הידרותרפיה: מים שקטים חודרים עמוק

(0)
לדרג

הווטסו, אחיו הרטוב של השיאצו, הוא שיטת שיקום לבעיות מוטוריות ומנטליות שמתבצעת במים. הכל על השיטה הייחודית

מאת: גבריאל טפרברג

המים מזוהים עם שחייה והנאה. מחד, מוכרים לנו השחיינים הגומאים במאמץ עילאי קילומטרים מידי יום, ומאידך, אנשים משתכשכים במים ואינם יודעים שבאופן תת-הכרתי הם עוברים סוג של תהליך טיפולי מרגיע ומשחרר. לא פעם נשמע אותם יוצאים מהים ומודיעים תוך אנחת רווחה שהם מרגישים "כמו חדשים". הסיבה לכך היא שאותם רוחצים "שימנו" את מפרקיהם והחדירו בהם דם טרי ועשיר בחמצן; מתחו את שריריהם המאומצים מקשיי היום-יום, והשכילו להחדיר יותר חמצן לריאותיהם על מנת להתרענן ולקבל את פני העתיד.

חכמי קדם ידעו את זאת מזמן. הם הפכו צרכים אלה של בני האדם לשיטות טיפוליות מסודרות, מאורגנות ואפקטיביות. הווטסו הוא שיטה יפנית, ששמה המקורי הוא "זן שיאצו", ויש לה "אחות" מקבילה גם מחוץ למרחב המים. טיפול הווטסו עובד עם המרידיאנים שלאורך גופינו, המשמשים כמאגרי אנרגיה. מטרתו לשחרר אותם לתועלתו של הגוף.

אם נחבר את היתרונות הפיסיקליים של המים, כמו "איבוד" של 2/3 ממשקל הגוף; לחץ הידרוסטטי, המציף את הגוף ומגן עליו; חום המים ועוד, נגיע למסקנה חד משמעית: הווטסו עשוי לעזור בפתרון בעיות מנטליות ופיסיות כאחד.

עולם המים

מאמרים רבים נכתבו על הווטסו. אנו נתייחס הפעם ליישום השיטה אצל ילדים, פרקטיקה שלא הודגשה דיו בארץ ובעולם. האם חשבתם למה הילדים שלנו נמצאים במתח? מה מרגיש ילד בכניסה לכיתה א'? האם אתם מודעים לחרדותיהם של ילדיכם, למה שהם מרגישים בפעם ראשונה אצל רופא השיניים, למה שמרגיש ילד במלחמה?

שאלות רבות מסוג זה מטרידות אותנו כהורים. אנו מרבים להתייעץ עם קרובינו, וכשמגיעים לדרך ללא מוצא, אף פונים ליועצים מקצועיים. לעיתים משתמשים בתרופות, צועקים בייאוש, מתעלמים וכו'.

את הפתרונות שמציע מרחב המים לגופו של הילד כולם מכירים. החלק המנטלי מוכר פחות. התנועות הארוכות, האיטיות והמעגליות, מרגיעות את הגוף והנפש ומנתקות את האדם מהיום יום. רבים עוצמים עיניים עם התחלת הטיפול, מבלי שיהיו מודעים לכך, וחלקם אף נכנסים לסוג של תרדמה. המפרק המטופל מרחיב את המרחק בינו לבין העצמות המתחברות אליו, ומאפשר חופש תנועתי, גמישות שרירית, ופעילות ללא נזק וכאב.

באחד המרכזים ההידרותרפיים במרכז הארץ החליטו לנסות את הווטסו גם עם ילדים. למרכז מגיעים בני נוער בגיל ההתבגרות, בתהליך צמיחה, עם בעיות יציבה וכאבי גב מחד, ובעיות עם התדמית העצמית והביטחון העצמי בשל כל אלו מאידך. האם שחייה וחיזוק שרירים מספיקים לפתרון הבעיות האלו? האם הנער יגלה עניין למשך זמן רב בהם? עלינו למצוא דרך להנאה ולשחרור, כמו גם חשיפה לתחושת המאמץ הקרדיו ואסקולרי הנגרם עם עיצוב הגוף כתוצאה מפיתוח הכושר במים.

לשם כך, בסיום כל טיפול מוקדשות כעשר דקות להידרותרפיה באמצעות שיטת הווטסו, וכל ילד יוצא מהבריכה רגוע ומלא באנרגיות חיוביות להמשך הדרך. אפילו הצעירים המופנים לטיפול הידרותרפי בגלל בעיות קשב וריכוז, היפראקטיביות, אוטיזם, חולשה מוטורית ועוד, מחכים לווטסו עם תום המאמץ הגופני המוטל עליהם.

אנו רואים בווטסו לילדים פריצת דרך במסגרת המאמצים הנעשים להרגיע את הצעירים. השילוב בין המאמץ הגופני לצרכי חיזוק יחד עם ההרפיה, יביאו את הילד לגבהים חדשים תוך הנאה מרבית ממרחב המים.

גבריאל טפרברג היא מנהלת ובעלים של "גלגל הצלה", מרכז לימודי שחייה והידרותרפיה.

בואו לדבר על זה בפורום הידרותרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום