מניעת סרטן השד והשחלות

(0)
לדרג

לנשאיות הגן BRCA סיכון גבוה במיוחד לחלות בסרטן. כריתת השחלות והשדיים מצמצמת את הסיכון, אך כרוכה בהחלטות קשות וכואבות

מאת: מערכת zap doctors

אמה ואחותה של ליסה כהן נפטרו מסרטן השד. למרות העובדה שהיא נמצאת בקבוצת סיכון ועלולה לחלות גם היא במחלה, ליסה האמינה שלה זה לא יקרה. "כל הזמן שכנעתי את עצמי שאלי המחלה לא תגיע", היא מספרת. "חשבתי שלמחלה יש גורם פסיכולוגי ולכן אם אני אטפל בנפש וארגיש טוב, הכל יהיה בסדר". אולם מחשבות לחוד ומציאות לחוד - מלבד האחות שנפטרה, לליסה יש שלוש אחיות נוספות שגרות באנגליה. שלושתן עברו בדיקה גנטית ואצל אחת מהן גילו נשאות לגן BRCA החושף את הנושאות אותו לסיכון גבוה לחלות בסרטן השד. על פי הסטטיסטיקה, ישנו סיכוי של 85% שסרטן השד יתפרץ ו-30% עד 40% שסרטן השחלות יתפרץ אצל נשאיות הגן.

לאחר שאחיותיה עברו את הבדיקה, גם ליסה עברה בדיקת נשאות וגילתה כי אף היא נושאת את הגן. "זה היה יום שחור", היא אומרת. "בפגישה קצרה אצל הרופא הוא נתן לי דף ואמר שישנה אפשרות לעשות ניתוחים מניעתיים, אבל רוב הנשים לא עושות אותם. נפגשתי עם רופאים נוספים, שאמרו באדישות שאני יכולה להוציא את השחלות (תוך כדי שהם מסתכלים על מסך המחשב), אבל לא ממש הסבירו מה המשמעות של זה".

החלטות קשות

אחותה של ליסה עברה ניתוחים מניעתיים אשר כוללים את כריתת שני השדיים וכריתת השחלות, על מנת למזער את הסיכונים. "התלבטתי מאוד מה לעשות", אומרת ליסה. "אך כשאחותי עברה את הניתוח, היא אמרה שהיא חשבה על ילדיה ועל הצורך שלהם באמא. מכיוון שאני מגדלת לבד את שלושת ילדיי, הבנתי שזה הדבר הנכון לעשות". תוך חודשיים מרגע הגילוי ליסה עברה את הניתוח. לאחר שהיא חקרה את הנושא ולמדה עליו באמצעות חיפוש מידע באינטרנט ופגישה עם רופאה שנתנה לה מידע מפורט, היא עברה ניתוח שבו כרתו את שני שדייה ואת השחלות.

"למרות ההשלכות הקשות של הניתוחים, הבנתי שזו הבחירה הנכונה כדי שלא אהיה הבאה בתור לחלות בסרטן", מסבירה ליסה את החלטתה האמיצה. לילדיה היא הסבירה שהיא עושה זאת כדי להישאר בריאה, ולאחר כתשע שעות שבהן שכבה בחדר ניתוח בהרדמה מלאה, היא יצאה עם הרגשה של הקלה גדולה.

ליסה הקימה את עמותת ברכה כדי להגביר את המודעות לנושא. לדבריה, "החלטות נבונות מתקבלות רק כאשר מצוי בידנו המידע הרב ביותר. בדיקות גנטיות והחלטות קשות לגבי ניתוחים, הנעשות בעודנו בריאות, יכולות להציל חיים".

פצצת זמן מתקתקת

ד"ר יואב ברנע, מנהל השירות לכירורגיה פלסטית ומשחזרת שד במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), אומר כי "מכיוון שגילו את הגן לפני שנים לא רבות, המודעות לנושא עדיין נמוכה בקרב הציבור וגם בקרב חלק מהרופאים. יש חוסר ידע וגם דיסאינפורמציה". לדבריו, גן ה-BRCA הוא גן משפחתי שכיום מגלים אותו אצל נשים צעירות, כבר בגילאי 30-25. הקושי בגילוי בגיל צעיר הוא קבלת ההחלטות מה לעשות ומתי. מדובר בפצצת זמן מתקתקת ולכן הקושי גדול.

מלבד קבלת ההחלטה הקשה על הניתוח, ישנן השלכות נוספות לצעד כזה. לעיתים נשאיות הגן הן נשים צעירות אשר נמצאות בשיא פריחתן ולעיתים גם לפני שהקימו משפחה וילדו ילדים. הן צריכות לקבל החלטה ולהיות מודעות למשמעויות שלה. לעיתים הרופאים ממליצים לזרז את תהליך הלידות, כדי שהן יספיקו להיות אמהות ולאחר מכן יעברו את הניתוח. בנוסף, ישנה השפעה הורמונלית על הגוף בעקבות כריתת השחלות. "היעדר ההורמונים משפיע על איכות החיים", אומר ד"ר ברנע. "ישנם גלי חום, שינויים בהתנהגות וכד', אולם אם לא מבצעים את הניתוח, קיים הפחד של אי הוודאות מתי הסרטן יופיע". מסתבר שישנן נשים בעלות סיכוי גבוה לשאת את הגן, אך הן לא עוברות את הבדיקה מכיוון שהן פוחדות מקבלת התוצאות והמשמעות שלהן.

ד"ר ברנע מספר כי הבדיקה משפיעה לא רק על הפן הבריאותי, אלא גם על הפן הרגשי ועל היחסים במשפחה. "אם האם נשאית, היא מרגישה רגשות אשמה שהגן עבר לבנותיה", הוא אומר. "בנוסף, כאשר אחות אחת נשאית והשנייה אינה נשאית, האחות שאינה נשאית מרגישה לא נעים מאחותה. כאמור, הנושא מאוד רגיש ומשפיע על יחסים במשפחה".

הגברת המודעות

ד"ר ברנע מסביר כי הכריתה המניעתית לא מעלימה את הסיכון להופעת הסרטן לגמרי, אך מורידה את הסיכוי לחלות בשיעור משמעותי מאוד. מסתבר שהגן מופיע אצל אחת מתוך 60 יהודיות אשכנזיות, וכאמור, אם יש היסטוריה של סרטן השד במשפחה, הסיכויים גדלים. מומלץ לכל אישה לבצע בדיקת נשאות, שנמצאת כיום בסל הבריאות.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום