ברזל: חיזוק חיובי

(0)
לדרג

חוסר ברזל גורם לחולשה, עייפות ואנמיה. תזונה נכונה ומאוזנת ולעיתים תוספת של תכשיר ברזל יספקו את צורכי הגוף

מאת: ד"ר שלמה לוי

ברזל שייך ליסודות קורט - קבוצה של מינרלים שדרושה לגוף בכמות של מיליגרמים אחדים ועד כמה עשרות. מקורות הברזל במזון מהחי הם: בשר בקר, דגים, איברים פנימיים מהעוף ומן הצומח. המקורות הם הקטניות כמו: עדשים, שעועית, פולי סויה, אפונה, חומוס, ירקות עליים ואגוזים. בנוסף, קיימים גם מזונות אחרים המועשרים בברזל, כמו לדוגמה דגני בוקר.

ספיגת הברזל

יעילות ספיגת הברזל במעי נמוכה. רק 5%-20% מהברזל המגיע מן המזון נספג במעי. שיעור הספיגה מושפע מכמה גורמים שונים: ראשית, כמות הברזל הכללית בגוף. במצב של חוסר ברזל שיעור הספיגה יעלה. שנית, ברזל שמקורו מן החי קשור ברובו למולקולה הנקראת הם (Hem). מולקולה זו נמנית עם מרכיבי ההמוגלובין. ברזל הקשור ל"הם" נקלט טוב יותר במעי, לעומת ברזל שמגיע מן הצומח בקונפיגורציה שונה.

ניתן להגביר את ספיגת הברזל על ידי נוכחות של ויטמין C. זוהי סיבה טובה נוספת לשלב ירקות ופירות, העשירים בוויטמין C בארוחות. כמו-כן, חשוב לדעת כי סיבים תזונתיים מעכבים את ספיגת הברזל. הסיבים סופחים אליהם ברזל במעי וזה נפלט יחד איתם מהגוף עם הצואה. בנוסף, חומצה אוקסאלית, המצויה בין השאר בתה, מורידה את שיעור ספיגת הברזל. זו סיבה שכיחה לאנמיה בקרב קשישים המרבים לשתות תה.

תפקידי הברזל

התפקיד העיקרי של הברזל הוא בנשיאת חמצן לכל תאי הגוף. כאשר קיים מחסור בברזל, יתלוו לאנמיה תחושות של עייפות, חולשה, לעיתים סחרחורות ואף נשירת שיער. סדר היום העמוס, הלחוץ והמסחרר שאנו מנהלים גורם לנו לייחס את העייפות לחוסר שינה ומנוחה, אך כדאי לבדוק גם אפשרות של אנמיה מחוסר ברזל, במיוחד אצל אלו אשר תזונתם לקויה.

לברזל תפקיד חשוב מאוד בגיל הילדות. חוסר ברזל בגיל צעיר משפיע על יכולת תפקוד המוח. עלולים להיגרם פגמים עצביים, התורמים להתפתחות לקויה ובעיות התנהגות. תזונה נכונה ומאוזנת עם צריכת ברזל מתאימה חיונית אצל ילדים. לפעמים אף נדרשת תוספת של תכשיר ברזל, בהתייעצות עם איש מקצוע, כמו רופא או דיאטן בלבד.

הדרישה התזונתית לברזל נקבעת בהתאם למין ולגיל כמו בשאר רכיבי התזונה:

כפי שניתן לראות, בגיל ההתבגרות, מתרחשת גדילה מואצת, ולכן יש צורך ביותר רכיבי תזונה באופן כללי, וכך גם בברזל. קיים שוני בהמלצות בין הנערים לנערות בגיל זה, גם בשל העובדה שנערות מאבדות דם מדי חודש בווסת ולכן זקוקות לכמות מוגדלת בתזונה היומית. כמו כן, בשנות הפריון נשים זקוקות לתוספת ברזל בזמן הריון או הנקה.

חוסר ברזל

סימני החוסר בברזל יבואו לידי ביטוי בבדיקות הדם. נראה ירידה ברמות ההמוגלובין. ירידה זו תהיה מלווה כאמור בעייפות, חולשה וכד'. ישנם גם סימנים נוספים כמו שינויים בהרגלי היציאות, עצירות, שלשולים או אבדן תיאבון.

בואו לדבר עם ד"ר שלמה לוי בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום