צרכנות רפואית מס' 148

(0)
לדרג

השבוע בצרכנות: טיפול מקוצר בחולי הפטיטיס C, טיפול משולב בערמונית, מחט המונעת שטפי דם אצל ילדים ועוד

מאת: מערכת zap doctors
טיפול מקוצר בחולי הפטיטיס C

חברת התרופות הבינלאומית רוש הודיעה כי הוועדה האירופאית אישרה את קיצור משך הטיפול עם פגסיס (Peginterferon alfa-2a 40KD) וקופגוס לארבע חודשים במקום שישה בחלק מחולי הפטיטיס C (דלקת כבד נגיפית). הטיפול המקוצר מתאים לחולי הפטיטיס C מסוג גנוטיפ 2 או 3, אשר רמות הוירוס אצלם בתחילת הטיפול לא היו גבוהות ואשר השיגו תגובה וירולוגית מהירה כבר בחודש הראשון של הטיפול. לקיצור משך הטיפול ב-30% תוך שמירה על יעילותו, חשיבות גבוהה לאיכות חיי המטופל ומניעת חשיפה לטיפול תרופתי שלא לצורך.

האישור האירופאי מהווה אבן דרך חשובה בביסוס גישה טיפולית חדשה בהפטיטיס C הנקראת: טיפול מונחה תגובה (Response Guided Therapy). גישה זו תומכת בהתאמת הטיפול לכל מטופל על פי המאפיינים הספציפיים של המטופל ושל מחלתו ועל פי תגובתו במהלך הטיפול.

אישור קיצור הטיפול בחולי הפטיטיס C עם גנוטיפ 2 או 3 ל-16 שבועות, מבוסס על נתונים ממספר מחקרים, אשר הראו כי בחולים שהשיגו תגובה וירולוגית מהירה עם התרופות, אחוזי הריפוי בטיפול המקוצר היו דומים לאחוזי הריפוי בטיפול הממושך (24 שבועות).

פרופ' זיו בן ארי, מומחית למחלות כבד, מנהלת יחידה במרכז רפואי רבין מציינת:

"נגיף ההפטיטיס C גורם לדלקת כרונית של הכבד ב-80% מכלל החולים שנחשפו לנגיף זה. 30%-20% מתוכם יפתחו שחמת של הכבד וכ-5% מתוכם יפתחו סרטן ראשוני של הכבד. לאור זאת קיימת חשיבות רבה למתן טיפול אנטי-נגיפי במחלה כרונית זאת. העיקרון המנחה היום את הטיפול בחולים עם זיהום כרוני בנגיף ההפטיטיס C הוא טיפול המונחה בהתאם לתגובה".

טיפול משולב בערמונית

מינהל המזון והתרופות של ארצות הברית, ה-FDA, אישר השבוע התוויה חדשה לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית, בתרופה הנקראת אבודרט (AVODART) במשולב עם התרופה טאמסולוסין (Tamsulosin). הטיפול התרופתי באבודרט נועד לטפל בגורם הבעיה והטיפול בתרופת הטאמסולוסין פועל על התסמינים.

האישור להתוויה החדשה ניתן בעקבות תוצאותיו של מחקר רחב היקף, שקבע כי הטיפול התרופתי המשולב בשתי התרופות, נמצא יעיל יותר בחולים הסובלים מסימפטומים עקב הגדלה שפירה של הערמונית מאשר מתן כל תרופה בנפרד. שתי התרופות אושרו בעבר על ידי ה-FDA, כל אחת בנפרד, אך האישור שניתן להתוויה החדשה לטיפול תרופתי משולב, מעמיד אופציה טיפולית חדשה, שתאפשר לרופא לטפל בחולים אלו בשתי חזיתות במקביל, הן בהקטנת הערמונית והן בשיפור מהיר בתסמיני המחלה.

הטיפול התרופתי אבודרט (AVODART), של חברת התרופות גלקסו סמית קליין (GSK), מאפשר שיפור מתמשך בתסמינים, גורם להקטנת הבלוטה ויכול להפחית את הצורך להזדקק לניתוח כירורגי. התרופה מטפלת בגורם הבעיה ופועלת על מנת להקטין את הערמונית בהדרגה לכשליש מגודלה המקורי לפני תחילת הטיפול. ביחד עם תהליך הקטנת הערמונית, משתחרר בהדרגה הלחץ המופעל על שלפוחית השתן וכתוצאה מכך מורגשת הקלה משמעותית בתסמינים, אשר מהווים מצוקה יומיומית. הקושי מתבטא בהתמודדות עם אי יכולת להתאפק, תחושת אי התרוקנות אחרי הטלת שתן וכמובן התעוררות בלילה על מנת ללכת לשירותים מספר פעמים. הטיפול התרופתי טאמסולוסין, של חברת התרופות אסטלס, הינו חוסם ספציפי של קולטני אלפא הנמצאים בבלוטת הערמונית, מביא להרפיית השריר והקלה בזרימת השתן.

חדר כושר למנותחי לב וריאה

חדר כושר המיועד לחולים לאחר ניתוחי לב וריאה נפתח לאחרונה במחלקת ניתוחי לב וחזה במרכז הרפואי ת"א. חדר הכושר הוקם מתוך הבנה והכרה כי החזרה לפעילות גופנית מוקדם ככל האפשר, לאחר ההתאוששות הראשונית מהניתוח, מהווה צעד ראשון וחשוב ביותר בתהליך השיקום לאחר הניתוח.

האימון מתבצע בדרך-כלל ביום השלישי עד החמישי שלאחר הניתוח, בליווי והדרכה צמודים של פיזיותרפיסטית מומחית בתחום, תוך כדי ניטור מלא של החולה, ולאחר שצוות המחלקה אישר את האימון.

לאימון המדורג מייד לאחר הניתוח חשיבות רבה, לא רק בתהליך שיקומו הפיזי של החולה, אלא גם בתהליך שיקומו הנפשי, ומוסיף רבות לתחושת הביטחון שלו ושל בני משפחתו רגע לפני החזרה הביתה. אי לכך, ממוקם חדר הכושר בקדמת המחלקה, על מנת לחזק בחולים ובני משפחותיהם את ההרגשה, שהצוות הרפואי דואג להבראתו המלאה של המנותח ולהחזרתו לשגרה, ושהמסע הארוך לבריאות מלאה מתחיל בצעד ראשון על מסלול האימון.
אחד היתרונות הנוספים לאימון בחדר הכושר קשור למאמץ שהחולים נדרשים להשקיע בנשימה נכונה. חולים רבים, בעיקר אחרי ניתוחי ריאה, נושמים נשימות "שטחיות" ולא מאומצות, העלולות להביא להתפתחות של מיקרו דלקות ריאה. באמצעות מאמץ נשימתי מבוקר במהלך האימון הגופני נמנעים למעשה סיבוכים נשימתיים ווסקולאריים, הקשורים גם בקרישיות יתר ברגליים.

לדברי ד"ר נחום נשר, רופא בכיר במחלקת ניתוחי לב וחזה: "לאחר ניתוח לב החולים מחויבים להמשיך ולדאוג לערכי כולסטרול, סוכר ולחצי דם מאוזנים, להימנע מעישון ולהתמיד בפעילות גופנית. רוב המנותחים לאחר שחרורם רואים במחלתם נכות המגבילה אותם בפעילות ומסתפקים בהליכה מתונה יומיומית כפעילות גופנית משקמת שאיננה מספקת. אי לכך, יש לחנך את ציבור המנותחים, לפעילות גופנית אינטנסיבית יותר, מבוקרת ומנוטרת כפי שמתבצעת במכון הכושר במחלקה ובמכון לשיקום הלב, על מנת להשתקם ולחזור לשגרה".

מחט המונעת שטפי דם

באוניברסיטת בן-גוריון פותחה מחט מיוחדת בעלת מבנה הנדסי חדשני המאפשר החדרה לעורקי ילדים ופעוטות מבלי לגרום להם שטפי דם. הפיתוח החדשני, העשוי לייעל את עבודת הרופא מחד ולצמצם את הסבל של הילדים, נחשף השבוע בכנס פרויקטים. בכנס הוצגו למעלה מ-800 פרויקטים, פרי עבודתם של כ-1,500 סטודנטים העומדים לפני סיום לימודיהם.

על מנת לפתור את הבעיה של שיעור הצלחה נמוך בהליך החדרת מחט לעורקים וורידים בקרב ילדים ופעוטות, נרתמו הסטודנטים נדב ילין וגל גורן למשימה של תכנון מחט בעלת מבנה הנדסי חדשני.

בהליך החדרת מחט לעורקים וורידים אצל ילדים ופעוטות קיים כיום שיעור הצלחה נמוך. הסיבה לבעייתיות בהליך נעוצה בשני גורמים עיקריים: ראשית, בגילאים צעירים קוטר כלי הדם קטן באופן משמעותי מזה של אדם בוגר. שנית, בקרב הפעוטות קיימת רקמת שומן עבה המכסה את כלי הדם. מאחר ותנועות הרופא גסות ביחס לקוטרם המזערי של כלי הדם, הליך החדרת המחט עשוי לגרום לשטפי דם, הפרוצדורה עלולה להתעכב, להתארך ובמקרים מסוימים אף להתבטל.

תוך התייעצות עם מצנתרים מומחים, בנו הסטודנטים מודל המדגים את עקרון פעולת המחט הייחודית והם נמצאים כרגע בשלב ייצור אב טיפוס של הפיתוח. המחט החדשנית מורכבת משני גלילים אשר ממוקמים סביב אותו ציר, ונמצאים אחד בתוך השני. הגליל הפנימי מסתובב בתוך הגליל החיצוני ומאפשר למחט לעבור בין שישה מצבים שונים. הגליל החיצוני בעל חריץ מלבני לאורך דופן הגליל והגליל הפנימי מנוקב בשישה חורים, אשר ממוקמים במרחקים שווים לאורך עקומה ספירלית המקיפה את הגליל סיבוב אחד בלבד. הנקבים ממוקמים כך שאין חפיפה ביניהם. סיבוב הגליל הפנימי בתוך הגליל החיצוני מאפשר חפיפת נקב אחד של הגליל הפנימי עם החריץ שבגליל החיצוני, בעוד כל אחד מששת הנקבים ייחשף במיקום שונה לאורך המחט.


בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מחלות כבד - אבחון וטיפול
פורום ניתוחי לב
פורום ורידים וכלי דם

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום