צ'י-קונג: העצמה גופנית אנרגטית

(1)
לדרג

זה שנכשל וזה שמצליח נבדלים לא רק בכישוריהם, אלא גם באנרגיה שהם משדרים. מתחברים לעוצמה הפנימית

מאת: גרשון קום

על פי מומחים, החלטתו של מראיין לגבי מועמד מתגבשת כבר בחמש השניות הראשונות של ראיון העבודה. מוזר - המרואיין עוד לא הספיק להתיישב, להציג את כישוריו, את ניסיונו ואת תחביביו האינטליגנטים, והחלטתו של המראיין כבר נפלה, במודע או שלא במודע. ננסה להבין מדוע.

סיטואציה דומה לזו המתוארת לעיל נצפתה בתחרות שירה פופולארית בטלוויזיה. שני מתמודדים נאלצו לערוך ביניהם תחרות שירה על הזכות להשתבץ להרכב הגמר הכולל רק שלושה מתמודדים. על פניו נראו שני המתמודדים שווי נתונים. אבל בכל זאת היה בניהם הבדל אחד: כשהראשון עלה לבמה להשמיע את שירו, הליכתו הייתה שפופה משהו, משדרת הססנות, ראשו מושפל קמעה. הוא עמד מול המיקרופון והחל לשיר. הופעתו של המתמודד השני הייתה שונה. זה האחרון נקלט במצלמות האולפן כשהוא עולה לבמה בהליכת דילוגים נמרצת, קומתו זקופה, עד שהגיע אל המיקרופון כבר הספיק להעביר את אצבעות ידיו בבלוריתו בנון-שלנטיות. כשהמתחרה הזה הגיע אל המיקרופון, הוא בחר ליטול אותו מתוך הכן שבו הוצב ולהתמקם הרחק ממנו, במקום שבחר לעצמו, והחל לשיר. קהל הצופים התבקש לקבוע מיהו המועמד הראוי לעלות לשלב הגמר בעזרת הודעות ס.מ.ס ממכשירי הטלפון הניידים. התוצאה לא הייתה מפתיעה: המתמודד השני הוא זה שנבחר.

לו היה מדובר בראיון עבודה לכל משרה שהיא, סביר שגם אז המתחרה השני היה מתקבל.

ערך מוסף אנרגטי

אנו כבני אנוש נושאים עמנו "רמה אנרגטית" בדרגות שונות. רמה אנרגטית זו משודרת לאדם עצמו ובעיקר לסביבתו. זהו ערך מוסף הנלווה אלינו, ערך מוסף המאפיל במידת מה על נתונים אחרים ובהחלט בעל השפעה מכרעת על מידת הצלחתנו במסע החיים התובעני.

כל אחד מאיתנו שואף להימצא ברמה אנרגטית גבוהה, או במילים אחרות: ליהנות ממציאות של מצליחנות אישית. מסיבה זאת רובינו נהנים או רוצים להסתופף בחברת סלבריטאים המזוהים בצדק או שלא בצדק כמצליחנים בתחומם. השפעתה של הרמה האנרגטית של הזולת היא אבסולוטית. כך גם ביחס לסיטואציות שתוארו בראש המאמר.

בצילומי פרסומת שתפקידם לשכנע אותנו בהסתכלות של שנייה ואולי פחות מכך לרכוש מוצר או שרות כלשהו, תמיד יופיעו דוגמנים עם מבט חודר שופע ביטחון עצמי משכנע. לכן, רובנו נשאף שלא במודע לרכוש מוצרים שהוצעו לנו על ידי דוגמנים משדרי אנרגיה, ביטחון, שליטה ומצליחנות.

המרכיב החסר

היכן הם כבויי המבט? היכן הם חסרי הביטחון העצמי? במשחק החיים המהיר והתובעני לא נראה אותם. חסרה להם רמה אנרגטית סוחפת ומשכנעת. אחת המטופלות שלי, אם חד הורית, לא מבינה מדוע בנה סיים את שנת הלימודים בכישלון צורב. היא הקפידה לרכוש לו את כל ספרי הלימוד ולצייד אותו בכל חומר הלמידה הנדרש. היא אפילו קנתה לו מחשב והעניקה לו מורים פרטיים ממיטב כספה, אך הילד בשלו - נכשל בבית הספר, בחברה, ואף בחוג טיסנאות לא הצליח. בפגישה עם הילד הבנתי שהמרכיב העיקרי להצלחה שחסר לו זו רמה אנרגטית נאותה.

זו אחת הטעיות הנעשית בשוגג. יש להבין שההכנה ללימודים אינה רק פועל יוצא של רכישת סך הציוד הנדרש. קיים עוד מרכיב שלצערי לא מופיע ברשימת הציוד שבתי הספר מספקים להורים - זהו המרכיב האנרגטי הדרוש לכל תלמיד ותלמידה. בלעדיו אין סיכוי להצלחה. לכל תלמיד רשימה ארוכה של התמודדויות לא קלות שעליו לצלוח בבית הספר. העיקריות שבהן:

יכולת התמודדות עם סמכות של בעלי תפקידים בבית הספר. חלילה לא לקרוס מול סמכותם ויחד עם זאת לדעת לחיות עמם בהרמוניה.

יכולת התמודדות עם האתגר ההישגי בקבלת ציוני מבחנים, שעליהם בתי הספר עדיין מתבססים בהערכת התלמיד ובקביעת עתידו במערכת רבת שנים זו. יכולת התמודדות מורכבת לא פחות על השתלבות במעמד ראוי בחברת בני גילם.

נהיה יפים ומוכשרים ככל שנהיה, אף אחד מאיתנו לא יכול להצליח בשום תחרות והתמודדות כשאנו ניגשים לאתגר עם רמה אנרגטית נמוכה שמתבטאת בדימוי עצמי שלילי, בחוסר אמונה ובהיעדר הידיעה שלנו כבני אדם יש כוחות עצמיים להתמודדות ולהצלחה. מהם הכוחות האלה אם לא מסות אנרגיה שמרוממות אותנו אל מעבר למשוכות, דוקרניות בחלקן, המוצבות לאורך מסלול חיינו.

העצמה באמצעות הגוף

כיצד נוכל להעניק רמה אנרגטית ראויה לילדינו ולעצמנו? בשיטת הצ'י-קונג הטיפולי ניתן להשתמש במודל טיפולי שמטרתו לעלות את האדם מהרמה השפופה והנמוכה אל הרמה הגבוהה של ההישגיות. זוהי רמה שבה הפרט יחוש תשוקה לכיבוש היעדים שהחיים מציבים לו, תוך תחושת יכולת עצמית.

הצ'י-קונג היא תורת תנועת גוף שמקורה בסין ובארצות השכנות לה. ממנה התפתחו הטאי-צ'י והקונג-פו. שיטה זו נחשבת לשיטת תנועה טיפולית עם השפעה על מערכת המרידיאנים, שהם ערוצי האנרגיה בגופנו על פי הרפואה הסינית, וכן על מאגרי אנרגיה נוספים.

אחת מהנחות היסוד של שיטה זו היא שתנועת הגוף משקפת תהליכים פנימיים: פיזיים ומנטאליים. המודל הטיפולי ישאף לנטרל דפוסי תנועה המרמזים על רמה אנרגטית נמוכה ויציע למטופל אלטרנטיבות אחרות למיקומו במרחב. הטיפול יחשוף בפניו את האפשרות הזו, שעד עתה נשללה ממנו על ידי בעלי סמכות סביבו באמצעות דיכוי או חוסר תמיכה מול כישלונות חוזרים ונשנים. הטיפול ישאף לעקור חוויות של כישלונות וחוסר אמונה בכוחות עצמאיים שנטבעו במערכי האנרגיה של המטופל. יש שיקראו לזה העצמה.

להשיג מדליה באולימפיאדה האישית

תרגול צ'י-קונג מבוסס בראש ובראשונה על שני הכוחות האנרגטיים יין (Yin) ויאנג (Yang). היאנג מבטא מוחצנות, הישגיות, נוכחות במרחב. במהלך התרגול המטופל ילמד לבטא ולאמץ תנועתית את כוח היאנג ולהתייחס אליו כאל מקום מושבו החדש, לראשונה בחייו. תהליך זה יעניק למטופל כלי אישי ראשוני רב עוצמה לזינוק אל ההישגיות וההצלחה. אם אתם רוצים לדעת כיצד נראה אדם עם תנועה יאנגית, הביטו בדפוס ההתנהגות של הספורטאים ברגע קבלת המדליה האולימפית. הביטו במתאגרף, בג'ודוקה שמרים יד קפוצה בגאווה לאחר שהביס את יריבו. מטרת הטיפול להוביל את המטופל השפוף במודל מובנה ומוכח אל החוויה היאנגית, כך שהיא תהפוך אצלו לדפוס קבוע ולא רק למשהו זמני בעת הטיפול. מטרת הטיפול להוביל את המטופל אל פודיום המדליות באולימפיאדה האישית היומיומית של המטופל.

ההקלות הניתנות ללקוי למידה במערכת החינוך או אין סוף שיעורי תמיכה, עזרה ואמצעים אחרים הנהוגים כיום, אינם אמצעים שיעצימו ויכינו את תלמיד התיכון והסטודנט אל מרוץ החיים התובעני וההישגי. הקלות ועזרות מסוג זה הן רגעיות ומקומיות, כי הרי התלמיד הנכשל נשאר באזור הכוח האנרגטי הייני (Yin) החבוי והבלתי הישגי. כל עוד לא תינתן לו הזדמנות לעלות על פודיום ה"יאנג" הוא לא יחוש את משב הרוח המרענן של ההצלחה וההישגיות.

עלינו להתחבר אל הכוחות העצמאיים שבתוכנו, לאמץ ולטפח אותם למען הצלחתנו, ובאחריותנו כאנשים בוגרים לחנך את הכפופים לנו: ילדים, עובדים, תלמידים, סטודנטים ומטופלים לרעיון זה.

גרשון קום הוא מטפל ומורה בכיר לצ'י קונג טיפולי ומנהל את פורום צ'י קונג וטאי צ'י באתר דוקטורס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום