קשר משפחתי: התינוק והוריו

(0)
לדרג

כאשר נולד תינוק ישנם רגשות מעורבים הכוללים שמחה, אך גם לחץ ואף דיכאון. הפתרון - שיתוף הסביבה הקרובה וקבלת עזרה

מאת: מערכת zap doctors

לידה דורשת השקעת אנרגיה עצומה וכאשר מגיע התינוק הביתה משתנה השגרה לה הורגלתם. כדי לספק לגוף את המנוחה הדרושה לו יש להבין שהתינוק אינו זקוק לתשומת לבך בכל רגע נתון, כמו למשל לאחר שהוא הושכב בבטחה במיטתו או בלול. באמצעות שיתופו של בן הזוג במטלות הקשורות בטיפול בילד ובמטלות הקשורות לטיפול בבית ויחד עם עזרה ממשפחה או מגורם חיצוני תוכלי במשך הזמן לחזור לעצמך. שיתוף זה יעזור לך להרגיש טוב עם התינוק וגם עם עצמך.

לאלו המגדלים את ילדיהם לבד, מומלץ לנסות ליצור קשר עם אחרים לצורך קבלת תמיכה פסיכולוגית ועזרה במקרי חירום. היכולת לחלוק את החוויות שלך עם חד הוריים הנמצאים בקבוצת תמיכה, עם צוות הגן, שכנים, בני משפחה וחברים, יחזיר לך את הביטחון בעצמך. בנוסף, פעילות משותפת עם מבוגרים אחרים תרחיב את תחושת השייכות של תינוקך.

רגשות חזקים

שני בני הזוג חווים לעתים רגשות מעורבים בנוגע להיותם הורים טריים, וחשים פתאום טינה על אובדן עצמאותם ומכאן המרחק לרגשות אשם אינו גדול. לחילופין, הם עלולים לחוש אכזבה מעצמם כהורים. רגשות אלו הם שכיחים, והאמת היא שלא קיים הורה או ילד מושלם. הורים יכולים לפתח סגנון הורות משלהם באמצעות הקשבה, למידה ותוך יושר אישי ובין אישי, ולהפיק תועלת רבה מהישענות על הצדדים החזקים שקיימים בהם ומלמידה מן המוגבלויות שלהם עצמם. אחת מן הדרכים הטובות ביותר להתמודדות עם לחץ היא לדבר עם חבר/ה שעובר/ת את אותו התהליך. תגלו שאתם לא לבד, שכל ההורים עוברים תקופות קשות ושדיון בנושא מביא להקלה.

רוב האמהות החדשות חוות מגוון של רגשות חזקים לאחר הלידה, בעיקר כתוצאה משינויים ברמות ההורמונים ומתשישות פיזית. לעיתים מדובר בעצבות, פחד, כעס או חרדה. כשני שליש מהאמהות החדשות סובלות מדכדוך אחרי לידה, הנמשך על פי רוב כשלושה ימים לאחר לידת התינוק. השינוי מתבטא בדכדוך, עצב או נטייה לבכי. לפעמים הן חשות שכובד האחריות הכרוכה בטיפול בתינוק חדש מאיימת עליהן. רגשות אלה (שלעיתים נקראים בייבי בלוז) נמשכים בדרך כלל בין מספר שעות לשבוע ימים ונעלמים ללא טיפול. למרות האמור לעיל, מספר נשים מפתחות רגשות קשים של חוסר אונים, עצבות וחרדה הפוגמים ביכולתן לתפקד באופן רגיל. כאשר רגשות אלו מוקצנים ונמשכים יותר מאשר מספר ימים, ייתכן והם מעידים על מצב חמור יותר הנקרא דיכאון אחרי הלידה, מצב שבדרך כלל מצריך קבלת ייעוץ וטיפול. אם את מוצפת ברגשות כאלו, או אם המצב נמשך יותר מאשר שבוע, מומלץ לפנות לרופא/ה המטפל/ת שלך ולשוחח עמם על כך.

התעללות בילדים

אין זה מצב נדיר שהורים חווים מגוון רחב של רגשות בתקופה זו של חייהם. ההורים עלולים להרגיש דחף לאלימות, אך עליהם להכיר ולשלוט ברגשות העלולים לגרום לילד פגיעה גופנית או נפשית. לאדם שהוזנח בילדותו או עבר התעללות תהיה נטייה גדולה יותר להתעלל בילדיו שלו. הורה המתעלל בילד אינו מבין אולי מה ילד מסוגל או אינו מסוגל לעשות בגילאים השונים, ולעתים מדובר בציפיות רבות מדי שיש להורים מילדיהם.

אם עברת התעללות גופנית או נפשית בילדותך, או אם עברת ילדות לא מאושרת, אולי כדאי לבקש עזרה. אנשי מקצוע בתחום יכולים לעזור למבוגרים שעברו התעללות בילדותם להבין טוב יותר את הרקע ממנו הם באים, ואת מה שדרוש להתפתחות הנורמלית של ילדיהם. ישנו מגוון של אנשי מקצוע שבכוחו לשנות גישה התנהגותית ולמנוע התעללות בילדים.

המידע באדיבות אתר סימילאק.

בואו לדבר על זה בפורום יחסי הורים ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום