מיץ טבעי ובריא? לא מה שחשבתם

(0)
לדרג

מחקר קובע: צריכת עלי ירקות ירוקים ופירות נמצאה כמפחיתה הסיכון לסוכרת, בעוד שצריכת מיצי פירות נמצאה כקשורה עם סיכון מוגבר

מאת: מערכת zap doctors

צריכה של עלי ירקות ירוקים ופירות מפחיתה את הסיכון לפתח סוכרת סוג 2, אך לעומת זאת צריכה של מיצי פירות עשויה להיות קשורה עם סיכון מוגבר לסוכרת, בקרב נשים. כך קובע מחקר חדש המתפרסם במהדורה המקוונת של Diabetes Care.

מטרת המחקר הייתה לקבוע את הקשר בין צריכת פירות, ירקות ומיצי פירות והתפתחות סוכרת סוג 2 בקבוצה של כ-71 אלף אחיות במקצוען, בגילאים 38-63, אשר לא סבלו מחלה קרדיווסקולרית, סרטן או סוכרת בשנת 1984, מועד תחילת המחקר.

במהלך מעקב שנמשך 18 שנים במסגרת מחקר האחיות, בוצע גם סקר לגבי צריכת מזונות, מידי 4 שנים, ובמקביל, התקבלו דיווחים מהאחיות עצמן בנוגע להתפתחות סוכרת.

בסך הכל התקבלו דיווחים על כ-4,500 מקרי סוכרת עם שיעור סיכון מצטבר של 7.4%. למשתתפות שצרכו 3 מנות של פירות וירקות מידי יום לא נמצא סיכון מוגבר לסוכרת. עם זאת, עלייה נוספת של 3 מנות של פירות הייתה קשורה עם סיכון יחסי נמוך יותר לסוכרת של 0.82 ביחס לאוכלוסייה הכללית.

עלייה בצריכה של עלי ירקות ירוקים של 1 גר' ליום נמצאה כקשורה לירידה קלה בסיכון לסוכרת, יחס סיכון של 0.91. עם זאת, אותו שינוי בצריכת מיצי פירות היה קשור לסיכון מוגבר לסוכרת של 1.18.

צריכת עלי ירקות ירוקים ופירות נמצאה כמפחיתה הסיכון לפתח סוכרת, בעוד שצריכת מיצי פירות נמצאה כקשורה עם סיכון מוגבר - מסכמים מחברי המאמר. אסוציאציות אלו היו בלתי תלויות ובלתי ידועות עד כה כגורמי סיכון לסוכרת.

הכותבים מתייחסים גם למגבלות שיש למחקר ולחשש להטיית נתונים בגלל אופן המדידה וכן העובדה שמדובר במחקר הכולל נשים בלבד. עם זאת, הם מצביעים על הממצא של מיץ הפירות וטוענים כי יש לנקוט זהירות באשר להמלצה להחליף צריכת משקאות אחרים במיצי פירות כמקובל בכמה סוגי דיאטות. מעבר לכך, הם מוסיפים, שיש להיזהר מההגדרה כי מיץ טבעי 100% ייחשב כשווה ערך לפרי עצמו מבחינה תזונתית, כפי שמופיע כיום בהמלצות התזונתיות הלאומיות בארה"ב.

מקור: Diabetes Care. Published online April 4, 2008

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום