בניה מחודשת: תיקון שברים בחוליות

(0)
לדרג

בגיל השלישי ישנן תופעות כמו ירידה בגובה וכיפוף עמוד השידרה. טיפול מניעתי ימנע החמרה ויקל על הכאב

מאת: ד"ר גד שמואלי

אוסטאופורוזה מוגדרת כפגיעה איכותית ברמה וחוזק נקבוביות (קוריות) העצם. הפגיעה היא בכל העצמות ובעיקר בחוליות וצוואר הירך. כתוצאה מכך עולה שבירות העצם. מאמרים רבים מתארים את הסיבות לפגיעה, אך ממעיטים לתאר את תוצאותיה. תופעה זו עומדת בראש טבלת המגבלות בדור השלישי.

תהליך הריסה

הסיכון להיווצרות שברים בחוליות עולה עם הגיל והיא מופיעה בעיקר אצל נשים מעל גיל 50. שבירות העצם מושפעת מהלחצים המופעלים עליה ולאו דווקא כתוצאה מחבלה ישירה. הלחצים יכולים לנוע מהפעולה הגדולה ביותר, כגון הרמה של משא או חבלה, ועד הקטנה ביותר כגון שיעול. ככל שמבנה העצם אוורירי (פורוטי) יותר, כך תקטן רמת התנגדות ללחץ.

חוליות עמוד השדרה בנויות דוגמת קופסאות עגולות. כל "קופסא" שכזו מוגבלת על-ידי משטחי עצם דקיקים. בין ה"קופסאות" נמצא דיסק מחומר גמיש (גם תכונה זו פוחתת ברבות הימים) שיוצר לחץ על המשטחים. המארג בתוך העצם נתון לפעילות של הריסה ובנייה משך כל החיים לשימור. עם התקדמות הגיל פוחת תהליך הבניה לטובת ההריסה ועל כן נוצר מצב של דלות החומר בתוך העצם. מחקרים סטטיסטים מראים כי שברים בחוליות מגדילים את הסיכוי להיווצרות שברים נוספים בעתיד.

מניעת החמרה

הלחץ כתוצאה מ"חולשת" החוליות גורם במהלך הזמן לעוות כיפופי של עמוד השדרה; יחד איתו ירידה בגובה הגוף, הגברת הלחץ מלפנים ונטייה להחמרה של הכיפוף (בשפה רפואית - קיפוזה). המטרה הראשית של הרופא המטפל בבעיה זו היא מניעה. מרגע שנראה כי הופיע הסימן הראשון, יש לפעול למניעת החמרה להקלה בכאב ולהארכת תוחלת החיים. קיימות שתי דרכים עיקריות לטיפול בבעיה, בשתיהן מוחדר לגוף החוליה חומר פלסטי אשר מתקשה תוך דקות.

השיטה הראשונה מיושמת כיום ברוב המרכזים ובמהלכה מוחדר חומר (ורטברופלסטיה) ללא שינוי מבנה החוליה. הדגש בטיפול זה הוא החיזוק מבפנים. לשיטה זו חסרונות רבים; החיסרון העיקרי הוא האפשרות לדליפה של החומר אל מחוץ לגוף החוליה. בנוסף, לא מבוצע תיקון גובה החוליה, ועל-ידי כך לא נמנעים שברים נוספים.

השיטה השנייה, נקראת קיפופלסטיה, היא מצביעה בפשטות על יתרונה ועל ההבדל. בטכניקה מיוחדת מוחדר אל גוף החוליה השקוע מכשיר הדרכה. לאחר ביצוע ביופסיה של החוליה (תמיד יש לבדוק את המבנה הפנימי לשלילת גידולים וכו'), מוחדר בלון אשר מנופח באופן הדרגתי, תחת בקרה רנטגנית עד להשגת המבנה הקודם של החוליה. לאחר הוצאתו נשאר חלל בגוף החוליה, אשר מוגדר על-ידי קוריות העצם שנדחסו בעת הניפוח, כך שהוא סגור לחלוטין. אל תוך החלל מוזרק ללא לחץ חומר אקרילי אשר מתקשה וממלא את החלל. צורת החוליה השבורה משוחזרת לחלוטין, ועל-ידי כך נמנע עיוות כל עמוד השדרה בצורה מתקדמת. הניתוח הינו פשוט ומבוצע במסגרת אשפוז יום.

ד"ר גד שמואלי הוא רופא מומחה - אורתופד מנתח במרכז הרפואי רמת אביב ומוסמך חברת קייפון- מדטרוניק.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום