כשהתינוק אינו שקט

(0)
לדרג

אחת הסיבות לבכי של תינוקות היא רגישות למזון ותקופת הסתגלות לתחליף חלב האם. הכירו את התופעה והפתרונות

מאת: מערכת zap doctors

חוסר שקט אצל התינוק אינו דבר נדיר. אצל תינוקות שניזונים מתחליף חלב אם, לעתים הסיבות לכך הן הסתגלות למזון או רגישות לרכיבים מסוימים. כדאי להכיר את התופעות השכיחות, לפעול בהתאם ולשקול שימוש במזון חלופי.

המלצות רופאים בנוגע לחוסר שקט אצל תינוק המוזן מתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות)

רוב התינוקות בני יומם פולטים או שאינם רגועים מעט. בשלב התפתחותי מוקדם זה, מערכות הגוף השונות של התינוק מאוד עדינות וזקוקות לזמן כדי להסתגל לתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) חדש. כאשר בעיות אלה מוגזמות או נמשכות פרק זמן ארוך, רופאים רבים ממליצים על שימוש בתמ"ל על בסיס סויה כגון סימילאק איזומיל.

תמ"ל על בסיס סויה פותר לתינוק גורם אחד שכיח לאי שקט, לגזים ולפליטות - הרגישות לחלב, ובה בעת מספק לתינוק תזונה מעולה. עם תמ"ל על בסיס סויה התינוק מקבל את כל הוויטמינים והמינרלים הדרושים לו, לרבות ברזל, הכה חשובים במהלך השנה הראשונה. מומלץ להתייעץ עם הרופא בנוגע לשימוש בסימילאק איזומיל.

אי סבילות לסוכר חלב (לקטוז)

דאגה נוספת היא אי סבילות ללקטוז. לקטוז, סוכר החלב, נמצא ברוב תחליפי המזון המבוססים על חלב. אם אתם חוששים שהתינוק רגיש ללקטוז אבל מעדיפים להמשיך ולהזינו בתמ"ל על בסיס חלב, התייעצו עם הרופא/ה לגבי תמ"ל על בסיס חלב אך ללא לקטוז, הקל מאוד לעיכול ומספק לתינוק תזונה מעולה.

מה לעשות במקרה של בכי ממושך?

גורם נוסף לדאגה הוא האפשרות שהתינוק רגיש לחלבון או סובל מאלרגיה למזון. אם התינוק בוכה במשך פרק זמן ארוך, ייתכן שהוא רגיש לחלבון שבתחליף החלב.
סימילאק אלימנטום הינו תמ"ל לתזונה מלאה לתינוקות ולילדים הסובלים מאלרגיות למזון או מכאבי בטן חמורים הנובעים מרגישות לחלבון. סוג זה של תמ"ל עובר תהליך ייצור מיוחד המבטיח את היותו היפואלרגני (אינו גורם לתגובה אלרגית). סימילאק אלימנטום אינו משווק כיום בישראל, ניתן לייבאו לישראל על פי אישור מיוחד (29 ג') המושג על ידי פניה לרופא/ה.

משרד הבריאות הישראלי ממליץ: "כשלא ניתן להיניק מסיבה כלשהי, הבחירה הראשונה צריכה להיות תמ"ל על בסיס חלבון חלב פרה. מומלץ שהשימוש בתמ"ל על בסיס חלבון סויה ייעשה רק בהמלצת רופא.

רגישויות למזון - תשובות לשאלות שכיחות

^^נדמה לנו שהתינוק מאוד רגיש. האם עלינו להחליף תמ"ל?^^

אי שקט קל או פליטה הם תופעות רגילות לחלוטין. לכן, אם התינוק אינו רגוע היו סבלנים. הסתגלות לתמ"ל נמשכת לעתים זמן רב, במיוחד אם מדובר במעבר מהנקה. אך עם זאת, אם הבעיות ממשיכות, התייעצו עם הרופא/ה או האחות, הם ידעו אם התינוק זקוק להחלפת תמ"ל.

^^מדוע יתכן שהתינוק זקוק לתמ"ל ללא חלב?^^

רכיבי חלב הפרה נמצאים ברוב תחליפי החלב. ישנם תינוקות הרגישים לחלבון שבחלב הפרה. רגישות זו עלולה להוביל למספר רחב של תגובות, כולל אי שקט, גזים ופליטות. מעבר לתמ"ל ללא חלב יכול לסייע בהקלה על תסמינים אלה.

^^אני סובלת מאי סבילות ללקטוז. האם המשמעות היא שלתינוק תהיה אי סבילות ללקטוז גם כן?^^

למרות שאי סבילות ללקטוז מאפיינת בעיקר מבוגרים, אמהות רבות מודאגות מכך. אם את חוששת שלתינוק אי סבילות ללקטוז, הרי שהן סימילאק איזומיל והן סימילאק טופ פרי נטולי לקטוז הם בחירות מצוינות. התייעצי בעניין זה עם הרופא/ה.

^^אמא שלי אומרת שהתקפי הבכי הארוכים והתכופים הם סימן לרגישות לחלבון. האם זה נכון?^^

כל התינוקות רגזנים ובוכים מעת לעת, אך אם התנהגות זו קיצונית או תכופה ביותר, היא מכונה קוליק. אצל מספר תינוקות הדבר נובע מהחלבון שבתחליף החלב. תסמינים אחרים כגון שלשול חריף, פריחה ואף הפרעות בשינה יכולים להיגרם כתוצאה מרגישות לחלבון.

המאמר - באדיבות אתר סימילאק.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום