מצרים: עונש מאסר לנשאי HIV

(0)
לדרג

בית משפט בקהיר גזר עונש מאסר על חמישה גברים עקב "עיסוק קבוע בהוללות". ארגוני זכויות האדם בעולם זועמים על ההחלטה

מאת: מערכת zap doctors

נשאי HIV הם איום לציבור - כך עולה מפסיקה של בתי משפט במצרים. הערכאה המשפטית הגבוהה ביותר במדינה דחתה השבוע את ערעורם של חמישה אנשים שחיים עם הנגיף וגזרה עליהם עונשי מאסר.

ההחלטה "מבליטה את האדישות המסוכנת של הממשל המצרי לצדק ולבריאות הציבור", מסרו אמש (א') נציגי ה-Human Rights Watch (אחד מארגוני זכויות האדם החשובים והגדולים בניו-יורק). "לשלוח גברים אלו למעצר רק בגלל סטאטוס ה-HIV שלהם זה לא אנושי ובלתי צודק", אמר נציג הקבוצה ג'ו אמון. "המשטרה, נציגי התביעה והרופאים כבר ניצלו אותם והפרו את הזכויות הבסיסיות ביותר שלהם, וכעת הפחד ניצח גם בבית המשפט".

הפרשה החלה ב-7 במאי, לאחר שבית המשפט המחוזי בקהיר הרשיע חמישה גברים באישומים של "עיסוק קבוע בהוללות", ביטוי שהמערכת המשפטית במצרים תבעה כדי לתאר יחסי מין בהסכמה בין גברים. עוד לפני שהחל המשפט הראשון בעניינם אמר התובע אמר לעורך דינם של הנאשמים, שצריך לאסור עליהם "לשוטט בחופשיות ברחובות", כי הממשל רואה בהם "סכנה לבריאות הציבור".

יצויין כי מאז אוקטובר 2007 עצרה משטרת קהיר תריסר גברים בחשד כי הם נשאי HIV. נקיטת הצעדים נגדם החלה כאשר גבר שנעצר ברחוב בעקבות קטטה, מסר לשוטרים כי הוא נשא HIV. במהלך החקירה נגדו נעצר גם הגבר שהיה עימו. השניים הוכו ואולצו למסור מידע על כל מגעיהם המיניים. בהמשך, השוטרים החלו לעצור גברים אחרים בהתבסס על המידע שהוציאו מהגברים שנחקרו.

ב-14 בינואר השנה, גזר בית המשפט בקהיר על ארבעה מהגברים תקופת מאסר של שנה בגין אישומי "הוללות". בית המשפט לערעורים דחה את ערעורם של הארבעה ב-2 פברואר, השנה. חמשת הנוספים (שערעורם נדחה השבוע) נלקחו למשפט נפרד בחודש מרץ. במקביל, לאחר חודשים ארוכים במעצר, הרשויות שחררו שלושה גברים נוספים, מבלי להעמידם לדין, לאחר שנמצאו כשליליים בבדיקת ה-HIV.

כאשר כל הגברים שהו עדיין במעצר, רופאים מלשכת הבריאות של קהיר ערכו לעצורים בדיקות לגילוי HIV ללא הסכמתם. כמו כן, רופאים מהרשות לרפואה משפטית של מצרים ערכו בדיקות אנאליות פוגעניות בגברים העצורים על מנת "להוכיח" כי הם קיימו לפני כן יחסי מין עם גברים אחרים. בידי קבוצות לזכויות אדם תיעוד המוכיח כי בדיקות אלו נערכו באופן כוחני שכלל עינויים. השוטרים והסוהרים הכו חלק מהגברים שהיו במעצר. התובע אף אמר לאחד האנשים שנמצאו כחיוביים בבדיקה כי "אנשים כמוך צריכים להישרף בעודם בחיים. לא מגיע לך לחיות".

האסירים שנתגלו בבדיקה כנשאי HIV, נכבלו למיטותיהם בבתי החולים לחודשים ארוכים. לאחר זעקת מחאה מקומית ובינלאומית, משרד הבריאות המצרי הורה לשחררם ב-25 בפברואר.

ה-UNAIDS, ארגון האיידס של האו"ם, הביע את מחאתו החריפה על הטיפול בסוגיית הנשאים במצרים. מוקדם יותר השנה התלונן קצין המדינה בארגון ה-UNAIDS, ואסם אל-ביח', על חוסר הידע והרגישות בקרב המצרים לגבי המחלה. "אני מוכן להמר שמרבית האנשים במצרים אפילו אינם יודעים את ההבדל בין נשא HIV לבין אדם שחולה באיידס".

ההערכות של UNAIDS מדברות על כ-13 אלף בני אדם במצרים החיים עם HIV נכון לשנת 2005, מדובר בשיעור שנמוך מ-0.1 אחוז מהאוכלוסייה הכללית אשר מונה כיום כ-80 מיליון בני אדם.

בהתייחס לשיעור הנמוך של נשאי HIV/איידס במדינה, השלטונות התמקדו עד כה רק בקבוצות שהן בסיכון מוגבר להדבקה כגון: נותני שירותי מין בתשלום, גברים המקיימים יחסי מין עם גברים (MSM), ילדי רחוב ומשתמשים בסמים בהזרקה (IDU). אך לאחרונה סוכנויות שונות מטעם האו"ם מתריעות על מגמת עלייה מדאיגה בשיעור המקרים המדווחים של HIV במצרים.

לידיעה המקורית והמלאה כפי שפורסמה ב-afrol News - לחצו כאן.

לאתר הוועד למלחמה באיידס - הקליקו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות המועברות במגע מיני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום