המדריך לבטיחות בחופש הגדול

(0)
לדרג

עם פתיחת החופש הגדול חשוב להיות מודעים לסיכונים ולא רק להנאות. דוקטורס מציג - המדריך המלא לחופש בטוח

מאת: מערכת zap doctors

החופש הגדול כבר כאן ועימו תקופת הקיץ שבה לים, לבריכה, לשמש ולטיולים חלק משמעותי בבילויים של כולנו. עם זאת, חשוב לזכור שבתקופה זו אורבות סכנות לבריאותכם ולבריאות ילדיכם - מסכנת הכשות ועקיצות ועד כוויות שמש ותאונות בבית.

כיצד להישמר מהכשות ועקיצות

בקיץ עולה שכיחות הופעתם של חרקים וזוחלים ארסיים. בישראל נפוץ הצפע הארצישראלי המצוי. הכשתו עלולה ליצור נפיחות מקומית, אודם מקומי ואף כאבי בטן, הקאות, תחושת ישנוניות, הפרעה בקצב הלב וקרישיות יתר. ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה ב'הלל יפה', ממליץ, במקרה של הכשה, להיות במנוחה מוחלטת, לנסות לקבע את האיבר הפגוע ולפנות את הנפגע לחדר מיון בהקדם האפשרי. "אין לנסות למצוץ את הארס או להניח חוסם עורקים או קרח, ואסור לנסות לחבר בין שתי נקודות ההכשה או לעשות שימוש באלכוהול לחיטוי והרגעה, מכיוון שפעולות אלו עלולות להמריץ את מחזור הדם ולהגביר את התפשטות הרעל. הדבר נכון גם למקרים של עקיצת עקרב צהוב ועקרב שחור עבה זנב".

הכשות נחשים ועקיצות עקרבים עלולות לפתח תופעות, כגון: ירידה בלחץ הדם, חוסר יציבות ופגיעה נירולוגית, ואף למוות במקרים קיצוניים. לכן, קיימת חשיבות רבה לתשומת הלב למצב הפיזי של הילד או המבוגר, במיוחד במהלך טיולים, פיקניקים או אזורים חקלאיים בהם הסיכוי להימצאות נחשים ועקרבים עולה בימי הקיץ. כמו כן, רצוי שלא להפוך אבנים, לא להסתובב יחפים בין שיחים וחולות, ולהיזהר באזורים חקלאיים. בטיולים רצוי להקפיד על נעילת נעליים גבוהות ולא סנדלים, וכך להימנע מסיכונים מיותרים. ד"ר קאסם אומר, כי "הבאת החיה המכישה/עוקצת אינה דבר שבהכרח לטובת קבלת טיפול מיטבי".

כוויות שמש וכוויות מדוזות

ניתן להימנע מכוויות שמש באמצעות מריחה תדירה (אחת לשעה) של קרמים עם מקדמי הגנה גבוהים המאושרים על ידי משרד הבריאות, חבישת כובע וישיבה במקומות מוצלים. אם בכל זאת נוצרה כוויית שמש, מומלץ למרוח משחות מרגיעות ומקררות. במקרה של כוויות קשות יותר והופעת שלפוחיות, רצוי לפנות לקבל טיפול רפואי על ידי גורם מוסמך. בעניין זה אומר ד"ר צבי שטיינר, מנהל היחידה לכירורגית ילדים ב'הלל יפה': "במידה שהתרחשה כוויה כלשהי, רצוי לשטוף את האזור במים קרים, לא לעשות שימוש בחומרים מחטאים כגון אלכוהול, שיכולים להגביר את הנזק שכבר נגרם, ולהגיע למיון להערכת המצב ולטיפול".

לגבי צריבות ופגיעות שנגרמו ממגע עם מדוזות או מהפרשותיהן, ניתן להסתייע בשטיפה עם מי ים, במריחת חומץ או מיץ לימון טבעי על האזור הצרוב. במידת הצורך ניתן להיעזר במשככי כאבים קלים להקלה על כאב הצריבה. אם מתפתח זיהום או ישנה נפיחות משמעותית רצוי לגשת לקבלת טיפול רפואי אצל גורם מוסמך. צריבה בעיניים תטופל, כמקובל, בטיפות הרגעה.

תאונות ביתיות

לדברי ד"ר אשקר וד"ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים ב'הלל יפה', תאונות בבית בחופש הגדול מתרחשות כתוצאה מבילוי רב יותר של הילדים בבית. לכן, יש להימנע מלהשאיר ילדים ופעוטות ללא השגחת מבוגר אחראי ככל הניתן.

^^המלצות לבטיחות בבית:^^

ודאו כי שקעים חשמליים שאינם בשימוש סגורים על-ידי מגנים מיוחדים.

יש להקפיד בזמן הבישול שידיות הסיר והמחבת ייפנו פנימה הרחק מטווח ידם של ילדים, ורצוי לנסות להשתמש בלהבות האחוריות של הכיריים.

הקפידו להעמיד את הקומקום החשמלי במקום יציב ובטוח, על מנת למנוע נפילתו ושפיכה אפשרית של מים רותחים.

הרחיקו תרופות, חומרי ניקוי וחפצים מסוכנים מילדים על ידי נעילתם בארון מיוחד, ובכך ניתן למנוע הרעלת תרופות.

בנוסף, חשוב להקפיד כי גם ביציאה מהבית ינקטו פעולות בטיחותיות בכל הקשור לרכיבה על אופניים, נסיעה ברכב ודומיהם. הקפדה על חבישת קסדה, מגני ברכיים ומרפקים בזמן נסיעה על אופניים, קורקינט ודומיהם תמנע פגיעה קשה במקרים של נפילות. בנסיעות ברכב ודאו כי הילדים חגורים בכל נסיעה, גם הקצרה ביותר. חשוב להקפיד על חגירה נכונה של פעוטות בכיסאות המיועדים לכך ברכב. הקפדה על חגירת חגורות בטיחות יכולה להפחית משמעותית את חומרת הפגיעה של תאונת הדרכים, במידה שמתרחשת.

בים או בבריכה

מצבי טביעה יכולים להימנע במרבית המקרים, אם רק מקפידים על הימנעות מלהיכנס למצב שבו שוהים בחוף או בבריכה ללא השגחת מציל וללא גישה נוחה לפינוי.

"במקרה של טביעה, הזמן עד להגעת העזרה למטופל הוא קריטי ביותר", אומר ד"ר מוני ליטמנוביץ, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ כללי ב'הלל יפה'. "הנזק שעלול להתרחש קשור ישירות למשך הזמן מרגע הטביעה ועד לזמן ההחייאה/העזרה. אדם שטבע נמצא במצב שריאותיו התמלאו במים, ולא יכולה להתבצע פעולת החמצון והחלפת הגזים החיונית לתפקוד המערכות השונות בגוף, וכך עלול להיווצר נזק בלתי הפיך לגוף".

^^הפעולות הראשוניות במקרה טביעה:^^

1. במידה שיש בסביבה אדם המיומן בביצוע החייאה, רצוי להתחיל בפעולות החייאה ראשוניות במקביל להזעקת עזרה.

2. חשוב להבין שחלק מהאנשים שטובעים גם נחבלים במהלך הטביעה מסלעים ועצמים קשים, דבר שיכול לגרום לנזק אורטופדי משמעותי. לכן אין לבצע טלטלות מיותרות לאחר שנמשה הטובע מהמים.

3. ניתן לנסות ולהוציא מפיו של הטובע הפרשות לא רצויות החוסמות את קנה הנשימה. אל תנסו להשקות את הטובע במים רגילים או לשפוך עליו מים רגילים.

שלשולים, הקאות והתייבשות

שלשולים והקאות מרובים גם הם אחת מהתופעות המופיעות בקיץ, בעיקר אצל ילדים והם נגרמים בעיקר על ידי וירוסים מקבוצת האנטרו-וירוסים אשר מאפיינים את תקופות הקיץ. לדברי ד"ר קליין, "ההדבקה מתרחשת לרוב במגע, אם כי בחלק מהמקרים העברה תיתכן גם באוויר". הביטוי הראשוני של התופעה הוא הקאות מרובות בתחילתה ולאחר מכן גם חום ושלשולים. האבחנה לגבי הווירוס הספציפי היא קלינית בלבד על סמך הקירבה לעונה והסימפטומים, כאשר הטיפול מאפשר את הבראתו של הילד תוך מספר ימים. עם זאת, ייתכנו מצבי התייבשות קשה ואף פגיעה במערכת העצבים המרכזית אם התופעה אינה מטופלת בזמן.

הפנייה לעזרה רפואית או לבית החולים מתבקשת בכל מצב בו הילד אינו מצליח לקבל נוזלים ולספוג אותם אם בשל הקאות מרובות או בשל שלשולים מרובים - בכל מצב של טשטוש הכרה או כאבי ראש עזים יש לפנות בדחיפות להערכה רפואית. שטיפת ידיים קפדנית, רחצה והקפדה על שתיית נוזלים יכולות למנוע את מרבית ההידבקויות בווירוס מסוג זה. בהקשר של שתייה בחודשי הקיץ, אומר ד"ר אשקר: "חשוב להקפיד על הפסקות שתייה יזומות, חבישת כובע, שהייה בצל ושימוש בקרם בעל מקדם הגנה גבוה". התייבשות מתבטאת בדרך כלל בישנוניות יתר (עד לכדי אפאטיות), כאבי שרירים, כאבי ראש, ירידה במתן שתן, דופק מהיר ועליה בחום והקאות נמשכות.

הטיפול בהתייבשות הוא על ידי מתן נוזלים בתדירות גבוהה. במקרה של ילדים ופעוטות, אם הם מסרבים לשתף פעולה והופכים אפאטים בתגובותיהם, יש לפנות לרופא או לחדר מיון לצורך קבלת עירוי נוזלים. חשוב לדעת כשמתייבשים, נפגע גם הצמא, לכן אינו מהווה אינדיקציה להתייבשות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום "בטרם" - לבטיחות ילדים
פורום רפואה דחופה
פורום כירורגיית ילדים
פורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום