותר מאשר בעור הידיים, המחשוף והצוואר, שם העור עדין, החלמתו מורכבת וכרוכה ביותר תופעות לוואי.

^^פילינג קל^^ - גורם לקילוף שכבת העור העליונה (האפידרמיס) בלבד, באמצעות חומצה חלשה, כגון חומצת פירות או חומצה לקטית (חומצת חלב). החומצות מסירות את השכבות העליונות של האפידרמיס, שהן למעשה שכבת התאים המתים, ובמקומן צומחת שכבה רעננה של תאים. פילינג קל מבוצע במרפאה על ידי רופא וכרוך בצריבה קלה בלבד, על כן אינו דורש הרדמה או חומרים משככי כאב. זמן ההחלמה מהיר ביותר. לשם השגת התוצאה הרצויה, יש צורך בסדרה של 5-4 קילופים בהפרשי זמן של 2-4 שבועות. יש להדגיש שפילינג זה שונה מפילינג המבוצע על ידי קוסמטיקאית, בכך שהוא מבוצע על ידי חומרים חזקים יותר. בנוסף, כיוון שהפילינג קל, הוא אינו כרוך בתופעות לוואי ובסיכונים, וכן ניתן לבצעו גם בבעלות עור כהה.

^^פילינג בינוני^^ - הנפוץ ביותר. פילינג זה מתאים להעלמת כתמי שמש למיניהם, כולל כתמי גיל, וכן להעלמת נזקי שמש אחרים, כגון נגעים טרום-סרטניים. בפילינג בינוני מבצעים קילוף של שכבת הדרמיס העליונה. הקילוף מיועד לנשים וגברים מגיל 40 ונועד לטשטש את נזקי השמש ואת סימני ההזדקנות, כגון כתמים וקמטוטים. הפילינג גורם לקילוף כל האפידרמיס ומגיע עד לדרמיס (שכבת העור השנייה). הפילינג מבוצע על ידי רופא עור או כירורג פלסטי. בתוך שבוע עד עשרה ימים צומח עור חדש ללא כתמים. העור נראה רענן יותר וכן יש שיפור במרקם העור וטשטוש קמטוטים. לרוב מספיק טיפול אחד של פילינג לשם השגת התוצאה הרצויה, אולם לעיתים מבוצע טיפול נוסף לצורך שיפור.

^^פילינג עמוק^^ - הפילינג מתאים לכל סוגי הכתמים, פרט לכתמי לידה, שבהם הפיגמנט נמצא בשכבת העור העמוקה ביותר. טיפול זה מתאים גם לקמטים עמוקים יותר מאשר הפילינג הבינוני, וכן משפר צלקות אקנה ונגעים טרום-סרטניים. הטיפול מיועד לנשים וגברים, לרוב בגילאי 45 פלוס. בפילינג עמוק מבוצע קילוף שכבת הדרמיס התחתונה של העור, מה שיוצר גם אפקט מתיחה. הטיפול מתבצע בחדר ניתוח תחת טשטוש או הרדמה ומבוצע על ידי כירורג פלסטי או דרמטולוג אסתטי. הפילינג נעשה בעזרת חומצה בריכוז גבוה הנקראת פנול. הקילוף העמוק מבטיח הסרה מוחלטת של הכתמים. הפנים נחבשות במסכת פלסטרים במשך 24 שעות ולמחרת יום הטיפול מכסים את הפנים בתכשירים מחטאים למשך שבוע נוסף, שבמהלכו העור בונה את עצמו מחדש. ההחלמה מפילינג כזה אורכת כשבועיים עד חודש. תוצאות רואים בדרך כלל בתוך עשרה ימים עד שבועיים. חסרונות הפילינג: אצל בעלי עור כהה תהליך ריפוי הפצע הנגרם מקילוף העור עלול לגרום לצלקת כהה יותר.

העלמת כתמים באמצעות מכשירIPL המבוסס על קרן אור - טכנולוגיה קרינת אור, IPL, היא טיפול לא פולשני שאינו כואב. הטיפול מבוסס על קרן אור החודרת לשכבות העור באורך גל ארוך ומעבירה אנרגיה בעוצמה נמוכה. האנרגיה "מתבייתת" על הפיגמנטים השונים, מחממת ומפרקת אותם. הטיפול יעיל בהעלמתם של כתמי שמש, כתמי גיל, נימים ונמשים הקיימים על עור הפנים, החזה או הידיים. לטיפול במכשיר שיעור הצלחה של כ-90%. סדרת טיפולים כוללת 5-3 מפגשים, משך הטיפול 15-10 דקות. במהלך הטיפול הקרינה חודרת לכתם ומחממת אותו, מה שגורם להיווצרות גלד שטחי כהה אשר מתקלף תוך מספר ימים. לרוב ניתן לראות שיפור כבר לאחר טיפול בודד, אולם לעיתים השיפור ייראה רק לאחר שלושה טיפולים. במהלך הטיפול יש צורך להמעיט מאוד בחשיפה ישירה לשמש. לעיתים יהיה צורך בטיפול תחזוקה אחת למספר שנים. טיפול בכל הפנים יגרום, פרט להעלמת הכתמים, לחידוש העור ולקבלת עור רענן ונקי יותר. הטיפול אינו כואב, אינו גורם לפגיעה בתפקוד היום-יומי (זמן החלמה מינימלי) ומשך הטיפול קצר. כמו כן, הטיפול אידיאלי לכתמים בודדים על הפנים וכן טוב מאוד להעלמת כתמי שמש בגב הידיים והמחשוף, שם לא ניתן, כאמור, לבצע פילינג בינוני ועמוק.

הסרת כתמים בטכנולוגיית SHR - טכנולוגיית SHR עובדת על אנרגיות נמוכות יותר ואינה מגיעה לחימום רב ומיידי של העור. לכן, אחד מיתרונותיה הבולטים הוא שהיא מפחיתה את הסיכון לכוויות. בנוסף, החימום ההדרגתי, הייחודי לשיטה זו, גורם לכך שהטיפול נעשה ללא כאב משמעותי ואף ללא כל צורך במשחות אלחוש, זאת בשונה מן השיטות האחרות. בשיטה זו קיים סיכוי מופחת לפגיעה בעור המטופל. לאחר הטיפול בשיטת ה-SHR קיימת גם פחות הגבלה בחשיפה לשמש. מספר הטיפולים הממוצע בטכנולוגיה זו עד לקבלת תוצאות משביעות רצון נע בין 3 ל-5 במרווחים של ארבעה שבועות זה מזה.

ד"ר להבית אקרמן היא מומחית לרפואת עור ואחראית תחום הסרות שיער ברשת מרפאות "כללית אסתטיקה".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום