מדור טיפים מס' 130

(0)
לדרג

כיצד לאבחן הטרדה מינית בקרב ילדים, ומהי הדרך הנכונה להרמת חפצים. הטיפים הדרושים - במדור השבועי של דוקטורס

מאת: מערכת zap doctors
כיצד לאבחן הטרדה מינית בקרב ילדים

20% ממשחקי הילדים נושאים אופי של הטרדה מינית. משחקי ילדים רבים משדרים תמימות לכאורה אך למעשה הינם בעלי אופי של הטרדה מינית ברורה, ואפילו לא סמויה. ילדים רבים עוברים הטרדה מינית, אך אינם מבינים זאת. הם אינם מודעים לכך שעליהם לשתף אדם מבוגר במה שאירע להם במהלך משחק ילדים, שהפך לאירוע בעל משמעות אחרת בחייהם, העלולה להשפיע עליהם רגשית בהווה וגם בעתיד.

המלצות להורים כיצד לאבחן מה קרה לילדכם:

אם אתם מבחינים בשינוי במצב הרוח ובהתנהגות של הילד בימים או בשבועות האחרונים - עצבנות, עצב, הסתגרות, רגזנות יתר, חוסר ריכוז, חוסר משמעת לא שגרתי, כדאי לנסות להבין האם הילד מסתיר משהו. אולי הוא חושש לספר או אינו מצליח למצוא את הדרך לעשות זאת. אם הילד משתף פעולה, חשוב להבין מה באמת קרה שם, מהלך הדברים והסדר בו התנהלו. יש לברר כיצד הגיב הצוות החינוכי אליו פנה הילד, אם פנה וכיצד התייחס אליו ואל המקרה שתיאר. כמו-כן, שאלו שאלות רבות ככל האפשר שיגרמו לילד לתת את מירב הפרטים:

איפה היית?
עם מי שיחקת?
איזה משחקים שיחקתם?
האם זוהי הפעם הראשונה שהילד הוא עושה דברים כאלה (נגיעות או מילים)?
האם הוא עושה לעוד ילדים או רק לך?
מה בדיוק הוא עשה?
האם סיפרת למישהו - חבר, גננת, סייעת, מורה או מישהו אחר? ואם כן, כיצד הוא/היא הגיב/ה?
האם זהו משחק מקובל?

אם הילד אינו משתף פעולה, חשוב לא להרפות ולאתר סוכני קשר. כדאי לבדוק עם הגננת, המורה או עם חברים אחרים של הילד. לעיתים אח או אחות בוגרים או סבא וסבתא ישמשו אוזן קשבת למצוקה של הילד, עוד בשלב שלפני החשיפה בפני ההורים. לעיתים ילדים נחשפים בשעת המקלחת היומית. אם אח או אחות בוגרים מסייעים לילד להתרחץ, זוהי הזדמנות מצוינת להבין מה קרה. הילד נוטה לספר בסיטואציה כזו ואף להדגים מה בדיוק עשו לו.

רתימת אחים ואחיות בוגרים עשויה לסייע באיתור מוקד הבעיה. יש למצוא את הדרך הנכונה והנבונה ביותר לרתום את האחים והאחיות, אולם מבלי שיחושו מאויימים. אל לכם לשכוח שגם הם עדיין ילדים, לעיתים צעירים ובמקרים אחרים בגיל ההתבגרות שהוא עצמו גיל בעל משמעות משלו בהקשר של מיניות. מומלץ להעביר את המסר אל האחים מהכיוון של אחריות ושותפות, במאמץ לסייע לאחים הצעירים, וממקום של האצלת סמכויות אליהם.

מומלץ לברר פרטים רבים ככל האפשר, דרך החברים, בני משפחה ואחרים הקרובים אל הילד, ולהצליב מידע. ניתן לרתום את סבא וסבתא או מבוגר אחר המקובל על הילד ואשר יש סיכוי כי ייפתח בפניו. לעיתים קל יותר לילדים להיחשף בפני מבוגר אחר שאיננו ההורה. סבא, סבתא או מורה לחינוך גופני שהוא הדמות הגברית היחידה בבית הספר.

דרך יעילה לדלות מידע היא לספר סיפור על צד ג' - סיפור דומה שקרה לאדם אחר, למשל - חברה לעבודה, או על סיפור דומה שהתפרסם בעיתון, ולעקוב אחר תגובת הילד. אם הוא מזדהה עם פרטי המקרה, מתרגש, נבוך, מנסה לעבור נושא, בוכה וכו'. דרך נוספת היא גילוי האמת באמצעות ציורים - אפשר לבקש מהילד לצייר. ילד המצייר 2 ילדים עומדים וילד אחד מושיט יד לעבר איבר המין של הילד השני חושף, למעשה, את שאירע לו.

הקשבה לתוכן השיחות - כדאי להקשיב לדיבור מיני חוזר על אברי מין למשל, העלול לשדר מצוקה, קריאה לעזרה ובדידות של הילד בהקשר של חשיפת האירוע בו היה מעורב, מתוך חשש, פחד, בושה, עלבון וכו'. חשוב מאוד ליצור סביבה תומכת, רגועה ובטוחה, ללא ביקורת, ללא שיפוטיות וללא איומים.

ד"ר איילת גלעדי היא סוציולוגית חינוכית, מתמחה בתחום הטרדות מיניות בקרב ילדים ועומדת בראש עמותת "קול הילד".

הרמה נכונה של חפצים

בבית, בעבודה, בקניות ובכלל, כל הזמן אנו נתקלים בסיטואציות בהן אנו צריכים להרים חפצים כבדים. חשוב לדעת שבהעדר הרמה נכונה עשויות להיגרם לנו פציעות קשות ואף בלתי הפיכות.

אדי מלמד ממועדון הכושר "ביונד ג'ים", בעל תואר שני בחינוך גופני, מומחה ליציבה נכונה נותן טיפים להרמה נכונה של חפצים:

תכנן את ההרמה והתכונן אליה - בדיקת בטיחות קטנה לפני ההרמה לוקחת בדיוק מספר רגעים. לעומת זאת, ההחלמה מפציעת גב עלולה לקחת זמן רב (מספר שבועות או חודשים ובמקרים מסוימים אפילו שנים). לכן, חשוב לוודא לפני ההרמה שמסלול נשיאת החפץ בטוח ופנוי, וממש לפני ההרמה, לקחת רגע ולחשוב על מה בדיוק הולכים לעשות.

מקם את רגלך כך שבסיס התמיכה שלך יהיה רחב. ניתן לעשות זאת על ידי מיקום הרגליים לפחות ברוחב הכתפיים. הדבר מוריד את מרכז הכובד של הגוף ומגביר את היציבות.

שמירה על החפץ קרוב לגופך תוריד את הלחץ מעמוד השדרה ומשרירי הגב. שרירי הגב, עמוד השדרה והידיים הם החלקים הבונים את המנוף של הגוף (שבעזרתו מרימים חפצים). הכוח הדרוש לשם הרמת חפץ הוא נמוך יותר אם החפץ קרוב יותר לנקודת המשען. כאשר החפץ רחוק מדי מהגוף, השרירים הפועלים על עמוד השדרה יצטרכו לעבוד קשה יותר כדי לעזור בהרמה. הדבר עלול לגרום ללחץ גדול מדי על השרירים הפועלים על עמוד השדרה, ולגרום לפציעה.

שמור על המנח הניטראלי של עמוד השדרה על ידי הנעת האגן סביב צירו. פלג הגוף העליון נע לפנים, כאשר עמוד השדרה נשאר במנח הניטראלי. זכור את המנח הניטראלי כל הזמן.

בצע את ההרמה כך שעיקר הכוח יגיע משרירי הרגליים - על מנת להפחית את העומס מהגב ועמוד השדרה השתמש בשרירי הרגליים (הגדולים והחזקים יותר) להרמת החפץ. כאשר אתה מרים את החפץ כופף את הברכיים, כך כאשר תתרומם עיקר העומס יהיה על שרירי הרגליים ויופחת העומס מהגב.

הימנע מסיבוב (צידי) ומכפיפה של הגב בו זמנית - לשילוב תנועות זה אפקט מזיק במיוחד לעמוד השדרה. כדי להימנע מסיבוב צידי, סובב את הרגליים כדי להשלים את ההרמה.

השתמש בעזרה במידת הצורך - אם החפץ כבד מדי או גדול מדי, אל תהסס להשתמש בעגלה. השתדל להימנע מהרמת משאות גדולים או כבדים מדי.

הימנע מתנועות פתאומיות - בצע את ההרמה בצורה איטית, כך גופך יתאים את עצמו למשקל המורם (יגייס את היחידות המוטוריות של השרירים הנחוצות להרמה) ולדרך שהוא אמור לעבור. תנועות פתאומיות עלולות לגרום לשינוי בחלוקת העומס על השרירים וליצור מצב ששריר מסוים לא גייס מספיק יחידות מוטוריות, כדי לעמוד בעומס המוטל עליו ולהיפצע.

המידע באדיבותו של אדי מלמד ממועדון הכושר "ביונד ג'ים", בעל תואר שני בחינוך גופני.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פסיכולוגיה קלינית
פורום אימון, כושר גופני ותזונה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום