אורח החיים לאחר ניתוח הרזיה

(0)
לדרג

מטופלים נתקלים בקושי חדש לאחר ניתוח הרזיה. המטרה: שמירה על משקל יציב לטווח ארוך. האמצעי: שינוי בסגנון החיים

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

ניתוח הרזיה הוא הצעד הראשון בכיוון הנכון עבור אנשים רבים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית, אך הוא לא הצעד היחידי. עבור מטופלים רבים אשר בחרו באופציה זו על אף שזוהי החלטה משמעותית, היא מלווה בשינוי חיים כולל. כיצד בעצם משמרים את ההישגים לאחר ניתוח הרזיה?

שינוי ארוך טווח

לאחר ניתוח הרזיה, נדמה לעיתים כי הירידה הדרמטית במשקל היא ללא מאמץ כלל. ישנה תחושה חדשה של שובע ומצד שני ישנה הגבלה משמעותית בכמות המזון, ולפיכך הגוף מאבד אחוזים רבים מן המשקל העודף בתוך זמן קצר. אבל כמו בחיים האמיתיים, ירח הדבש הוא קצר, ועל המנותח להתחיל בעבודה של ממש; כלומר שינוי התניות התנהגות שליליות אשר הובילו מלכתחילה למצבו. הניתוח הוא קפיצת המדרגה הראשונה והמשמעותית בתהליך ארוך טווח. על מנת לשמר את ההישגים הללו, חיוני כי המטופלים יבצעו שינוי של ממש בסגנון החיים שלהם.

להלן שבעה תהליכים חשובים אשר יובילו את המנותחים לשינוי ארוך טווח ולשמירה על המשקל החדש שלהם.

^^1. פעילות גופנית^^

אין דרך לעקוף את הצורך החיוני של המנותח בפעילות גופנית סדירה, המסייעת לשמירה על המשקל התקין. פעילות גופנית היא חלק חשוב משינוי אורח החיים הקודם. על המנותחים לחזור, ולעיתים קרובות להתחיל מהתחלה פעילות אירובית מתונה אשר תעלה עם הזמן בהדרגה.

ניתן להתחיל בהליכות קצרות, לתת לגוף את הזמן להתרגל ואט אט להעלות את המאמץ לכיוון יעד של ארבע פעמים בשבוע במשך 30 דקות. גם אם למנותח טרי היעד הזה נראה מופרך, הוא אפשרי. התייעצו עם מומחי ספורט ובנו את התוכנית הזו בהדרגה ובקצב שיתאים לכם.

^^2. הפכו לצרכנים זהירים^^

התחילו לקרוא את תוויות המזון, את תכולת הקלוריות והערכים התזונתיים של כל מזון אשר אתם מכניסים לגופכם. נהלו יומן אכילה מסודר, רשמו את הפרטים, למדו את מרכיבי התזונה והשתדלו לנהל רישום מדויק וחכם של מזונכם.

היעזרו במידע שתמצאו באינטרנט על אריזות המזון ובמגזינים העוסקים בתזונה. העריכו את כמות הקלוריות, אחוזי השומן וככלל היפכו את עצמכם לצרכני מזון מושכלים יותר. החינוך לתזונה ולצרכנות נבונה הינם בעלי השפעה מכרעת על איכות חייכם בעתיד החדש שאתם מנסים לברוא לעצמכם.

^^3. שקלו את עצמכם מדי שבוע^^

למטופלים רבים יש נטייה שלא להישקל כלל. התירוץ הרשמי הוא כי הם סומכים על "הרגשתם" בעת לבישת הבגדים בכדי ש"תתריע" בפניהם על עליית משקלם. הם כבר "ירגישו" כאשר ימדדו את הבגדים האם עלו במשקל או לא. ובכן, למי שבוחר בדרך הזו, חשוב שידע כי לבדים יש יכולות אלסטיות גבוהות להימתח. בגדים אינם מצביעים על משקל, בעוד שלבגד יש נטייה להתאים את עצמו למבנה הגוף החדש שלנו בהדרגה, הרי שהמשקל אינו משקר.

עליה שבועית על המשקל היא הדרך הטובה ביותר לייצר לעצמנו מנגנון בקרה עצמי יעיל ואובייקטיבי. זוהי גם הדרך הטובה ביותר להימנע מגורם ההכחשה בתהליך ההשמנה.

^^4. מצאו את הסיבה האמיתית לעלייה במשקל^^

מטופלים רבים טוענים כי "אינם מבינים" מדוע הם משמינים. פעמים רבות יש לאנשים נטייה להשלים עם ההתנהגות המובילה להשמנת היתר ולהתכחש לגורמים האמיתיים. אכילה רגשית היא פעמים רבות הסיבה לכך. אתרו את הסיבה למצוקה הרגשית המובילה לאכילה והתעמתו איתה באופן ישיר על מנת לבטל את השפעתה. זכרו, ירידה במשקל כרוכה בשינוי אורח החיים. היו כנים עם עצמכם ואתרו את הסיבות להופעת הבעיה מחדש.

^^5. אל תמנעו מעצמכם להתפנק^^

אם אתם כמהים לסוג מסוים של מזון, רצוי שתאכלו ממנו. השתדלו לפנק את עצמכם פעם אחת בכל שבוע ואכלו כמות קטנה ותקינה מן המזון שאתם משתוקקים לו. הימנעות מוחלטת ממאכלים שאתם אוהבים תגרום לכם בסופו של דבר לתחושת רעב ותשוקה בלתי נשלטת למאכלים האהובים, והתחושה הזו תוביל לאכילה מוגזמת ומיותרת.

^^6. עקבו אחר הנחיות הרופא המטפל לאחר הניתוח^^

לאחר ניתוח הרזיה תקבלו תדרוך מפורט מן הרופא המטפל, הכולל הנחיות רבות הקשורות להתאוששות מן הניתוח. סביר להניח שהתדרוך יכלול הנחיות מן הסוג הבא: אכלו לאט, לעסו היטב, אל תאכלו חטיפים שומניים, אכלו לפחות שלוש פעמים ביום, אל תשתו נוזלים עתירי קלוריות ואל תאכלו מזון מהיר. אלו לא רק הנחיות למטופלים לאחר ניתוח, אלו בסופו של דבר טיפים נכונים לאימוץ לשם השגת שינוי מהותי בתזונה ובאורח החיים שאתם מבצעים.

^^7. בקרו אצל הרופא שלכם לפחות פעם בשנה^^

חשוב שתמשיכו להיות במעקב אצל הרופא שלכם לפחות פעם בשנה. לרופא יש יכולת להעריך את מצבכם בכלים מקצועיים יותר מאלו שלכם. הרופא יכול להתריע על חסרים תזונתיים ולהמליץ ולהציע לכם שינוי תזונתי, אשר יועיל לכם בשמירה על המשקל ובאיזון רמת הויטמינים והחלבונים בגופכם. המעקב הצמוד אצל הרופא הוא גם סוג של השגחה, ובמקרה שתחרגו מכללי סגנון החיים החדש, התערבות זריזה שלו תסייע לכם לחזור למסלול.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, המנהלת הרפואית של מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מבית אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום