מדור טיפים מס' 109

(0)
לדרג

כושר ובטיחות במדור טיפים: הנחיות וכללי זהירות למניעת כוויות אצל ילדים והמלצות לתרגילי התעמלות קצרים בישיבה

מאת: מערכת zap doctors
מניעת כוויות אצל ילדים

למחלקת כירורגיה ילדים במרכז הרפואי "וולפסון" הגיעו בשבוע האחרון 5 פעוטות, כולם מתחת לגיל שנתיים, עם כוויות קשות של 15%-22% משטח גופם, שנגרמו ממים רותחים: קומקום רותח שנשפך, מים חמים מדי באמבטיה שהזרימו ישירות על התינוק ועוד.

לדברי ד"ר פרנסיס סרור, מנהל מחלקת כירורגיה, "כוויה נחשבת לאחת הפגיעות הכואבות וההרסניות ביותר והסבל הנגרם לילד הוא עצום. כוויות עלולות לגרום לזיהומים קשים עד כדי סכנת חיים, לצלקות מכוערות, לצורך בהשתלת עור, לפגיעה בתפקוד של אצבעות בידיים וברגליים, לאישפוזים ממושכים ואחר-כך להמשך טיפול ממושך בקהילה".

בכל מקרה בו נשפכו על ילד מים רותחים או משקה רותח, יש להוריד ממנו מיד את הבגדים ספוגי המים הרותחים, לשטוף אותו עם מים קרים, לעטפו במגבת לחה ולהביאו מיד לחדר המיון בביה"ח. אין למרוח שום דבר על הכוויות.

^^להלן כללי זהירות משלוחת "בטרם" לבטיחות ילדים בוולפסון:^^

לא מניחים משקאות ומאכלים חמים בקצה השולחן או על מפה. הפעוט עלול למשוך את המפה ולהיכוות קשות.

לא מחזיקים תינוק על הידיים כאשר אוכלים מאכל חם או שותים משקה חם. התינוק עלול לזוז ולשפוך על עצמו את המשקה או המאכל ולהיכוות.

יש להרחיק את הקומקום החשמלי מקצה השיש.

יש להניח כלים חמים, סירים עם אוכל או נוזלים חמים הרחק מהישג ידם של הילדים (לא על הרצפה, ולא בקצה השולחן), למניעת כוויות.

השתמשו בלהבות האחוריות של הכיריים בזמן הבישול. הקפידו שידיות הסיר והמחבת יפנו פנימה לכוון הקיר, למניעת כוויות.

לפני רחצת הפעוט ובמהלכה יש לבדוק את חום המים בעזרת המרפק או באמצעות מד חום. 37 מעלות צלסיוס היא טמפרטורה נעימה ובטוחה לרחצת ילדים.

לידיעתכם: הטמפרטורה של כוס תה חם הינה 80 מעלות צלסיוס ושל כוס קפה עם מעט חלב - 70 מעלות צלסיוס.

התעמלות בישיבה

רובנו נמצאים רוב היום בעבודה בישיבה מול המחשב, ובסיומו של יום עבודה מעייף ומשמרת שנייה של עבודה בבית, לא נותר כוח לפעילות גופנית. פעילות זו רצויה לגוף להמשך פעילות תקינה. אולם, לאלו מכם שלא מוצאים זמן לפעילות גופנית, ניתן לבצע מספר תרגילים בישיבה בבית או בעבודה.

^^להלן תרגילי התעמלות שניתן לעשות בישיבה:^^

1. תרגיל לירכיים - עובד על שריר הארבע ראשי של הירך. ישיבה זקופה בקצה הכסא, רגלים דורכות על הרצפה, יישור של רגל ל-180 מעלות לפנים וכפיפתה חזרה כלפי הגוף. יש לחזור על התרגיל בכל רגל 15 פעמים.

2. תרגיל לזרועות - עובד על השריר התלת ראשי של הזרוע. אוחזים את הכסא עם שתי כפות הידיים (בצידי הגוף). הרמת האגן באוויר, והעברת משקל הגוף קדימה מחוץ לכסא, כפיפת מרפקים תוך שקיעת הגוף לכיוון הרצפה ויישור מרפקים כשהגוף עולה מעלה. חוזר חלילה 10 פעמים.

3. תרגיל לירכיים - לשרירים המקרבים של הירך. בעזרת כרית או כדור. ישיבה זקופה על קצה הכיסא. הנחת כרית/כדור בין הירכיים, לחיצה פנימה ושחרור מבלי שהכרית תיפול. חוזר חלילה 30 פעמים.

4. תרגיל לשוקיים - עבודה על שריר התאומים. ישיבה זקופה על כסא, רגליים דורכות על הרצפה. הרמת עקבים בלבד באוויר והורדתם לכיוון הרצפה. בזמן הרמת העקבים, אצבעות הרגלים נשארות דבוקות לרצפה. חוזר חלילה 30 פעמים.

5. תרגיל לזרועות - עבודה על השריר הדו ראשי של הזרוע, בעזרת שני בקבוקי מים חצי ליטר או שתי קופסאות שימורים. החזק בכל יד בקבוק מים. ידיים ישרות וצמודות לצידי הגוף. הרחקת הזרועות ביחד לזווית 90 מעלות מהגוף וחזרה לצידי הגוף. חוזר חלילה 15 פעמים.

ליבי קריספים היא מאמנת כושר ויועצת לחברת נוברטיס המשווקת וולטרן אמולג'ל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום "בטרם" - לבטיחות ילדים
פורום אימון, כושר גופני ותזונה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום