צרכנות רפואית מס' 142

(0)
לדרג

חדש בצרכנות: טיפול כימותרפי באמצעות קפסולות, בדיקה משולבת של צפיפות עצם ועמוד השידרה, תרופה להגברת ייצור הדמעות ועוד

מאת: מערכת zap doctors
כימותרפיה בקפסולות

סוכנות התרופות האירופאית ה-EMEA אישרה טיפול כימותרפי לסרטן הריאות, הנקרא הייקמטין (Hycamtin), שניתן מעתה בקפסולות לבליעה ומיוצר בחברת התרופות גלקסו סמית קליין (GSK). הטיפול מיועד לחולים עם סרטן ריאות חוזר, מסוג של תאים קטנים, והוא ניתן כעת ללקיחה בבליעה ואינו מחייב עוד מתן בעירוי ואשפוז. הטיפול החדש יקל משמעותית על המטופל והרופא. התרופה מעכבת אנזים החיוני לשכפול החומר הגנטי שבתא הסרטני ולחלוקת התאים. הקשר שנוצר בין האנזים והתרופה יוצר נזק לחומר הגנטי בתאי הסרטן ומביא להריסתו.

סרטן הריאות הינו המחלה הממארת הרביעית השכיחה בישראל והשלישית השכיחה ביותר בעולם המערבי בכלל, ונחשבת כגורם הראשון למוות בין כל מחלות הסרטן. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, כ-1,500 נשים וגברים מאובחנים מדי שנה בישראל כחולים בסרטן הריאות. כ-20% מכל מקרי סרטן הריאות מאובחנים כסרטן הריאה מסוג של תאים קטנים (SCLC). הסיכון לסרטן הריאות עולה כתוצאה מגורמים סביבתיים, המהווים את הגורם העיקרי למחלה, ביניהם חומרים המגיעים אל הריאות בדרכי הנשימה כדוגמת ניקוטין.

ריפוי הפטיטיס C

דלקת כבד נגיפית מסוג C (הפטיטיס C) היא זיהום שכיח המועבר בעיקר באמצעות דם או מוצריו. הפטיטיס C היא מחלה כרונית נטולת תסמינים, הפוגעת בכ-180 מיליון בני אדם בעולם, נתון שהופך אותה למחלה השכיחה פי ארבעה מאשר איידס. בהעדר טיפול, עלולה המחלה לגרום לסיבוכים כמו: שחמת הכבד, סרטן הכבד ואי-ספיקת כבד.

כיום ניתן לרפא אחוז גבוה מהחולים באמצעות טיפול תרופתי. נתונים חדשים משלושה מחקרים שונים מעידים שחולים בדלקת כבד נגיפית מסוג C המטופלים בתרופה האנטיויראלית פגסיס בשילוב עם התרופה קופגסוס, הינם בעלי סיכויי החלמה טובים יותר מאשר חולים המקבלים טיפול מתחרה. תוצאות המחקרים הוצגו בחודש שעבר בכינוס השנתי ה-43 של האגודה האירופית לחקר הכבד במילאנו, איטליה.

המחקר שהינו פרוספקטיבי ואקראי, שנערך על-ידי חוקר איטלקי בשם אסיונה, כלל 320 מטופלים. תוצאות המחקר הראו שכמעט 70% מהחולים שטופלו בפגסיס החלימו לעומת מחצית מהחולים בלבד שטופלו בטיפול אחר. בנוסף, בגנוטיפים 1 ו-4, הנחשבים קשים יותר לטיפול, החלימו 55% מהחולים שטופלו בתרופה, לעומת 40% בלבד בקבוצה הנוספת. כל הנתונים היו מובהקים סטטיסטית.

מחקר זה תואם את תוצאותיהם של שני מחקרים נוספים שהתפרסמו בכנס (PROBE, PRACTICE), אשר הראו כי הטיפול בפגסיס טוב יותר, באופן מובהק סטטיסטי, בהשוואה לטיפול המתחרה.

גילוי שברים בעמוד השדרה

במכון האנדוקריני בבילינסון החלו בהפעלת טכנולוגיה חדישה המאפשרת ביצוע בדיקת צפיפות עצם וצילום רנטגן של עמוד השדרה בבדיקה אחת בלבד. עד כה בוצעו הבדיקות בנפרד, אך הודות למכשיר החדש Lunar Prodigy Advance ניתן לצמצם את החשיפה לקרינה ולהקל על החולים על ידי ביצוע בדיקה אחת משולבת הנמשכת כ-10-15 דקות.

אוסטאופורוזיס הוא מצב של דלדול מסת העצם. מדובר בתהליך טבעי שמלווה אותנו ככל שאנו מתבגרים, כאשר בגיל 20 נמצאת העצם במצב של צפיפות שיא, ומשלב זה מתחילה הידרדרות. מצב זה בולט במיוחד בנשים אחרי גיל המעבר; בגיל זה האסטרוגנים, האחראים על שימור רמת צפיפות העצם יורדים באופן משמעותי.

לדברי ד"ר אילן שמעון, מנהל המכון האנדוקריני בבילינסון, "במקרים רבים בדיקת צפיפות עצם עשויה להראות מדדים תקינים של צפיפות, למרות שבפועל קיימת בעיה במסת העצם. הסיבה לכך יכולה להיות שבר בחוליות עמוד השדרה, הנובע מאוסטאופורוזיס שמפעיל לחץ על החוליות. במצב כזה תתקבל תוצאה של צפיפות כביכול תקינה. באמצעות צילום רנטגן של עמוד השדרה ניתן לבדוק האם תוצאות הבדיקה אכן מושפעות משברים שקיימים בעמוד השדרה ולטפל בהתאם".

עד היום, במצב בו התקבלו תוצאות תקינות אך היה חשד ברור לאוסטאופורוזיס, התבקשה האישה לבצע גם צילום רנטגן כדי לבדוק האם אכן יש שבר המסביר את התוצאות התקינות. הבדיקה המשולבת תחסוך מנשים רבות את ה"טרטור" הכרוך בביצוע צילום רנטגן בנפרד ותפחית באופן משמעותי את הקרינה.

המכשיר נרכש במסגרת הסכם שיתוף פעולה בין מרכז רפואי רבין לחברת GE, אחת החברות המובילות בעולם בתחום צפיפות העצם.

תרופה להגברת ייצור הדמעות

תרופת המרשם רסטאזיס (Restasis) המיוצרת על-ידי חברת אלרגן האמריקאית מאושרת ה-FDA משנת 2002, היא תרופת המרשם היחידה בעולם המטפלת בסימפטומים הגורמים לבעיית עין יבשה כרונית. התרופה עוזרת להגביר את ייצור הדמעות הטבעי העצמי במקרים בהם חלה ירידה בייצור הדמעות, בעקבות דלקת הנגרמת מעין יבשה כרונית.

עיניים זקוקות לדמעות אשר יגנו על החלק החיצוני של העין, אשר חייב להיות לח כדי לאפשר ראיה תקינה. עין יבשה כרונית היא בעיה רפואית שיכולה להיגרם כתוצאה מירידה בייצור הדמעות בעקבות דלקת. אם לא מטפלים בדלקת ובהפחתת ייצור הדמעות, יכולה להיגרם פגיעה במשטח החיצוני של העין ולהחריף את בעיית העין היבשה הכרונית.

בעוד שדמעות מלאכותיות הקיימות בשוק מספקות הקלה זמנית על-ידי טפטוף מים ונוזל סיכה על המשטח החיצוני של העין, רסטאזיס היא תרופת המרשם היחידה המטפלת בסימפטומים הגורמים לבעיית עין יבשה כרונית. השימוש בתרופה מהווה אלטרנטיבה לניתוחים ופקקים לצינורות הדמעות.

פגיעה בכמות או איכות הדמעות תגרום ליובש של העיניים. במצב זה יכולים להתקיים הסימפטומים הבאים: תחושה של צריבה, אודם, גרד, דמעות מרובות, טשטוש ראיה, דקירות ועייפות בעיניים. מצב של עין יבשה יכול להיות זמני או קבוע, מידת היובש של העיניים יכולה להיות קלה עד קשה. במקרים קשים המצב יכול לפגוע בתפקוד היומי ובראיה.

התרופה משווקת בישראל באמצעות חברת טרדיס גת. היא מומלצת למטופלים הסובלים ממחלת עין יבשה כרונית ומסופקת באמצעות מרשם על-ידי רופא העיניים בלבד. משך הטיפול בתרופה - 6 חודשים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן ריאה
פורום מחלות כבד - אבחון וטיפול
פורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות אוסטיאופורוזיס
פורום בריאות העין

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום