אסתמה: מחלה בלתי נשלטת

(0)
לדרג

מחקר מגלה: 41% מחולי האסתמה לא שולטים במחלה. המשמעות: חולים הסובלים מהתקפים חוזרים ונישנים, מגיעים לחדרי מיון ונאלצים להתאשפז בביה"ח

מאת: מערכת zap doctors

מחקר רחב היקף, שתוצאותיו פורסמו השבוע בכנס ה-International Conference of the American Thoracic Society בטורונטו, קנדה, מוכיח את רמת הבורות וחוסר היחס של רשויות הבריאות וחולי האסתמה המבוגרים למחלה. על פי המחקר 41% מחולי האסתמה מעל גיל 18 בארה"ב לא שולטים במחלתם. המשמעות היא שחולים אלו סובלים באופן תדיר מהתקפים חוזרים ונישנים, מגיעים לחדרי מיון בצורה תכופה ומקבלים מנות גדולות מאד של סטרואידים להקלה על ההתקפים. על פי המחקר, העומס על מערכת הבריאות כתוצאה מחולים אלו גדול מאד עקב הפניות התכופות למיון וצריכת ימי האשפוז הרבים, לעומת חולי האסתמה המטפלים במחלתם כראוי וכמעט ולא סובלים מהתקפים.

"ביצענו קפיצת מדרגה משמעותית בכל הקשור לאפשרויות הטיפול והשליטה באסתמה", מסביר ד"ר דיוויד סטמפל, אחד החוקרים. "אך המחקר הזה מוכיח כמה חולים מבוגרים החיים עם אסתמה לא מבינים את משמעות הטיפול המונע שמאפשר להם לשלוט במחלה ולהמנע מהתקפים. האחריות מונחת על רשויות הבריאות והרופאים שצריכים להתמיד ולפתח אמצעים לחינוך אוכלוסיית החולים".

בעיה לאומית

למרות שמשרד הבריאות בישראל לא מנטר את מחלת האסתמה ואינו מסוגל לספק נתוני חולי, ההערכה מדברת על כ-400 אלף הסובלים מהמחלה בישראל. מחקר שנערך בשנת 2006 בבית החולים קפלן ברחובות הוכיח, כי מצבם של החולים המבוגרים בישראל אף גרוע יותר, לאחר שנמצא כי מעל למחציתם לא נוטלים תרופות מניעה באופן קבוע. ד"ר גרשון פינק, יו"ר איגוד רופאי הריאות בישראל ונציג פעיל בעמותת "לנשום", עמותה לחולי אסתמה, מציין שהמצב בישראל רק הולך ומחמיר. "אנחנו מעריכים שבישראל אחוז המבוגרים שלא שולטים במחלה גדול יותר מארה"ב. הסיבות הן חוסר מודעות לחשיבות הטיפול המונע וחוסר הגישה לכלל התרופות שחלקן לא נמצאות בסל למבוגרים. לאחרונה פורסם כי עלות המחלה למשק עומדת על מיליארד שקלים לשנה, אך לא נעשה כמעט דבר על מנת לשנות זאת". לדבריו, "אסתמה היא בעיה שיש לטפל בה במישור הלאומי. מחקר זה מחזק את הצורך בהקמת מועצה לאומית לאסתמה שאחת ממטרותיה היא לנטר את המידע אודות החולים בארץ, ולהציע פתרונות שיביאו הן לשיפור התחלואה ואיכות חיי המטופלים, והן להורדת העלויות הגבוהות על מערכת הבריאות".

מחקר האסתמה האמריקאי בוצע בשני שלבים, כאשר כעת מתפרסמות תוצאותיו של השלב הראשון. המחקר בוצע באמצעות סקר רחב היקף, הכלל כ-135 אלף בתי אב בכל רחבי ארה"ב. החוקרים התבססו על שאלון ה-Asthma control test - ACT המסוגל לאבחן את רמת השליטה של החולה במחלתו על פי פרמטרים רפואיים. בשלב השני של המחקר, שמתבצע כעת, עומלים החוקרים על ניתוח מדוקדק יותר של השפעות המחלה על המשק האמריקני ומערכת הרפואה.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום