על הקשר בין שינה והשמנה

(0)
לדרג

עודף משקל רב עלול לגרום להפסקות נשימה בשינה. הפתרון: הפחתת המשקל וטיפול בבעיה. התוצאה: שיפור ניכר באיכות החיים

מאת: ד"ר רקפת בכרך

עודף משקל של עשרות ק"ג הינו גורם סיכון למחלות כרוניות רבות, ביניהן: סוכרת, יתר לחץ דם, רמות גבוהות של כולסטרול בדם, בעיות אורתופדיות בשל עומס המשקל על המפרקים נושאי המשקל ועמוד השדרה, סיכון מוגבר למחלות סרטן, מחלות לב ושבץ מוחי.

אחת הבעיות השכיחות אך הפחות מדוברות בקרב ילדים ומבוגרים עם השמנת יתר חולנית, היא תסמונת של דום נשימה בשינה (sleep apnea). תסמונת זו מתבטאת בהפסקות נשימה בשינה עשרות ואפילו מאות פעמים בלילה, ובנחירה עזה עד כי לעיתים בן/בת הזוג אינם יכולים ללון עם הסובל/ת מהבעיה. הנחירה מעידה על כך שנתיבי האוויר אינם פתוחים לגמרי; זאת מאחר שהשומן העודף סביב הצוואר או באזור בית החזה גורם להצרות דרכי הנשימה. לעיתים גורם עודף השומן גם ללחץ על הריאות.

חוסר מודעות לתופעה

דום נשימה בשינה נובע מכך שבמהלך השינה נחסם נתיב האוויר ועוצר את הנשימה לפרקי זמן בין 10 שניות ועד לשתי דקות, שבמהלכן נגרם חנק רגעי, העדר חמצן ויקיצה פתאומית. ההתעוררות הפתאומית נגרמת כדי להחזיר את השליטה על דרכי הנשימה ולקבל חמצן. לאחר מכן חוזרים לישון, עד להפסקת הנשימה הבאה וחוזר חלילה. אנשים אלה בדרך כלל אינם זוכרים בבוקר שהתעוררו פעמים רבות במהלך הלילה. היקיצות הרבות הללו במהלך הלילה, פוגמות במחזוריות השינה. אנשים אלה נוטים לסבול מרמת חמצן נמוכה בדם, מישנוניות וצורך לישון כבר משעות הבוקר. לעיתים, רמת העייפות כה גבוהה עד כי הם מתקשים לתפקד, ומסכנים את עצמם ואת הסביבה בנהיגה ובתאונות דרכים.

יתרה מכך, דום נשימה בשינה מעלה את לחץ הדם ומגביר את הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם ואף למוות פתאומי. מחקרים מהשנים האחרונות אף מצאו כי מיעוט שעות שינה מגביר את הרעב במיוחד למזון עתיר קלוריות וסוכרים ואז מתקיימת מחזוריות של המשך עלייה במשקל, אשר מחמירה את תסמונת דום נשימה בשינה, שתורמת לרעב מוגבר וחוזר חלילה.

שכיחות המחלה אצל שמנים גבוהה לפחות פי 12 בהשוואה לאוכלוסיה שאינה סובלת מהשמנת יתר. סקרים מצביעים על כך ששני שליש מהסובלים מהתסמונת הינם בעלי השמנת יתר. אחד מכל שלושה אנשים ששוקלים למעלה מ- 100 ק"ג, סובל מדום נשימה בשינה. הבעיה היא שרבים מהם אינם מודעים לבעיה ולכן אינם מאובחנים ולא מטופלים. בדרך כלל הם פונים לרופא בגלל ישנוניות במהלך היום וחוסר ריכוז, או בגלל תלונות של בן\בת הזוג על נחירות בלתי נסבלות.

ניתן לגלות את הבעיה על ידי בדיקה פשוטה במעבדת שינה. בדיקה זו מאפשרת לראות האם יש הפסקות שינה, מספר ההפסקות, זמן של כל הפסקה והירידה ברמת החמצן במהלך ההפסקות. הבדיקה כלולה בסל הבריאות, לכן מומלץ לאוכלוסיה שבסיכון לבקש מרופא המשפחה הפנייה לבדיקה במעבדת שינה. אבחון מוקדם יאפשר לתת טיפול להסדרת הנשימה והנחייה להפחית במשקל.

שיפור באיכות החיים

ניתן להפחית את הסימפטומים באופן משמעותי ועם הזמן, במקרים רבים, אף לגרום להפסקתם על-ידי הפחתה משמעותית במשקל. ירידה משמעותית של עשרות ק"ג במשקל תפחית את הפסקות הנשימה בשינה או תפסיקן לחלוטין. דבר זה יוביל לשיפור איכות השינה ואיכות החיים. מחקרים רבים מצביעים על כך כי לאחר ניתוח לטיפול בהשמנת יתר, כ-%86 מאלה שסבלו מעודף משקל רב ומדום נשימה בשינה, נרפאים לחלוטין מהבעיה.

מחקרים קליניים אחרים מראים, כי ירידה במשקל מובילה באופן ישיר לשיפור בבעיה, לדוגמא, מחקר קליני שבוצע במהלך 3 חודשים בהשתתפות קבוצה של חולים בהשמנת יתר חולנית ודום נשימה בשינה. המשתתפים בצעו דיאטה של 600-800 קלוריות ביום והפחיתו בממוצע 22 פאונד כל אחד. כאשר ביצעו מבחן נשימה בשינה, הערכות של תפקוד הלב ורמות החמצן בדם, נמצא כי חל שיפור מובהק במדדי יתר לחץ הדם, כמו ברמות החמצן בדם.

במקביל לתהליך של הפחתה במשקל, הטיפול משלב אמצעים שונים במטרה להחזיר את הנשימה הסדירה במהלך השינה, על מנת להקל על העייפות ועל הנחירות העזות, כגון: מכשירי CPAP. אלה הם מכשירים לשימוש ביתי, אשר מזרימים אויר דחוס בלחץ מבוקר. המטופל מרכיב במהלך הלילה מסיכה שמחוברת לצינורית אויר. לחץ האוויר משאיר את נתיבי האוויר העליונים פתוחים ומאפשר במהלך הלילה נשימה תקינה ואיכות שינה טובה. אמצעי נוסף הוא שימוש בהתקן דנטאלי, שמטרתו להזיז את הלסת התחתונה קדימה כדי לאפשר פתיחת נתיבי האוויר. לעיתים, כאשר גם השימוש במסיכה אינו מועיל, שוקלים ניתוח לסילוק רקמות עודפות בחיך ובלוע אשר גורמות לחסימת נתיבי האוויר.

כאמור, הסיכוי של אנשים הסובלים מעודף משקל של עשרות ק"ג, לסבול גם מהפסקות נשימה בשינה הוא גבוה מאד. על מנת להקטין את היקף הבעיה, חשוב ביותר להפחית במשקל באופן משמעותי ובמקביל לגשת לאבחון ולטפל בבעיה אשר גורמת לירידה באיכות השינה, באיכות החיים וכן מעלה את הסיכון לשורה של מחלות וביניהן מחלות לב ושבץ מוחי.

ד"ר רקפת בכרך היא מומחית ברפואת משפחה ומנהלת מרפאת "דגני" של שירותי בריאות כללית.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום חיך ושפה שסועים, הפרעות דיבור ובליעה, נחרה ודום נשימה בשינה
פורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום