הפרעת קשב וריכוז בעיני המתבונן

(0)
לדרג

הסביבה מתקשה לקבל בעלי הפרעות קשב וריכוז. ד"ר בועז רפפורט מסתכל עליהם כ'ממציאים' המשייטים בעולם החלומות

מאת: ד"ר בועז רפפורט

בואו נדמיין שאנו מסתכלים לירח, רק חלק קטן מהחודש רואים אותו במלואו. רוב הזמן הוא "חסר". מה פירוש "חסר"? הרי הוא שם, אבל העין רואה רק את חלקו. המוח יכול להשלים את השאר, או שלא; כלומר מדובר בלראות את הידע ולאו דווקא את הנראה לעין. כשם שלירח יש את הצד הנראה, המואר, והצד ה"חשוך", וכשם שאם נסתכל עליו מצידו השני זה ייראה בדיוק ההפך, כך גם האדם הנראה לנו כבעל הפרעת קשב וריכוז. למתבונן עליו מהצד הוא לעיתים נראה קשוב - "מואר", ולעיתים בוהה ומנותק - "חשוך".

איפה הוא נמצא כאשר אינו קשוב לסביבתו? ובכן, הוא משייט בעולם החלומות, רואה מראות נדירים, מבין הבנות חדשות וחוזר משם עם ידע, ו"מתנות" אלו הן ההמצאות. כלומר, אותו חלק שנראה כאיננו בעיני המתבונן החיצוני, נמצא מאוד בעיני הממציא. ובאותו אופן ממש כמו בירח, גם כאן, אם נשנה את זווית ההסתכלות, הצד שלכאורה חשוך, ייראה לנו לפתע, מואר מאוד - בהבנות וידע שלא היו קיימים קודם לכן. אפשר לקרוא לכך הפרעה, אך גם ניתן לקרוא לכך יתרון. אין ספק שזה עלול להפריע, מכיוון שהממציא לא בוחר את הזמן והמקום, וזה עלול להתרחש בזמן שעליו לבצע משימה הנחשבת מאוד חשובה, אך משעממת עבורו. אך אם רק ידע הממציא ותדע הסביבה ליהנות מ"המתנות" שמביא מהצד האחר של הירח, המצב היה יכול להפוך ליתרון.

יחס הסביבה

מכיוון שלממציא אין שליטה על האירועים הרי הוא הופך לתלוי מאוד בסביבתו. הסביבה תהיה אמביוולנטית ביחס אליו: מצד אחד הוא יכול להיראות כשונה, כחולם, כממציאן (במובן השלילי של המילה), ובעיקר כמנותק מהמציאות, והרבה פעמים כמפריע למהלך הדברים ה"חשובים" שמתרחשים סביבו; ומצד שני ידעו לתאר אותו כמקורי מאוד בפתרון בעיות, בעל דמיון עשיר וכבעל תשוקה עזה למלא תפקידים משמעותיים לזולת ויכולת מיוחדת לקשור קשרים מהירים ופשוטים עם אנשים (בעיקר עם גדולים וקטנים ממנו). למרבית הצער, הממציא צפוי לחיות את חייו בתסכולים רבים, וזאת בגלל שסביבתו מרבה יותר להתרכז במה הוא - לא, מאשר מה הוא -כן.

^^האם לכל ממציא ישנה "הפרעת קשב וריכוז"?^^

ידוע שרבים מהממציאים לאורך ההיסטוריה האנושית היו בעלי פרופיל של הפרעת קשב וריכוז. בזמן ההתבגרות חלק מהתופעות חולפות, ולכן בהחלט יכול להיות מצב שהדבר הפריע יותר בילדות וכיום הוא פחות מפריע. יתכן גם להיפך - תלוי באילו נסיבות מתפקד הממציא, ועד כמה הן תואמות את נטיותיו. שכן, כאמור, הממציא תלוי בסביבתו וכדי לתפקד במיטבו עליו להימצא בסביבה הנכונה לו.

הפיתרון נעוץ בהגברת המודעות. מודעות מפתחים על ידי הסברה והעצמת הידע. חשוב להבין את המבנה הקוגניטיבי-רגשי המיוחד של הממציאים. חשוב שהממציא עצמו יבין זאת ויידע שהוא לא לבד והוא בטח לא אשם. במקרים רבים עליו גם לקבל הדרכה אישית ותמיכה, כדי לנהל עצמו באופן מותאם ויעיל בחיי היומיום. במקביל, יש להגביר את המודעות בעולם למתנה שזכה לו בדמותם של הממציאים, אשר בלעדיהם היה נשאר "תקוע" במקומו ולא מתפתח.

ד"ר בועז רפפורט הוא רופא התפתחותי, מנהל מרפאות קשר.

בואו לדבר על זה בפורום קשב, ריכוז ויכולות למידה.

למידע נוסף ליחצו על על הפרעות קשב וריכוז

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום