נזקי ההשמנה בקרב ילדים

(0)
לדרג

השמנה מעמידה בסכנה את בריאות הילד. מסוכרת ויתר לחץ דם ועד בעיות בנשימה - כל נזקי ההשמנה

מאת: ד"ר אורית הרשלג-אלקיים

השמנה הפכה לבעיית הבריאות החשובה ביותר בעולם המערבי. מספר הילדים הלוקים בעודף משקל עולה משנה לשנה. כיום, כרבע מילדי ישראל לוקים בעודף משקל, והם מדורגים במקום השביעי בעולם בטבלת ההשמנה.

השמנה נגרמת ממאזן קלורי חיובי: ילדים אוכלים יותר משהם מוציאים מבחינה אנרגטית, כלומר צורכים מזונות עתירי קלוריות ועתירי שומן, ומצד אחר אורח חייהם כרוך בפעילות גופנית מועטה. ילדי ישראל מובילים בעולם מבחינת שעות הבילוי מול מסכי הטלוויזיה והמחשב. לפעוט השמן יש סיכוי של 25 אחוז להיות מבוגר שמן. סיכוי זה גדל ל-50 אחוזים בגיל בית ספר היסודי, ול-75 אחוזים בקרב בני הנוער.

ההשמנה אינה בעיה קוסמטית-אופנתית בלבד, אלא גורם סיכון לבעיות רפואיות ולבעיות פסיכולוגיות של דימוי עצמי נמוך, דיכאון וחרדה. הילד השמן יותר דחוי בקרב חבריו ונופל קורבן להתעללות מילולית וגופנית. בגיל ההתבגרות, סיכויו של המתבגר השמן לעשן, לצרוך סמים ולשתות אלכוהול גדול יותר מסיכויי בני גילו בעלי המשקל התקין. גם הסכנה לפתח הפרעות אכילה, כגון בולימיה, גדולה יותר. ילדים עם עודף משקל מתוארים כמבוגרים בעלי הישגים אקדמיים ומקצועיים נמוכים מאלה של חבריהם בעלי המשקל התקין. בדומה למבוגרים גם ילדים בעלי עודף משקל לוקים בתחלואה כבר בגיל צעיר.

מחלות כלליות

^^נטייה לסוכרת וסוכרת:^^ לילדים עם עודף משקל סיכוי של כ-25 אחוזים לאי-סבילות לסוכר, שמסתמנת בתגובה ירודה של הרקמות לאינסולין ושימוש ירוד בסוכר על אף רמות אינסולין גבוהות. לפיכך עקומות הסוכר אינן תקינות. זהו המצב המקדים להופעתה של סוכרת מסוג 2.

^^יתר לחץ דם:^^ הסיכוי של ילדים בעלי עודף משקל ליתר לחץ דם גדול פי שלושה.

^^עליית רמת שומני הדם^^: השמנה, בעיקר באזור הבטן והמותניים, קשורה בעליית רמת שומני הדם: טריגליצרידים ו-LDL, הוא ה"כולסטרול הרע". לעומת זאת, ה"כולסטרול הטוב" - הHDL-, שרמתו עולה בדרך כלל עם פעילות גופנית, ירוד אצל ילדים עם עודף משקל.

מצב שבו ההשמנה מלווה בעליית רמת שומני הדם, בנטייה לסוכרת וביתר לחץ דם נקרא אצל מבוגרים "הסינדרום המטבולי".

כל אחת מהתופעות האלה לבדה, ועוד יותר אם הן חוברות יחדיו, גורמת למחלת טרשת העורקים, שהיא גורם סיכון למחלות לב ולאירוע מוח.

^^מערכת העיכול:^^ שקיעת שומן בכבד עקב ההשמנה גורמת לכבד שומני. בהמשך מופיעה דלקת בכבד. בבדיקות הדם תאובחן הפרעה בתפקוד הכבד וזו עלולה בסופו של דבר לגרום לשחמת הכבד ולאי-ספיקת כבד.

לילדים עם עודף משקל גם סיכוי מוגבר לאבני מרה, שעלולות לגרום לכאבי בטן ולצהבת.

ההשמנה מגדילה גם את הסיכוי לצרבות ולכאבי בטן, בשל רפלוקס חומצי ושטי.

ילדים בעלי עודף משקל לוקים יותר במחלות ^^במערכת הנשימה:^^ בשל חסימת דרכי הנשימה העליונות, הילדים נוטים לנחור ונשימתם נפסקת בזמן השינה, דבר שגורם ליקיצות ליליות מרובות. הילד אינו מצליח לישון שינה טובה, ולכן במשך היום הוא עייף והישגיו בבית הספר נפגעים. במקרים קיצוניים הנשימה נעשית שטחית גם במשך היום. מצבים אלו עלולים לגרום עם השנים למחלת לב. השמנה מחמירה מחלות קיימות כאסתמה. הפחתה במשקל משפרת את מצבו של החולה האסתמטי.

עודף המשקל יוצר עומס על המפרקים והעצמות ולכן הילדים מתלוננים על כאבי מפרקים, בעיקר בגפיים התחתונות, ועל כאבי גב. עומס המשקל עלול לגרום גם לתופעות, כגון נקיעת העצם במפרק הירך, או מנח לא תקין של עצמות השוק שגורם ליציבה לקויה. בשל הזעת היתר בין קפלי העור והחיכוך של קפלי השומן זה בזה, שכיחים יותר זיהומי עור ונוסף על כך תופעות של התכהות העור (פיגמנטציה) באזורים כמו הצוואר ובית השחי.

^^מבחינה אנדוקרינית:^^ לנערות עם עודף משקל סיכוי גדול יותר ללקות בכיסתות (ציסטות) מרובות בשחלות. כיסתות אלה מביאות לידי הפרשת הורמונים שגורמים לאקנה, לשיעור, להפרעות במחזור הווסת ובהמשך לקושי להיכנס להיריון.

מבחינה נוירולוגית: ילדים עם עודף משקל נוטים יותר למצב (שאינו שכיח) של יתר לחץ תוך-גולגולתי, הגורם לכאבי ראש, הקאות, כאבי עיניים ובמקרים קשים - אם אינו מאובחן ומטופל בזמן - אף עלול לגרום לעיוורון.

כאמור, הסיכוי של הילד השמן להיות מבוגר שמן הוא גדול, וכמבוגר שמן סיכוי?ו לחלות בסרטן כגון סרטן השד, הרחם, הערמונית והמעי, גבוהים יותר.

כיוון שבריאותו הגופנית והנפשית של הילד בסכנה, יש לטפל בילד הלוקה בעודף משקל בהקדם. במחקרים הוכח כי ככל שההתערבות מוקדמת יותר, כך הסיכוי לחזור ל-BMI תקין טוב יותר. ילדים נתונים בתקופה קריטית של גדילה, ולפיכך במקרים רבים שמירה על המשקל הקיים או הפחתה מתונה במשקל בעת הצמיחה לגובה, מספיקות כדי להוריד בסופו של דבר את עקומת ה-BMI.

עוד נראה במחקרים כי שיתוף המשפחה בשינוי אורח החיים, הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית, מניב תוצאות טובות בטווח הרחוק, יותר מהניסיון לשנות את אורח חיי הילד כפרט בלבד. טיפול מידי צוות רב-תחומי מיומן הכולל דיאטנית, רופא, מדריך לפעילות גופנית וטיפול התנהגותי בילד ובהוריו - נותן מענה טוב יותר לכל רובדי המחלה המורכבת. אם טיפול מסוג זה אינו מצליח, יש לשקול גם טיפול תרופתי.

ד"ר אורית הרשלג-אלקיים היא מומחית בגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד בילדים, רופאה ב"מכבי אקטיבי" - תכנית לטיפול בילדים עם עודף משקל.

מקור: מכביתון, גיליון 120

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול
פורום תזונה קלינית
פורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום