עלייה בהתקפים של טרשת נפוצה

(0)
לדרג

מחקר חדש מצביע על עלייה בולטת בשיעור התקפי טרשת נפוצה בקרב חולים, במלחמת לבנון השנייה, כתוצאה מחשיפה גוברת לסטרס ומתח

מאת: מערכת zap doctors

החשיפה לסטרס ומתח אצל חולים במהלך מלחמת לבנון השנייה (יולי-אוגוסט 2006) הייתה מלווה בשכיחות יתר של התפרצויות מחלת הטרשת הנפוצה. כך עולה ממחקר חדש שבוצע במרכז הרפואי כרמל בחיפה.

המחקר הנוכחי התמקד בהשפעה של חשיפה למתח וחרדה, אשר ליוו את אוכלוסיית צפון הארץ בזמן מלחמת לבנון השנייה, על התפרצות התקפים של טרשת נפוצה.

תוצאות המחקר מצביעים על עלייה בולטת בשיעור התקפי טרשת נפוצה בתקופת המתח והסטרס בעת המלחמה, בהשוואה לתקופות זמן דומות בחודשים שקדמו למלחמה ואחריה. ההתקפים היו שכיחים במיוחד בקרב חולים, אשר נותקו מבתיהם ואשר חשו איום קיומי.

הקשר בין גורמים סביבתיים, ובמיוחד במצבי מתח וחרדה, לבין מחלות מקבל בשנים האחרונות משנה תוקף. קשר הדוק בין מצבי מתח לבין מחלות הודגם זה מכבר במחלות כלי-הדם והלב, אסטמה ומחלות דלקתיות דוגמת פסוריאזיס, וכעת גם בטרשת נפוצה.

תוצאות המחקר תורמות להבנת הקשר בין מצבי מתח, חרדה וסטרס לבין התפרצות התקפי טרשת נפוצה בפרט, והתפרצות מחלות בכלל. כמו כן, הממצאים מצביעים על אוכלוסיית אזרחים בסיכון-יתר עבורן יש לשקול התערבויות טיפוליות, התנהגותיות ו/או תרופתיות, במצבי מתח וחרדה.

תוצאות המחקר דווחו בכתב העת המדעי היוקרתי, ANNALS OF NEVROLOGY. המחקר התנהל ברשותו של פרופ' אריאל מילר, מנהל המרכז לטרשת נפוצה וחקר המוח בביה"ח כרמל והפקולטה לרפואה בטכניון. צוות המחקר כלל את ד"ר דני גולן, האחות שרה דישון והעובדת הסוציאלית לימור קוזין. המחקר בוצע בשיתוף פעולה הדוק עם פרופ' אלי זומר, פסיכולוג קליני מאוניברסיטת חיפה, מומחה להתמודדות עם מצבים פוסט-טראומטיים.

מלחמת לבנון: נפגעים ונזקים

אוכלוסיית ישראל חשופה למצבי מתח באופן חריג לאור ההתמודדות עם מצבי לוחמה. מציאות זו עלולה להיות כרוכה בהשלכות בריאותיות מורכבות. תושבי צפון הארץ נחשפו לטראומה במהלך מלחמת לבנון השנייה, כאשר במשך 33 ימים נחתו בצפון הארץ כ-4,000 רקטות (ממוצע של כ-120 רקטות ביום). בהתקפות אלו נהרגו 43 תושבים, יותר מ-4,260 נפצעו ו-2,773 טופלו בשל הלם וסטרס פוסט-טראומטי.

כתוצאה מהנזקים והפגיעות הללו, כ-300 אלף תושבים פונו מבתיהם וכמיליון בני אדם עברו לגור במקלטים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום