8 מיתוסים על קשקשים

(0)
לדרג

האם קשקשת בקרקפת היא מחלה? האם חשיפה לשמש מחריפה את מצב הקשקשת? למרות שכיחותה של התופעה, הידע של רבים מאיתנו על קשקשים בשיער הוא שגוי ומוטעה. 8 מיתוסים ואמיתות על קשקשים

מאת: ד"ר צחי שלקוביץ

אנשים רבים סובלים מהתופעה הנקראת קשקשת - נקודות לבנות מופיעות בשערם, ובעקבות כל ניעור ראש מתפזרות נקודות דומות על הבגדים. סביב התופעה נוצרו מיתוסים שונים.

להלן 8 מיתוסים והאמת לגביהם:

1. קשקשת היא מחלה

לא נכון. הקשקשת בדרך-כלל אינה מחלה, אלא תהליך טבעי מזורז. היא מופיעה כאשר עור הקרקפת משיל את התאים המתים שלו מהר ובכמות גדולה יותר מהרגיל. בחלק מהמקרים הקשקשים נגרמים בשל גירוי מפטרייה, המצויה באופן טבעי על הקרקפת. כאשר הפטרייה מתחילה להתרבות ולייצר מושבות בקרקפת, מופר האיזון המקומי הנורמלי. במצב זה, העור חש במתקפה, ומגיב בתנועת ויצירת תאים מוגברת.

עונות מעבר, או היובש בחורף עלולים להחמיר את תופעת הקשקשים. צילום: שאטרסטוק

2. הקשקשת שכיחה יותר במצבי מתח נפשי

נכון. לעתים טראומה נפשית וגופנית, לחץ נפשי בעבודה, בלימודים ובחיים החברתיים עלולים לגרום להחמרת תופעת הקשקשים. עם זאת לחץ נפשי אינו הגורם להיווצרות התופעה, שכן מדובר בתופעה כרונית על רקע גנטי, הגורמת להתקלפות עודפת של עור הקרקפת.

3. מזג האוויר קשור להופעת הקשקשת

נכון. עונות מעבר, או היובש בחורף עלולים להחמיר את תופעת הקשקשים. יובש ומיעוט לחות באוויר, מחריפים את המצב הקיים של הקשקשת.

4. תופעת הקשקשים יכולה להופיע גם על הפנים ולא רק על הקרקפת

נכון. צורת ביטוי קשה יותר של הקשקשת היא סבוראיק דרמטיטיס, מחלה דלקתית כרונית המאופיינת בקשקשת רבה על רקע רבדים דלקתיים שטחיים של עור הקרקפת, ולעתים קרובות גם הפנים. באזורים עשירים בבלוטות חלב (בין הגבות, צידי האף והסנטר) תיתכן אדמומית מכוסה בקשקשים שומניים או יבשים.

5. מדובר בתופעה כרונית אשר באה והולכת ואין כל דרך למנוע זאת

נכון חלקית. קשקשת היא אמנם תופעה כרונית, אך היום קיימים טיפולים תרופתיים וקוסמטיים אשר עשויים להפחית משמעותית את הבעיה, תלוי במידת החומרה. במקרים מסויימים טיפול מונע יעיל אף עשוי למנוע התעוררות הבעיה.

6. עור יבש קשור להופעת הקשקשים

לא נכון. בניגוד לאמונה הרווחת, שמנוניות יתר ולא עור יבש קשורה בהופעת הקשקשים. עם זאת, מאז שנות ה-70 נעשו מחקרים רבים שניסו למצוא, ללא הצלחה, את ההרכב המדויק של השומנים התורמים להופעתם.

7. חשיפת הקרקפת לשמש מחריפה את מצב הקשקשת

נכון חלקית. חשיפה לשמש אף עשויה לשפר את מצב הקשקשת בחלק מהמקרים ולהרגיע את העור, אך במקרים אחרים עלולה להחמיר את התופעה.

קשקשת היא בעיה אסתטית. צילום: שאטרסטוק

8. הקשקשת עלולה להיות מסוכנת לבריאות אם לא מטפלים בה כמו שצריך

לא נכון. לקשקשת אין סיכונים, שכן מדובר בבעיה אסתטית. עם זאת, לעתים נלווה אליה גרד מציק המחייב טיפול.

ד"ר צחי שלקוביץ הוא מומחה לרפואת עור ויועץ לחברת טבע, משווקת פולטן פארמה לטיפול בקשקשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום