הצלחה במלחמה בהשמנה בביה"ס

(0)
לדרג

מחקר חדש: בתי הספר יכולים לסייע במלחמה בהשמנת היתר. האמצעים - חינוך לתזונה נכונה ושינוי התפריט במכונות הממכר האוטומטיות

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

חינוך לעקרונות תזונה נכונים ושינוי סוגי המזון הזמינים בבתי הספר יכולים לסייע להילחם בעליית שיעורי השמנת היתר הקיצונית בקרב בני נוער. כך עולה ממחקר חדש אשר ביצעו חוקרים מאוניברסיטת טמפל בארה"ב. המחקר "מדיניות ההתערבות של בתי הספר למניעת השמנת יתר" פורסם בגליון אפריל 2008 של הביטאון הרפואי Pediatrics.

תזונה בביה"ס: ממצאי המחקר

המחקר הראה נתונים מפתיעים: בבתי הספר בהם לא בוצעה התערבות מנהלתית, הן לחינוך תזונתי והן לשינוי מכונות הממכר, 14.9% מן הנבדקים עלו במשקלם ועברו לקטגוריה של עודף משקל. במסגרת המחקר, נבדקו תלמידי כיתות ד-ו בחמישה בתי ספר שבהם בוצעה תוכנית התערבותית לחינוך לתזונה נכונה, וכמו כן שונתה תכולת מכשירי השתייה הממותקת ומכונות ממכר החטיפים והממתקים. תלמידים אלו הושוו לתלמידים דומים ב-5 בתי ספר שבהם לא בוצע כל שינוי.

במחקר השתתפו 1,349 תלמידים מאזור פילדלפיה. הנבדקים שנבחרו להשוואה היו במשקל תקין בתחילת המחקר. התוצאות הדהימו את החוקרים: מסתבר כי לאחר שנתיים של מעקב, הנתונים העידו על כך כי בבתי הספר בהם לא בוצעה התערבות מנהלתית, הן לחינוך תזונתי והן לשינוי מכונות הממכר, 14.9% מן הנבדקים עלו במשקלם ועברו לקטגוריה של עודף משקל לעומת 7.5% מן הנבדקים בבתי הספר בהם נעשה השינוי.

"תוצאות המחקר הוכיחו עד כמה התערבות ממסדית פשוטה יכולה להביא לתוצאות מרשימות", אמר ד"ר גארי פוסטר, מנהל המכון לחקר ההשמנה באוניברסיטת טמפל אשר ערכה את המחקר. "שינוי פשוט של הרכבי מזון ומשקה במכונות הממכר האוטומטיות וכמו כן חינוך לתזונה יכולים להביא הבדל של ממש", טוען עורך המחקר.

חינוך לחיים בריאים

כאשר המחקר החל, כ-40% מן התלמידים בעשרת בתי הספר השונים הוגדרו כבעלי משקל עודף או כסובלים מהשמנה. חמישה בתי הספר שערכו את השינוי עשו זאת בהנחיה מרוכזת של ארגון ללא מטרות רווח שמטרתו חינוך לאורח חיים בריא וצמצום ממדי ההשמנה.

השינויים כללו שינוי של הרכב המשקאות הקלים הממותקים והחלפתם במים, מיצי פירות וחלב דל שומן, וכן הכללת חטיפים נטולי שומן ומופחתי מלח וסוכר במכונות האוטומטיות. התלמידים קיבלו עידוד לצרוך את החטיפים הבריאים על ידי כך שקיבלו כרטיסי הגרלה המזכים אותם בזוג אופניים, דילגיות ופרסים אחרים. למרות שתוצאות המחקר היו מעודדות הרי שהחוקרים דאגו משיעורי העלייה בהשמנת היתר בקרב התלמידים.

"אם לא עושים מאומה הרי שהתפתחות השמנת יתר היא בלתי נמנעת", אומר פורסטר. על בתי ספר להבין כי השינוי הוא גם בהתקשרות אל מול ספקי המזון הטובים יותר וגם באימוץ של תוכניות חינוך תזונתי והגברת הפעילות הגופנית.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום