הטסטוסטרון וגיל המעבר אצל גברים

(0)
לדרג

זה קורה גם לגברים: שינויים הורמונליים בגיל המעבר ותופעות מטרידות, כולל בתפקוד המיני. על תוספת טסטוסטרון שתופסת

מאת: ד"ר נחום זילבר

מי מאתנו לא שמע על גיל המעבר? וכמה מאתנו שמעו על גיל המעבר של הגברים? אנדרופאוזה הוא השם הרשמי והלא כל כך מוכר של גיל המעבר הגברי. כן, מתברר שגם לגברים יש גיל מעבר, גם אם אינו חד וברור כמו עמיתו הנשי.

גברים רבים בני 50 ומעלה מדווחים על (ורבים עוד יותר סובלים) תופעות הכוללות עייפות כמעט כרונית, הפרעות שינה, עצבנות, ירידה בחשק המיני בכלל ובזקפה בפרט ותופעות גופניות כגון ירידה במסת השריר, התמעטות שיער, ירידה בצפיפות העצם, מחלות לב וכלי דם וכן, לעיתים גם גלי חום. מי אשם במצב הזה? הטסטוסטרון כמובן. מדוע נמנעים גברים מבקשת עזרה? האם בגלל שהתופעה אינה מובהקת? האם בגלל בושה? סיוע מקצועי מאפשר להקל על תופעות גיל המעבר, לפצות בקלות יחסית על הירידה ברמת הטסטוסטרון, ולהחזיר לרבים את החשק, הזקפה והתפקוד המיני.

^^מהו טסטוסטרון ומתי תדעו שהטסטוסטרון שלכם בירידה?^^

טסטוסטרון הוא הורמון גברי המופרש מהאשכים ומבלוטות יותרת הכליה. הוא אחראי לייצור תאי הזרע, לשמירה על החשק על והתפקוד המיני ולהגדלת מסת השריר. בנוסף, הוא תורם למצב רוח טוב, מרץ ואנרגיה.

מחקרים רפואיים מורים כי החל מגיל 50 יורדת רמת הטסטוסטרון אצל הגבר ב-1% כל שנה. 20% מהגברים אשר עברו את גיל 60 סובלים מירידה חדה עד אל מתחת לנורמה, ובקרב 60% מקבוצת גילאים זו נפגע התפקוד המיני. בדיקת הטסטוסטרון, בדיקת דם פשוטה, תלמד חד משמעית על מצב הטסטוסטרון בגופכם. בסיוע בדיקות נוספות יוכל האורולוג להחליט מהו הטיפול המתאים לכם.

^^אילו טיפולים מומלצים כאשר הטסטוסטרון בירידה?^^

כאמור, ניתן לטפל בתופעות גיל המעבר אצל גברים, אך יש לעשות זאת בסיוע אנדוקרינולוג או אורולוג מומחה. מומחים אלו יכולים לאבחן את התופעה במדויק, לשלול אפשרויות למחלות אחרות, ולקבוע מהו הטיפול המתאים ביותר לאותו גבר בגיל המתאים. מתן תוספת של טסטוסטרון מתבצעת רק בהנחיית רופא (לתוספת טסטוסטרון עלולות לעיתים להיות השלכות שליליות הקשורות בבלוטת הערמונית).

קיימות מספר דרכים להשלמת החסר בהורמון ולשיפור בתפקוד המיני:

ג'ל טסטוסטרון למריחה - טיפול חדש יחסית באנדרוג'ל (androgel) למריחה יומית בשעות הבוקר על הכתף או על הירך. הטיפול משפר את החשק, את התפקוד המיני ואת מצב הרוח ומשנה לטובה את מסת השריר. מחקרים שבוצעו לאחרונה מלמדים כי טיפול זה מחקה את פעילות הטסטוסטרון היום יומית בגוף.

טיפול בטבליות טסטוסטרון - טיפול המניב הצלחה חלקית. הטיפול מוגבל בתדירותו ובמשכו בשל החשש לפגיעה בכבד ובערמונית.

זריקות לשריר - ניתנות אחת לחודש או לרבעון. הזריקות משפרות את התפקוד המיני לזמן קצר, אולם לאחריהן מופיעה ירידה בתפקוד עד להזרקה הבאה.

טיפול במדבקות - אינו נהוג בארץ.

טיפול משולב של ג'ל וכדורים - נטילת כדורים ממשפחת PDE5I כגון ויאגרה, סיאליס ולויטרה לפני מגע וובנוסף למריחת ג'ל בשעות הבוקר, משפרת את מצב התפקוד המיני אצל גבר מעל גיל 50 הסובל מטסטוסטרון ירוד ופגיעה בתפקוד.

טיפול משולב של ג'ל וזריקות לפין - יעיל ביותר אצל גברים אשר הטיפול הקודם לא שיפר את מצבם, או אצל אלו אשר אינם יכולים להשתמש בכדורי PDE5I או אשר אלו לא הועילו להם.

טיפול פסיכולוגי או סקסולוגי - טיפול כזה המשולב בפעילות גופנית מומלץ כטיפול משלים לטיפולו של האורולוג.

תזונה נכונה בגיל המעבר - עשרת הדיברות לתזונה נכונה בגיל המעבר כוללות, כמובן, המלצות על שתייה מרובה והימנעות מצריכת קופאין, סיגריות, ואלכוהול. אליהן מתווספות המלצות גם לצריכת מזונות המסייעים לנטרול רעלים בגוף, מזונות המכילים ליקופן, תוספי תזונה, צמחי מרפא, אומגה 3 ועוד.

ד"ר נחום זילבר הוא אורולוג בכיר, מנהל רשת מרפאות "און".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אורולוגיה
פורום הפרעה בתפקוד המיני
פורום מין ומיניות בגיל השלישי 50+

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום