מדור טיפים מס' 123

(0)
לדרג

מדור טיפים לקראת ראש השנה: איך לאכול נכון בחג, וכיצד לשמור על תזונה מאוזנת לחיית המחמד בתקופה זו

מאת: מערכת zap doctors
תזונה נכונה בחגים

בתקופת החגים רבים מאיתנו מתייסרים סביב שולחן החג. זה משמין וזה מלא בסוכר, בזה יש הרבה פחמימות - אז איך אפשר בכלל להנות? ההתעסקות עם הדיאטה הופכת את תקופת החגים לפחות נעימים. הדרך לרדת במשקל ולשמור עליו אינה "לצלוח את תקופת החגים" אלא לרכוש הרגלי אכילה והתנהגות נכונים.

^^הדיאטנית נעמה רון מסבירה כיצד לשמור על תזונה נכונה בחגים:^^

1. אכלו במהלך היום טרם כניסת החג רגיל וכך לא תגיעו לארוחת החג מורעבים.

2. אכלו שעה וחצי לפני ארוחת החג את ארוחת הביניים. כך תגיעו פחות רעבים ותרגישו בשליטה בזמן הארוחה. תצליחו לאכול פחות ולהנות יותר.

3. התחילו את הארוחה עם 2 כוסות מים והמשיכו לשתות גם במהלך הארוחה. השתדלו להימנע משתיית מיצים או משקאות מתוקים.

4. אכלו לאט ומעט - חשוב מאוד להקפיד על אופן האכילה. שובע לא מושג מכמות אלא ממשך זמן הארוחה.

5. אל תבזבזו מקום על מאכלים יומיומיים. השתדלו לבחור את המנות המיוחדות שאינכם אוכלים יום יום.

6. השתדלו לקחת רק חצי מנה מהמנות הראשונות. אם מוגש מרק מומלץ לאכול אפילו מנה וחצי. השתדלו להימנע מתוספות מיותרות לדוגמא שקדי מרק.

7. מנה העיקרית - מלאו את הצלחת עם כמה שיותר ירקות. היזהרו מרטבים עתירי קלוריות. בחרו את המנות הטעימות והמיוחדות, אך אל תחסלו אותן עד כלות.

8. אל תסרבו לאכילת מנה אחרונה. זהו חג וחלק מן ההנאה היא אכילת הקינוחים שלא אוכלים בשגרה. בחרו 1-2 קינוחים וטעמו מכל אחד מעט. זכרו, הטעם בו אנו חושקים לא מושג מהכמות אותה אוכלים, אלא ממשך זמן חשיפת הקינוחים וטעמם על הלשון.

9. בין המנות ניתן לעזור למארחת בפינוי הכלים, כך תנועו יותר ותנשנשו פחות.

10. זכרו יש מחר. אין טעם לאכול הרבה בערב החג. ניתן לקחת הביתה מאכלים שמאוד טעימים לכם ולאכול מהם למחרת היום.

11. למחרת ארוחת החג חזרו לאכול רגיל. אל תדלגו על ארוחות מטעמי חיסכון קלורי. כך תאכלו פחות ותרגישו בשליטה יותר טובה.

12. לאחר החגים חשוב לחזור לשגרת הכושר ובמהרה. קבעו סדר יום ונסו להתמיד בפעילות גופנית - ריצה, הליכה, שחייה, אירובי וחדר כושר.

נעמה רון היא דיאטנית בשיטת ד"ר לוי להרזיה.

תזונה מאוזנת לחיות המחמד

החגים הם זמן לאכול, לשתות, לקשט ולבלות זמן איכות עם משפחה וחברים. אולם, קיימים מאכלים שנחשבים לבטוחים אצל בני האדם, אך עלולים לפגוע בבריאות חיית המחמד שלנו. הווטרינרית ד"ר סמדר טל מספקת טיפים לגבי תזונה מאוזנת ובריאה לחיות המחמד שלנו:

1. שמרו על תזונה מאוזנת לחיית המחמד גם בחגים - כל שינוי בתזונה עלול לגרום לשלשולים והקאות. דבר זה נכון במיוחד לגבי חיות מחמד בעלות מערכת עיכול רגישה או רגיזה. גם אכילה מוגזמת אינה מומלצת - שאריות מזון, מזון מפחי זבל ומהשיש עלולים לגרום, מעבר לבעיות מעי, גם להשמנה. יתרה מזאת, הם עלולים לגרום לדלקת חריפה בלבלב, אשר עלולה לסכן את חיי חיית המחמד. יש להקפיד במיוחד על שמירת שאריות עוף והודו הרחק מחיות המחמד, משום שהן מכילות עצמות, שעלולות לגרום לחנק או לפציעות בקיבה או במעי.

2. אלכוהול וחיות מחמד אינם מתערבבים - הקפידו שבקבוקים וכוסות עם משקאות אלכוהוליים יימצאו הרחק מהישג פיה של חיית המחמד. בליעת אלכוהול עלולה לגרום לחולשה ומחלות ואף אובדן הכרה בחיות מחמד, בשל הרעלת אלכוהול.

3. שוקולד עלול להיות רעיל עד כדי ממית לכלבים וחתולים. הרעלת שוקולד נפוצה במיוחד בכלבים, אולם גם חיות מחמד אחרות עלולות להיות רגישות. סימנים שעלולים להופיע תוך 1-4 שעות מזמן אכילת השוקולד הם: הקאות, צימאון מוגבר, שלשולים, חולשה, חוסר שיווי משקל, היפראקטיביות, רעד שרירים, פרכוסים, אובדן הכרה ומוות, כתוצאה מאי סדירות קצב לב. רעילות השוקולד תלויה בכמות וסוג השוקולד הנאכל: שוקולד לא מומתק הינו הרעיל ביותר, ומספיקה כפית אחת ממנו, על מנת לגרום לבעיות קשות לכלב במשקל כ-20 ק"ג. נדרשת כמות גדולה יותר של שוקולד לאפיה בכלב באותו משקל, וכמות גדולה קצת יותר של שוקולד מריר ופי כ-10 כמות שוקולד חלב, על מנת לגרום להרעלה בכלב במשקל כ-20 ק"ג.

שמירה על כל הנ"ל ושימוש בהיגיון בריא יעזרו לחיות המחמד שלכם ולכם להנות יחד בחגים ולסיימם בבריאות טובה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי
פורום תזונת בעלי חיים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום