רפואה משלימה לטיפול בהשמנת יתר

(0)
לדרג

הרפואה המשלימה משתלבת במודל הטיפול הרב-תחומי בהשמנת יתר ותומכת במערכות המנטליות, הגופניות והאנרגטיות של המטופל במגוון דרכים

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

הרפואה המשלימה נותנת מענה אלטרנטיבי למחלות רבות שבהן עוסקת הרפואה הקונבנציונלית, בין השאר השמנת יתר. רחל שמן היא מומחית ברפואה משלימה, העוסקת במגוון טיפולים ומתמקדת בסיוע למטופלים הסובלים מהשמנת יתר, לפני ניתוחי הרזיה ואחריהם. היא מסבירה כיצד רפלקסולוגיה, טיפול הוליסטי, דיקור סיני ופרחי באך יכולים להשתלב במודל הרב תחומי לטיפול בהשמנת יתר.

^^כיצד מסייעים למטופלים המועמדים לניתוח הרזיה?^^

רחל שמן: ניתן להציע טיפול טרום ניתוחי ברפואה המשלימה במישורים שונים. התחום הראשון הוא רפלקסולוגיה, תחום הכולל טיפול במערכות שבכף הרגל ומשפיע על הגוף ועל הנפש. בעת הטיפול מאזנים בעצם את המערכת הסימפתטית והפרא-סימפתטית, כאשר מושם דגש על אזור "מקלעת השמש" (ריכוז תאי עצב, צ'אקרה, שנמצאת במרכז הבטן). כמו כן מבוצעת עבודה על איזון בלוטת התריס כדי להביא לרגיעה ואיזון של הגוף.

ניתן לטפל גם בשיטה ההוליסטית אשר עובדת על פי צ'אקרות הגוף, שבע במספר, המשמשות כמרכזי אנרגיה. מדובר בטיפול רוחני יותר, אשר מרגיע את הגוף והנפש בו זמנית. התוצאה של טיפול כגון זה היא הרגשה עילאית, מרגיעה, ניטרלית, נטולת לחצים ומתחים.

טיפול נוסף הוא דיקור סיני, אקופונקטורה. זוהי שיטת טיפול הפועלת על מרידיאנים, מרכזי אנרגיה נקודתיים. על ידי הדיקור ניתן להפעיל פיזית ורגשית את תחושת החוסר או העודף בגוף. הדיקור יוצר איזון באמצעות הפעלה של נקודות מסוימות ומביא לרגיעה משמעותית, מנטלית ופיזית. כמו כן, בעת טיפול באקופונקטורה מאזנים את הכבד. הכבד אצל שמנים מאד תפוח ומוגדל ואיזונו נועד להקל על הניתוח. בכל השיטות ניתן ורצוי לשלב טיפול בפרחי באך. מדובר בטיפות הומיאופתיות המותאמות אישית לכל מטופל על ידי רקיחה אישית לפי צרכיו.

^^ממה יוכלו מטופלים ליהנות לאחר הניתוח? האם ישנם טיפולים מיוחדים לתקופה המידית שלאחר הניתוח?^^

ר.ש: בטיפול רפלקסולוגי ניתן להרגיע את המערכת העצבית הסימפתטית והפרא-סימפתטית: אדרנל וכליות, מערכת העיכול, היפופיזה, כתפיים, שכמות ומוטיב חוזר - מקלעת השמש. טכניקה זו מאזנת את הגוף והנפש לאחר טראומה פיזית. מוסיפים ועובדים על הטחול והכבד לאיזון המערכת החיסונית וכן על עמוד שדרה בכדי להקל על השכיבה.

ניתן כמו כן לטפל בטכניקה הוליסטית בשיטת הרגעה ושילוב ביונוגמי. הטיפול אינו במגע כלל, אלא באמצעות חיבור הרוח והגוף בשיטה אנרגטית בלבד. הטיפול נוגע לתובנה שבין הראש והקיבה, מאזן את תחושת הפחד שבניתוק מהאכילה הרגשית וגורם לתחושת שובע מתוך קבלה וחוזק.

כמו כן ניתן לטפל בדיקור סיני. ניתן לדקר בנקודות שמרגיעות את הראש ועובדות על המערכת העצבית והכליות, הקשורות מנטלית לפחד: הפחד להיפרד מהמשקל העודף והפחד מרעב החבויים בתת המודע. קיימות עוד דרכי דיקור הפועלות לחזק את המערכת החיסונית ולאזן את הגוף לאחר טראומת הניתוח.

^^כיצד ניתן להשתמש בשירותי הרפואה המשלימה לאחר הניתוח בטווח הרחוק?^^

ר.ש: לאחר הניתוח, כעבור שבועיים לערך, מומלץ לקבל טיפול חד שבועי ברפלקסולוגיה שעובד בו-זמנית על מספר נקודות. בטכניקה של הרגעה ואיזון הורמונלי משפיעים קוגניטיבית על המוח לירידה בצריכת מזון גם מבחינה רגשית. כמו כן נעשה איזון כללי של הגוף: איזון לבלב וכבד לייצוב רמת הסוכרים בגוף, איזון טחול וכבד ליצירת הדם והמערכת החיסונית לאחר הניתוח, ועבודה על המערכת המטבולית לעידוד הובלה וניקוז, להיפטרות מנוזלים עודפים ולמניעת בצקות.

טיפול בשיטה ההוליסטית מומלץ אחת לשבועיים בערך, כאשר הטיפול מאזן את שבע הצ'אקרות בגוף. הראשונה קוגניטיבית, מרגיעה את הראש באופן כללי ובמיוחד בחשיבה טורדנית; השנייה, צ'אקרת מקלעת השמש, מרגיעה את בית החזה במשמעות הפיזית והמנטלית; שלישית היא צ'אקרת הגרון העובדת על הבליעה ומשפרת את איכות האכילה והבליעה ומביאה להקלה רבה; ורביעית - צ'אקרת המין, החשובה מאוד כאשר הראש ומקלעת השמש במצב של איזון ורגיעה ומשפיעה על הפעילות המינית.

בשיטת הדיקור הסיני ניתן טיפול לאיזון קוגניטיבי ועצבי במצבים של חוסר או עודף. ההתמקדות היא במערכת התובלה והניקוז להורדת נוזלים, טיפול מטבולי למניעת בצקות ובנקודות אשר עובדות על הפעילות המינית. כמו כן מתמקדים במערכת העיכול והקיבה כדי להעניק יכולת להתגבר על צריכת המזון ועל מנת לחזק מערכת זו. בנוסף לטיפולים המשלימים, מומלץ לצעוד מידי יום, הליכה מתונה ורצופה במשך חצי שעה עד שעה.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, המנהלת הרפואית של מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מבית אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה שלמה - רפואה פנימית עם רפואה משלימה וביולוגית
פורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום