מדור טיפים מס' 113

(0)
לדרג

לעבור את הקיץ בשלום: המלצות לשמירה על בטיחות ילדים בחופש, והנחיות לחולים סוכרתיים לשמירה על איזון רמות הסוכר

מאת: מערכת zap doctors
קיץ בטוח

הקיץ הגיע - עונה מהנה במיוחד עבור הילדים הכוללת חופשות, קייטנה, אבטיח, שלגונים, ים ובריכה. אולם, הקיץ הוא גם עונה שבה רבים הסיכונים והסכנות לילדים. מודעות וערנות יעזרו לנו לעבור את הקיץ בשלום.

^^להלן המלצות לשמירה על בטיחות בקיץ:^^

חום: יש להקפיד על שתייה מרובה; על חבישת כובע וביגוד מגן בעת חשיפה לשמש. יש להקפיד על שימוש בתכשירים להגנה על העור בפני קרינת השמש ועל שחייה בצל בשעות החמות.

טביעה: יש להקפיד על רחצה בחופים מוסדרים בלבד ועל-פי הוראות המציל. אין להסיר עין אפילו לרגע קט על שפת הבריכה והים ובוודאי בתוכם.

תאונות: בקיץ ילדים נמצאים זמן ממושך בשטחים פתוחים, ונוטים לשכוח תוך כדי משחק ועיסוקים אחרים כללי זהירות אלמנטריים. דאגו להבטיח שילדים לא ישחקו בכביש, שננו להם את כללי הזהירות בדרכים. תאונות קורות גם בבית וגם בחצר - דאגו להרחיק חומרים רעילים, גפרורים, מים רותחים, מוצרי חשמל וגורמי סיכון אחרים מקרבת ילדים והישג ידם.

זרים: הקפידו לדעת היכן ילדיכם נמצאים ועם מי. שננו לילדים שוב ושוב את כללי הזהב. לא ללכת עם זרים, לא למסור להם כתובת, לא לעלות איתם לרכב, לא לקחת מהם מתנות וממתקים, לא למסור להם פרטים במפגש מקרי או באינטרנט.

אלימות: חום, שיעמום והעדר מסגרת הם מקדמים גבוהים לאלימות וקטטות. דאגו לילדכם לתעסוקה מתאימה. הרחיקו אותם ממוקדי סכנה ולמדו אותם להתאפק, לוותר ולהתרחק מהסתבכות בקטטות.

חיכוכים: חופשת הקיץ הממושכת עלולה להגביר חיכוכים ומריבות בתוך המשפחה - בין אחים ובין הורים לילדים. אל תהססו להפעיל סמכות ולומר "לא" בשעת הצורך, אך אל תאבדו עשתונות ובשום פנים ואופן אל תשתמשו באלימות בכל צורה לפתרון בעיות.

תקשורת: ילדים רבים מבלים שעות רבות בחופשה מול המחשב. גם שם חשוף הילד לסכנות. משחקי מחשב אלימים מאוד, אתרי אינטרנט העוסקים במין ובפורנוגרפיה, והתקשורת עם מבוגרים מסוכנים, הם רק חלק מסכנות אלה. דעו במה ילדיכם עוסקים ולמדו אותם כללי זהירות.

השגחה: אל תשאירו ילדים קטנים ללא השגחה ראויה. אסור להשאיר תינוקות וילדים צעירים במכונית לבדם, אפילו לרגע קט. אל תסמכו אחד על השני, דאגו לוודא ששום ילד לא נשאר ברכב.

ההמלצות באדיבות המועצה לשלום הילד.

איזון רמות הסוכר בקיץ

עונת הקיץ מחייבת חולי סוכרת והורים לילדים סוכרתיים תכנון נכון של התפריט והערכות נכונה, על מנת לשמור על הבריאות ולהישאר מאוזנים.

^^להלן המלצות לקיץ לחולי סוכרת:^^

1. להגן על האינסולין מטמפרטורות גבוהות - אינסולין עמיד עד 25 מעלות, לכן את האינסולין והמשאבה אין לחשוף לשמש לזמן ארוך, ויש לדאוג למלא במשאבה מנה "טרייה" של אינסולין מדי 3 ימים לכל היותר.

2. יש להיזהר מהתייבשות - מעבר לסכנות הברורות הנובעות מהתייבשות, היא גם מעלה את ערכי הסוכר ומפחיתה את אפקט האינסולין.

3. לשמור על סדר יום - שינוי בשעות השינה והפעילות גורר שינוי בשעות האכילה, וכתוצאה מכך גם שינויים ברמות הסוכר ובתגובה לאינסולין. כדי להקפיד על איזון, רצוי להקפיד על סדר יום קבוע ולקבוע שעה מקסימאלית לקימה בבוקר ושעות קבועות לארוחות. במקרה הצורך, להתייעץ גם עם הרופא המטפל לגבי התאמת מינוני זריקות האינסולין.

4. בילוי בבריכה - במהלך בילוי בבריכה חשוב לבצע בדיקות סוכר לעיתים תכופות, גם אם חשים טוב, ולהקפיד לשתות המון גם אם לא צמאים. יש לבצע ניתוק משאבת האינסולין לפני הכניסה למים על פי המלצת הרופא. אם רמת הסוכר גבוהה מ-250 מ"ג/ד"ל לפני הפעילות ויש חשש לקטונים, מומלץ להמתין לירידת סוכר ולהתייצבות. לגבי משאבות עמידות למים - עם הכניסה לבריכה יש להוריד את הקצב הבזאלי בהתאם להנחיות הרופא, ובמקרה של ירידה חדה ברמת הסוכר, חשוב להצטייד בבקבוקון גלוקוז קטן (15 גרם).

5. תזונה - פירות הקיץ דלים בשומן ועשירים בנוגדי חמצון טבעיים ולכן עדיפים על פני מתוקים אחרים. יחד עם זאת, רובם עשירים בסוכר ולכן יש לצרוך במתינות. לגבי שלגונים וגלידות - אין שום סיבה למנוע מילדים סוכרתיים, יחד עם זאת יש לבדוק מה הם מכילים. גם אם בוחרים שלגונים שאינם דיאטטיים, כדאי לוותר על העשירים בשוקולד, שכן הם מכילים כמות כפולה של פחמימות ולא מעט שומנים.

6. ערכת גיבוי - לימים בהם הילדים מבלים שעות רבות מחוץ לבית, הכינו קופסה קטנה הכוללת: חטיף פחמימתי ובקבוקון גלוקוז למקרה של ירידת סוכר, סט גיבוי למשאבה, סטיקים ומחטים. בתוך הקופסא הדביקו מדבקה עם טלפון של ההורים והרופא המטפל, והודיעו על כך לחבריהם.

7. לנוסעים לטיול - הקפידו לקחת לפחות מד סוכר אחד לגיבוי, שיתאים לסטיקים, כמות אינסולין כפולה מחולקת בשני תיקים, עט הזרקה/סט משאבה לגיבוי וגלוקוז ארוזים בקופסא קשיחה. חשוב לזכור לקחת את הציוד בתיק האישי לכל מקום, ובשום אופן לא לשלוח את האינסולין בתא המטען של מטוס. נסיעות ארוכות וטיסות דורשות הצטיידות במזון פחמימתי זמין ובריא במקרה שהארוחה מתאחרת, לדוגמא: כריך מלחם מלא, פרי או קרקרים עם סובין.

8. אלכוהול - בניגוד למה שנוהגים לחשוב, אלכוהול לא מעלה או מוריד את רמת הסוכר בדם, אך הוא כן משנה את התגובה של הגוף לגלוקגון ואינסולין. אם צורכים אלכוהול אין צורך לתת כיסוי של אינסולין, אך חובה לאכול משהו קטן לפני. אלכוהול בדם יכול למסך על הרגשה של ירידת סוכר קרבה ואף למנוע מהכבד להגיב במצב כזה, דבר העלול להוביל לאיבוד הכרה. לכן, יש לצרוך אלכוהול בכמות של לא יותר ממשקה אחד ליום ובליווי חטיף או ארוחה עם פחמימות. לסוכרתיים שאינם מאוזנים מומלץ להימנע מאלכוהול לחלוטין.

להלן דוגמאות למנות פרי השוות ל-60 קק"ל ו-15 גרם פחמימה: תפוח בינוני; אפרסק קטן; אגס קטן; בננה קטנה; כוס וחצי קוביות מלון או אבטיח; 2 שזיפים בינוניים; 2 קיווי קטנים; 12 ענבים; נקטרינה בינונית; 3 משמשים קטנים; 3 שסק בינוניים; 1/4 מנגו בינוני ו-1/2 כוס מיץ פרי.

ליטל סמואל-לוי היא דיאטנית קלינית במרכז לסוכרת "גפן מדיקל".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום "בטרם" - לבטיחות ילדים
פורום סוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום