חדש: פורום גלולות ואמצעי מניעה

(0)
לדרג

מהו אמצעי המניעה הבטוח ביותר? ומה ההבדל בין סוגי הגלולות? פורום חדש בדוקטורס יעסוק בשאלות אלה ועוד

מאת: ד"ר חגית כהנא

אמצעי המניעה, אשר נחשבים לעניין מודרני, עתיקים כמעט כמו הציוויליזציה המערבית כולה. אמצעי המניעה הראשון הומצא על ידי הבדואים כבר לפני כשלושת אלפים שנה. הבדואים נהגו להחדיר אבנים לרחם הנאקות כדי שלא תכנסנה להריון במהלך המסעות במדבר.

המצרים הקדמונים, כבר ניסו למנוע הריון אצל בנות זוגן וזאת על ידי החדרת בדים ספוגי דבש או צואת תנינים לנרתיק האישה כדי למנוע חדירת זרע לרחם. אמצעי המניעה העתיק ביותר שנשמר בשלמותו הוא קונדום העשוי ממעי חזיר שהומצא ב-1640 בשבדיה. בהוראות השימוש הומלץ לטבול את הקונדום בחלב. ברור אם כן כי אמצעי זה לא הומצא על ידי יהודי. קונדום מפורסם אחר, הוא זה של קזנובה שנטען עליו כי היה סרוג על-ידי מאהבותיו.

אין ספק שמאז ועד היום חלו שינויים באמצעי מניעה, אך ניתן לראות שחלק מהאמצעים הקיימים היום מבוססים גם על הניסיון הקדום. כיום שוק אמצעי המניעה הוא רחב והאופציות בו רבות ומגוונות. השימוש באמצעי המניעה מעסיק נשים וגברים כאחד ויש להתאים את האמצעי לצורך ולמשתמש.

להלן סקירה קצרה של אמצעי המניעה השונים, חלקם מומלצים פחות מאחרים:

המשגל הנסוג

שיטה עתיקה מאד, שרק מהשם ברור שהשיטה מהתקופה שלא דברו "על זה". משגל הוא שם נרדף ליחסי מין ונסוג היא מילה נרדפת לבורח. בשיטה זו הגבר יוצא מהנרתיק רגע לפני שהוא גומר. הבעיה היא שגם גבר מנוסה מאוד לא תמיד יכול לשלוט על השפיכה ולעיתים אפילו טיפה אחת של זרע יכולה לגרום להריון. בחור צעיר ונלהב שגומר בדרך-כלל מהר יותר, עלול לגמור מהר מאוד, ולפני שיגיד "ג'ק רובינזון" זירעונים רבים יזרמו לכיוון רחם האישה. אמנם זוהי שיטה זולה אם היא עובדת, אך יקרה מאד אם מדובר בהריון לא רצוי. לסיכום מדובר בשיטה לא מומלצת ולא אמינה.

שיטת הימים הבטוחים

באופן תיאורטי מחזור האישה מווסת לווסת נמשך 28 ימים. היום ה-14 הוא יום הביוץ והסיכוי הרב ביותר להריון; אך מחזור האישה אינו שעון שוויצרי ולכן קשה מאד לנבא בוודאות את יום הביוץ. גם שיטה זו אינה מומלצת ואינה אמינה.

קוטלי זרע, נרות וספוגיות

אמצעי מניעה המבוסס על חומרים המשמידים את הזרע, פוגעים ביכולת התנועה וביכולת החדירה שלו לרחם. יעילותה של הספוגית נאמדת בכ-80% והשימוש נעשה על ידי החדרת התכשיר לעומק הנרתיק.

דיאפרגמה

מכשיר העשוי מגומי ומוחדר יחד עם קוטל זרע לנרתיק לפני מגע מיני, ויש להוציאו עד 6 שעות לאחריו. יש לנקות וליבש את המכשיר לאחר כל שימוש. גם כאן היעילות והבטיחות של התכשיר עומדות על כ-80%.

קונדום

מאז מעי החזיר הטבול בחלב והקונדום הסרוג חלה התקדמות רבה. היום הקונדום עשוי מלטקס ומצופה בחומר שומני המקל את השימוש בו. הקונדום מולבש על איבר המין הזקוף ומוסר רק אחרי המגע המיני. יש להסיר את הקונדום לאחר השימוש. אם יש מגע מיני נוסף באותו זמן יש להשתמש בקונדום נוסף. הקונדום הוא אמצעי המניעה היחיד שנועד להגנה מפני מחלות מין. חשוב להשתמש בו עם בני זוג שהעבר המיני שלהם לא ידוע או שלא נבדק.

התקן תוך רחמי

הרעיון להתקן דומה לאבנים שהוחדרו לגוף הנאקה. ההתקנים הראשונים היו עשויים ממתכת בעלי צורות שונות ומשונות. היום ההתקן בנוי בצורת האות U. יש שני סוגים עיקריים: התקן רגיל שבסיסו פלסטיק ועל הרגל מלופף חוט נחושת. התקן זה מונע הריון ב-96% מהמקרים. הוא מגביר את כמות הדימום הוסתי וניתן להשאירו ברחם 5 שנים. ההתקן השני חדש יותר; במקום סליל הנחושת יש גליל ובו חומר הורמונלי, פרוגסטרון המופרש בכמות קבועה במשך 5 שנים. התקן זה מונע הריון למשך 5 שנים, מפחית את כמות הדימום, מפחית כאבי מחזור ומונע הריון ב-99%. ההתקן התוך רחמי ניתן בדרך-כלל לנשים לאחר לידה.

אמצעי מניעה הורמונאליים

אמצעי המניעה ההורמונאליים הם הנפוצים ביותר ומאופיינים במספר דרכי נטילה.

^^זריקה:^^

מכילה הורמון אחד (הפרוגסטרון) וניתנת אחת ל-3 חודשים. הזריקה נועדה בעיקר לנשים שכחניות או כאלו הסובלות מתופעות לוואי שונות.

^^טבעת לתוך הנרתיק:^^

הטבעת מכילה הורמונים החודרים דרך דפנות הנרתיק לזרם הדם. היא מוחדרת לנרתיק בעת המחזור. לאחר שלושה שבועות היא מוצאת מהנרתיק, ממתינים שבוע ומחדירים טבעת חדשה לנרתיק. המחזור מגיע בזמן ההפסקה.

^^מדבקה:^^

נראית כפלסטר במידה של 2*2 ס"מ, המכילה הורמונים החודרים לגוף דרך העור. התחלת השימוש ביום הראשון למחזור. ניתן להדביק אותה על הזרוע, בטן תחתונה, גב עליון או העכוז. יש להחליף את המדבקה אחת לשבוע למשך שלושה שבועות ולאחר מכן שבוע הפסקה. בשבוע זה מקבלים מחזור.

^^גלולות:^^

הגלולות הן אמצעי המניעה הפופולארי ביותר. הגלולות נכנסו לשימוש ב-1957. יהודי אמריקאי בשם גרגורי פינקוס המציא אותן, ומי שדחפה אותו לפתח אותן הייתה מרגרט סנגר, פמיניסטית ומיילדת אמריקאית שדאגה לנשים שילדו ללא שליטה והתקשו לגדל ילדים כה רבים. הגלולות הראשונות הכילו כמויות עצומות של הורמונים אשר גרמו לתופעות לוואי שונות. בשל תופעות אלו הומלץ ב-1978 להפחית את כמות ההורמונים בגלולות.

הגלולות מורכבות משני הורמונים - אסטרוגן ופרוגסטרון. יש סוגים שונים של גלולות השונות זו מזו בסוגי ההורמונים ובמינונם. רוב הגלולות נמצאות בחפיסות של 21 כדורים ו-7 ימי הפסקה בהם יש מחזור. עם זאת ישנו סוג אחד של גלולות (מינס) שהוא שונה בכך שהוא מורכב מחפיסה של 28 כדורים - 24 כדורים פעילים ו-4 גלולות בצבע שונה, שבזמן שלוקחים אותן מקבלים מחזור. בתום חפיסה מתחילים חפיסה חדשה ובצורה כזו שומרים על הרגל נטילה יומי.

בואו לדבר עם ד"ר חגית כהנא בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום