נלחמים באלימות נגד רופאים

(0)
לדרג

שר הבריאות בכנס אלימות היום: "אני קורא למערכת המשפט והמשטרה להחמיר את הענישה". תוכנית פעילות כנגד האלימות בביה"ח יוצאת לדרך

מאת: מערכת zap doctors

בשנת 2007 נרשמו כ-1,000 מקרי אלימות כנגד אנשי צוות רפואי והוגשו 14 כתבי אישום בגין תקיפת צוותיים רפואיים. גילוי האלימות הללו הפרו את האיזון המאפשר לצוות הרפואי לחוש ביטחון אישי בעבודתם.

"מערכת אכיפת החוק אינה עושה מספיק על מנת למגר את תופעת האלימות כנגד סגל רפואי" אמר היום שר הבריאות בכנס אלימות במערכת הבריאות. "האלימות כנגד רופאים כמוה כתופעת הפשע המאורגן, הולכת וצוברת תאוצה - יש לעצור אותה כעת במלוא הנחרצות. לא ייתכן שרופא אשר טיפל באדם והציל את חייו יותקף פיזית על ידי משפחתו עקב חוסר שביעות רצון". לדברי השר, "הדעת אינה יכולה לשאת אלימות כנגד רופאים אשר כל מטרתם להציל חיים. אני קורא למערכת המשפט והמשטרה לנהוג באפס סובלנות על מנת למצות את הדין עם אותם אנשים ולהחמיר את הענישה למען יראו וייראו".

התמודדות עם המצב

בנוסף לכנס בנושא בו דנים בנושאי האלימות כנגד צוותים רפואיים, ועדה מיוחדת שהוקמה בשירותי בריאות כללית בחנה דרכי התמודדות עם התופעה והגישה את המלצותיה. הועדה הוקמה לאחר ניסיון לרצח של ד"ר מריוס גיא, מהמרכז הרפואי 'קפלן'.

בימים אלה מתחילים ביישום ההמלצות: השקעת 2.5 מיליון ש"ח ברכישת אמצעי מיגון טכנולוגיים; הידוק שיתוף הפעולה עם המשטרה; הפעלת מערכי הדרכה לצוותים לזיהוי מצבי סיכון והתמודדות עימם לצד שיפור התקשורת בין המטפל-למטופל ומלוויו.

הועדה מצאה כי הפעילות כנגד האלימות צריכה להתנהל במספר מישורים במקביל:

אמצעי מיגון: אישור תקציב ייעודי להוספת אמצעים טכנולגיים (לחצני מצוקה, שערים מגנטיים, טלויזיות במעגל סגור וכד') לצד הכשרת קציני בטחון על ידי משטרת ישראל להענקת סמכויות עיכוב וחיפוש.

היבט חוקי מינהלי: קידום חקיקה למניעת אלימות נגד אנשי סגל ונקיטת צעדים משפטיים ומינהליים.

מדיניות ארגונית: ישום מדיניות שמטרתה להפוך את בתי החולים והמחוזות למקום עבודה בטוח.

הכשרה: הכנת תוכנית הכשרה ייעודית שמטרתה להקנות ידע, מיומנות וכלים לתקשורת מטפל-מטופל על מנת למנוע אלימות, לזהות מצבים העלולים להביא לאלימות ולהתמודד עם גילויי אלימות בזמן אמת. שיפור היכולות של הצוות הרפואי לתקשר עם המטופל ולהתמודד עם מצבים קשים, שיפור יכולות האבטחה והמניעה במוסדות ובמרפאות, העלאת מודעות בקרב העובדים והציבור בנושא האלימות וקידום חקיקה שתאפשר התמודדות טובה יותר עם מקרי אלימות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום