על גיל המעבר ללא הורמונים

(0)
לדרג

שנישאר צעירות לנצח? על פי הרפואה הסינית, נשים יכולות להתמודד עם גיל המעבר ללא סיוע של תוספות מלאכותיות

מאת: רומי חוכמה

נשים יכולות לעבור את גיל המעבר ללא תוספות מלאכותיות. נשים אשר מטפלות בעצמן ומתחזקות את עצמן נכון, נראות טוב, מרגישות טוב ויש להן חיי מין מספקים. כידוע, אנו חיים בתקופה שבה מומלץ מאד להיות צעירים, ועדיף לנצח. כולנו, נשים וגברים כאחד, קורבנות לשטיפת מוח בלתי פוסקת בנושא זה. נשים בנות 20 מפרסמות את ה"מראה החדש" לבנות ה-50, מכונים לניתוחים פלסטיים צצים בכל פינה, והאופנה, רובה ככולה, פונה לצעירים בלבד. המסר העיקרי הוא - אם לא תהיי צעירה לא יאהבו אותך. ציווי חברתי זה יוצר מצבים עגומים, שלא לומר מביכים, כאשר נשים בשלות מנסות להיראות כמו בנותיהן בנות העשרה.

התפיסה הגברית אומרת לנו, הנשים, כי משעברנו את גיל 50 אין לנו כבר יצר מיני: אין בו עוד צורך, מכיוון שחצינו את גיל הפוריות, וזה מקומם משום שאין באמת קשר בין שני הדברים - בין פוריות ליצר מיני. ועדיין, הדעה הרווחת בימינו היא שגיל המעבר אצל האישה הוא למעשה תהליך של "הזדקנות מהירה", על כל המשתמע מכך.

לחץ פסיכולוגי

בתקופות קדומות יותר, וכן בהווה במקומות שבהן לא קיימת הסגידה המערבית לנעורים, תופעות גיל המעבר נפוצות פחות. כשמדובר למשל בנשות המזרח הרחוק, נהוג לזקוף זאת לזכות הצריכה המסיבית של הסויה; אולם, ישנם אלמנטים נוספים, ובעיקר נפשיים, המקלים מאד על נשות המזרח בגיל המעבר. הפן הרגשי כמעט שאינו זוכה להתייחסות בחברה הגברית בה אנו חיים. אין נטייה לקחת בחשבון את הלחץ הנפשי בו נתונה אישה שהחברה משדרת לה, כי מעתה היא זקנה ו"סיימה את הקריירה". ממש כשם שלחץ נפשי גורם לבעיות פריון, כך הוא מזרז לעיתים את המנאפאוזה (הפסקת המחזור) ומגביר את הסימפטומים המטרידים המלווים אותה; לכן חשוב לזכור כי כוחה העצום של הנפש עובד כאן בצורה הפוכה, והלחץ הזה מגביר לאין ערוך את תופעות גיל המעבר המוכרות, בין השאר תסכול ודיכאון.

נהוג היה עד כה לקחת הורמונים מלאכותיים כדי להישאר "צעירות". למרבה המזל גם הרופאים הספקנים ביותר החלו להבין את הנזק הטמון בהורמונים אלה. אחרי מחקר מקיף בארצות הברית, בהשתתפות 80 אלף נשים, הגיעו החוקרים למסקנה שמקרי מחלות הלב אצל נשים הנוטלות הורמונים התרבו במקום להתמעט, וכן עולה גם הסיכון ללקות בסרטן השד. בעקבות המחקר הפסיקו אלפי נשים לקחת הורמונים מלאכותיים, שהיו עד אז נפוצים ונחשבו כמומלצים. עוד התברר, כי כאשר הנשים הפסיקו ליטול את ההורמונים, ופסק אצלן המחזור (עד אז, עקב נטילת ההורמונים, קיבלו גם נשים בנות 60 ו-70 מחזור חודשי), הגיעו כל תופעות גיל המעבר. כלומר, ההורמונים לא פתרו את הבעיה, אלא רק "הרדימו" אותה במשך השנים. בנוסף, הסתבר שבגיל מבוגר יותר קשה לגוף להתמודד עם משברים פיזיים כגון אלה, ולכן הסבל רב יותר. על פי הרפואה הסינית, נשים בהחלט יכולות להתמודד עם גיל המעבר ללא סיוע של תוספות מלאכותיות.

הכיני גופך למעבר

אין ספק כי גופינו משתנה, כחלק מדרכו של עולם. מה שהתאים לנו בגיל 20 לא מתאים בגיל 40 ויש לקבל את השינויים באהבה. כבר בגיל 40 עלינו להכין את עצמנו לתקופה חדשה, ולהביא את הגוף למצב תפקודי טוב. לכל אישה מגיל 40 ומעלה מומלץ מאד לעשות ניקוי כבד. הכבד משויך ברפואה הסינית לכל החלק ההורמונאלי הנשי. עם הגיל מצטברים בכבד רעלים ויכולת הסינון שלו הולכת ונחלשת. החדשות הטובות הן, כי הכבד הוא איבר בעל יכולת התחדשות, ולכן בעזרת הקפדה על מזון ותוספים מתאימים ניתן לנקות אותו.

חשוב להקפיד על תזונה המבוססת יותר על אוכל צמחוני, פחות מוצרים מהחי ודברי חלב, יותר דגנים מלאים, הרבה ירקות וקצת פירות, קטניות, והימנעות מאוכל מעובד או משומר. בנוסף, סויה וטופו הם מאכלים מומלצים. לאחרונה קמה זעקה בעניין מאכלים אלה; הם אמנם לא מומלצים לתינוקות אבל טובים מאד למבוגרים, במינון של עד שליש חבילה ביום. חשוב מאד להקפיד שהסויה תהיה ללא הנדסה גנטית (הדבר רשום על האריזה).

צמחים ותוספים

כדאי להוסיף לתפריט גם כמה תוספים צמחיים בצורת שיקוי, כדורים או תה (גרסת התה חלשה יותר). צמח גדילן מצוי, למשל, מגן על הכבד ודוחף אותו להתחדשות; שן ארי מנקז את הרעלים ונפטר מהם. ניתן להוסיף גם צמחים שמעלים את רמת האסטרוגן (פיטו אסטרוגן, כלומר אסטרוגנים צמחיים). ההבדל בין אסטרוגנים אלה למלאכותיים הוא בריכוז ההורמונלי. בהורמון המלאכותי נוטלים את תרכיז החומר, ואילו בהורמונים הצמחיים משתמשים בכל הצמח, כולל חלקיו האחרים המגנים עלינו, ולכן אין תופעות לוואי, שלא כמו עם החומר הפעיל המלאכותי. גם צמח הצימיסיפוגה (קוהוש שחור) המכיל פיטו אסטרוגנים, וצמח הבטטה הפראית (דיסקוראה) יכולים לעזור. לצורך איזון הורמונאלי מומלץ ליטול קמילאיום וכן ויטקס (שיח אברהם).

מומלץ ליטול פשתן טחון, המכיל אומגה 3 ואומגה 6 או לקחת כמוסה. בנוסף, מומלץ לקחת תוספים של שמן בוראז' (שזיפן) המכיל גם הוא אומגה 6 (מומלץ: אלף מיליגרם ביום), וויטמין 400 E, כדור אחד ביום. במקרה של שינויים במצבי הרוח אפשר ליטול "פרע" המאזן את רמות הסרטונין במוח. לצורך הגברת הסידן בגוף כדאי לאכול טחינה, עם עדיפות לטחינה מלאה (כף ביום של חמאת שומשום), שקדים, דגנים מלאים וירקות. כמו-כן, פעילות גופנית יכולה כמובן לעזור, למשל אירובי, הליכה נמרצת ומחול. אורח חיים כזה יכול למנוע את תופעות גיל המעבר. אמנם לעיתים רחוקות מאד, במקרים קיצוניים ביותר, אין ברירה אלא ליטול הורמונים, אך כדאי לעשות זאת רק כמוצא אחרון. אישה שלא תבחר בדרך הקלה ותדאג לעצמה מבעוד מועד כמו שצריך, תהנה מגיל מעבר נטול בעיות מיוחדות והמשך דרך לא טראומתית.

בואו לדבר עם רומי חוכמה בפורום אבחון בקשתית העין - אירידיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום