גיל הזהב: חיזוק השרירים החלשים

(0)
לדרג

באמצעות פעילות גופנית ניתן לעכב תהליכי הזדקנות. כדי למנוע נפילות ושברים מומלץ לחזק את העצמות ע"י פעילות מתאימה

מאת: דורון זמיר

עם התקדמות הגיל ובעיקר מעל גיל 50 נגרמת ירידה במסת השריר ובכושר התכווצותו. השינויים בשריר בולטים לרוב אצל קשישים שאינם ניידים ואינם פעילים, והם מאפיינים יותר את שרירי הגפיים התחתונות. היכולת להעלות את כוח השרירים אינה נעלמת עם העלייה בגיל, אך משך תקופת האימונים הנחוצה ארוך יותר, בהשוואה לגיל הצעיר.

תהליכי ההזדקנות מתבטאים, בין השאר, בתהליך של אוסטיאופורוזיס (ירידה בצפיפות העצם), בחולשת שרירי השלד ובתהליכים ניווניים במפרקים; ואולם פעילות גופנית מתמשכת ומותאמת לגיל המתקדם עשויה למנוע ולעכב תהליכים אלה.

בגיל מבוגר הצעדים נעשים קצרים יותר, הרגליים נגררות והזווית שבין הרצפה לעקב משתנה באופן המוביל לבעיות בשיווי משקל ולעלייה במקרי נפילות בקשישים. בגיל זה, כל נפילה עלולה להסתיים בשברים בגפיים ובאגן, הדורשים מנוחה למשך שבועות וקיבוע אזור השבר. כ-40% מאוכלוסיית הקשישים מעל גיל 75 נופלים לפחות פעם בשנה וכמחציתם אינם מחלימים ואינם מתאוששים.

מניעת שברים

פעילות פיזית באופן סדיר מחזקת את העצמות. לא די בהליכה או בתרגילים קלים. על מנת לחזק את עצמות הגוף ואת עצם הירך דרושים גם אימוני כוח. חיזוק השרירים של הגפיים התחתונות, בעיקר שריר ארבע הראשים, משפר את שיווי המשקל, ובכך מונע נפילות שעלולות לגרום לשבר. פעילות גופנית מונעת את הירידה בצפיפות העצם ובכך מקטינה את הסיכוי לנפילות ולשברים. בנוסף, היא מחזקת את השרירים ומשפרת את הרפלקסים שלהם.

מבוגרים רבים אינם מתמידים בפעילות ספורטיבית וחמור מכך אינם מבצעים כל פעילות גופנית. מכשיר רפואי חדש, פרי פיתוח ישראלי עשוי לחזק את השרירים ולתרום למניעת דלדול השרירים, זמן מנוחה, בישיבה מול הטלוויזיה או בשכיבה במיטה.

MyoSpare הינו מכשיר קטן לשימוש ביתי, המפעיל את השריר באמצעות גירוי עצבי, בעזרת אלקטרודות המוצמדות לעור הרגליים. ניתן להפעיל אותו מספר שעות ביום ואפילו במשך כל שעות היום והלילה. המכשיר פועל אוטומטית באמצעות תוכנה והמטופל רק קובע את עוצמת הגירוי על פי תחושתו האישית. הוא פועל בטווח תדרים נמוך ובתזמון המאפשר עבודת שריר ומנוחה לסירוגין מבלי לגרום לשחיקת השריר. כך שאם יפעל במהלך כל היממה, ניתן לצבור 5 שעות נטו ביום, זמן המקביל לכיווץ השריר של אדם המתנהל באופן רגיל בצורה יומיומית. המכשיר תורם לשימור השריר בין השאר בזכות תנועת השרירים, שבאמצעותה נשמרת אספקת הדם, המספקת חומרים חיוניים לשריר ולעצם.

פעילות עם גבס

המכשיר שפותח על-ידי חברת "סטימיוהיל" הישראלית, מתאים גם למניעת דלדול השריר לאחר שבר. הוא מוכנס מתחת לגבס ומפעיל את השריר כל תקופת הקיבוע. בכך מקצר את תהליך ההחלמה ועשוי להקטין את מספר הטיפולים הפיזיותראפיים הדרושים לחזרה לתפקוד תקין. על מנת לחזור לתפקוד לאחר שבר, על המטופל להתמקד ב- 3 מישורים עיקריים: שיפור כוח וסיבולת השריר, שיקום טווח התנועה במפרקים והורדת נפיחות וכאב.

שיפור הכוח והסיבולת של השריר מושג באופן הכי יעיל על-ידי תרגול עצמי של המטופל. שורש הבעיה נעוץ בעובדה, כי רבים בקרב המטופלים אינם מבצעים את התרגילים מתוך עצלות, חוסר מודעות ובעיקר בגלל הכאב הנלווה לתרגול, וכאן טמון יתרון חשוב של המכשיר שכן הוא מאפשר הפעלה של השרירים באופן חיצוני ללא תלות בהיענות המטופל, גם כאשר האזור המטופל פצוע או מגובס.

למבוגרים הסובלים מאוסטיאופורוזיס, המכשיר עשוי לחזק את השרירים המקיפים ותומכים במפרק הפגוע. כמו כן כאלה הסובלים משברים באגן, שתהליך השיקום שלהם מלווה בדלדול של השרירים עקב חוסר תנועה, ניתן להשתמש במכשיר לשרירי הרגליים שנחלשים כתוצאה משכיבה ממושכת. יחד עם זאת, מומלץ להמשיך לנסות ולבצע תרגילים עצמאיים ולהיעזר בפיזיותרפיסט מוסמך.

דורון זמיר הוא סגן מנהל בית הספר לפיזיותרפיה במרכז הרפואי שיבא ויועץ לחברת "סטימיוהיל".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס
פורום פיזיותרפיה
פורום אימון, כושר גופני ותזונה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום