ובמקום הראשון: בית אבות ציבורי

(0)
לדרג

הפתעה: נתוני דו"ח חדש של משרד הבריאות מראים כי התנאים במוסדות הגריאטריים הציבוריים טובים יותר מאלה הקיימים במוסדות הפרטיים

מאת: מערכת zap doctors

נתונים מפתיעים על מצב בתי האבות בישראל מוצגים בדו"ח השנתי של האגף לגריאטריה במשרד הבריאות. מסתבר כי לאחר שנבדקו 58 מוסדות פרטיים ו-21 מוסדות ציבוריים, התקבל ציון גבוה יותר במוסדות הציבוריים בהשוואה לפרטיים. הציון הגבוה התקבל בכל התחומים המקצועיים, אשר כוללים: רפואה, סיעוד, תזונה, פיזיותרפיה, תעסוקה ועבודה סוציאלית. מאידך, בתחום של תנאים פיזיים, ניכר שקיימים יותר מוסדות פרטיים עם תנאים פיזיים משופרים, המקנה להם ציונים גבוהים יותר בתחום זה.

איכות חיי הקשיש

מהדו"ח עולה כי למרות שמוסדות גריאטריים רבים מציעים איכות טיפול טובה, השונות הגדולה והפערים בסטנדרטים הטיפוליים בין נותני השירותים ניכרים בתחום הגריאטריה יותר מאשר בכל תחום אחר במערכת הבריאות. המושג של איכות טיפול בזקן מוגדר כ"דרגה בה פעילות המטפלים תואמת את הסטנדרטים המקובלים למצוינות". לדעת רבים, "ניהול צרכים" היא הגדרה הולמת יותר של המושג איכות הטיפול בזקן, כשהכוונה היא הדרגה בה מזוהים ומסופקים צרכיו של הקשיש.

במהלך השנים האחרונות אגף גריאטריה פועל במרץ כדי לקדם תהליכי אכיפה לסגירת מוסדות ללא רישוי, כאשר בסדר עדיפות ראשון הם אותם מוסדות שקיימת בהם סכנה לתחלואה ותמותה ופגיעה באיכות חייהם של הקשישים. בשנים 2001-2006 נסגרו 24 מוסדות (20% מכלל המוסדות הידועים) בהם שהו כ-300 קשישים; לפחות 150-200 שוהים כיום במוסד ברישוי ולא ידוע היכן השאר. בנוסף, משנת 1999 עלה מספר המוסדות בכ-60%, ומספר הקשישים בהם גדל פי 3 כשהם בתפקוד סיעודי קשה יותר, ו-15% מתוכם סיעוד-מורכב. כמו-כן, 80% מהקשישים במוסדות ללא רישוי שוהים במחוז תל-אביב ומרכז.

פתרונות סיעודיים

באגף לגריאטריה קיים מנגנון לטיפול בפניות הציבור, אשר מטפל בפניות האזרחים המבקשים מענה וסיוע למצוקתם. ב-2006 התקבלו 220 פניות, שרובן (28.6%) היה בנושא איכות טיפול במוסד סיעודי ברישוי ותשלום עבור אשפוז סיעודי (23.2%). בשנה זו ישנה מגמת ירידה בפניות שעסקו בקבלת "קודים" (סידור מוסדי מסובסד באמצעות משרד הבריאות), ככל הנראה בעקבות קיצור התורים לקבלת קודים.

בסוף שנת 2006 העמידה המדינה סה"כ כ-13,074 פתרונות אשפוז סעודי מסובסדים, מהם 12,177 (93%) פתרונות אשפוז סעודי ("קודים") במוסדות ציבוריים ופרטיים, ועוד 897 (7%) פתרונות נוספים במיטות מתוקצבות בבעלות ממשלתית (השירות המתוקצב). כשליש מפתרונות אלה שמשו לאשפוז חולים חדשים - מרביתם מתוך פטירות מאושפזים, ומיעוטם עקב עזיבות או תוספות קודים. שיעור הממתינים ביחס לאוכלוסיה הוא הגבוה ביותר במחוז צפון. בהקשר זה יש לציין כי העדר מיטות שיקום ומיטות סיעוד מורכב במחוז צפון גורם לעומס יתר על המערך הסיעודי שם. גם במחוז דרום (באר שבע) יש שיעור ממתינים גבוה. בהתאם, האגף מפנה יותר פתרונות סיעודיים מסובסדים למחוזות אלה, צפון ודרום.

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה ויעוץ לגיל הזהב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום