החלטה גורלית: בחירת מוסד סיעודי

(0)
לדרג

אל תסתכלו בקנקן: כאשר בוחרים מוסד סיעודי לקשיש מומלץ לבחון את כל הפרמטרים, מלבד הצד הויזואלי של המקום

מאת: יעקב צורי

לא כל הנוצץ זהב - זאת חייבים לדעת כשמחליטים לאשפז קשיש לטיפול במוסד סיעודי. בחירת המוסד המתאים ביותר לקשיש ומשפחתו הינה מכרעת בקביעת איכות חיי המשפחה בעתיד לבוא.

החלטת המשפחה לאשפז הורה קשיש במוסד סיעודי הינה החלטה קשה הנופלת על בני המשפחה בדרך כל כרעם ביום בהיר. ההחלטה מתקבלת לפני שחרור מבית חולים או ממוסד שיקומי ולאחר שהבינו כי אין אפשרות, אמצעים וידע להעניק בבית את הטיפול הנדרש במצבו הרפואי של ההורה.

מטבע הדברים במקרה כזה תתחיל המשפחה במחול השדים לאיתור בית סיעודי המתאים לדרישתם מבחינת המיקום הגיאוגרפי, אפשרויות גישה למקום, צורתו ומראהו הויזואלי, כשלזה האחרון תהיה השפעה מכרעת בהחלטה חשובה זו של המשפחה על מנת לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר יש להתחשב במגוון גורמים, כמו המצב הרפואי, מגבלות תקציב, מצב משפחתי וחברתי, קירבה גיאוגרפית ליעדים חיוניים וכו'.

התרשמות מהמקום

הגורם החשוב ביותר שנעלם בדרך כלל מעיני המשפחה קשור לעמידתו של המקום בסטנדרטים ובתקנים הקבועים בחוק, אשר בא לביטוי במשך תוקפו של הרישיון שניתן על ידי משרד הבריאות לאחר הבקרה שערך במוסד. על המשפחה לבדוק ולמצוא התייחסות מפורטת לכל אחד מהגורמים המחייבים את המוסד וכל זאת לפני קבלת החלטה כלשהי.

ככלל, ההמלצה לבקר בכמה מהמוסדות המועדפים, להתרשם מהמקום ומהצוות המקצועי המפעיל את השירותים השונים. כמו כן, לשוחח עם משפחות הדיירים במקום ולקבל מהם חוות דעת אודות סוג וצורת הטיפול של הצוות הרפואי, מספר המטפלים, האחים והאחיות המוסמכות המופעלים בכל משמרת ביחס לכמות הדיירים באותה מחלקה. רצוי מאד לבדוק את שעות העבודה ותדירות הזמינות של הרופא במוסד הסיעודי, רמת התמחותם של העובדים המקצועיים במגוון התחומים, שירותי מספרה, מניקור ופדיקור, בית כנסת או שירותי דת אחרים לפי העדפת הקשיש, תעודת כשרות וכו'.

חשוב מאד להתרשם ממראהו הפנימי של המוסד: אסתטיקה, ניקיון כללי, תחזוקה, שמירת הפרטיות בחדר, מיזוג, חדרי שירותים ומקלחות צמודים לחדר או אם הינם משותפים למספר חדרים. בנוסף, יש לבדוק מיטות תקניות, לחצני מצוקה ליד כל דייר, מגוון השטחים הציבוריים, כגון: חדרי תרבות, פינות ישיבה, טלפון ציבורי, טלוויזיה וכדומה. כמו כן חשובה מאד האינטימיות למשפחות - לבדוק אפשרות יציאה לחצר או לגינה מטופחת.

ההעדפה למוסדות גדולים או קטנים שנויה במחלוקת למרות שכיום הולכת וגוברת הדרישה למוסדות הקטנים עם אווירה חמה וביתית יותר. במקומות אלה לא מושקעים המשאבים במראה הויזואלי, אלא בסוג ובצורת הטיפול שלרוב הינו מעל התקן המחייב. לכן אם אמרנו שלא כל מוסד נוצץ הוא זהב, עלינו להבין ולחפש את הזהב שלא תמיד הוא נוצץ.

סיוע מהמדינה

רגע לפני החלטת המשפחה על המוסד המתאים ביותר ליקירם, עליהם לבדוק את הגדרתו הרפואית של הקשיש.

האפשרויות הקיימות הינן:
עצמאי או תשוש - יופנה למוסדות הפועלים באישור ופיקוח משרד הרווחה.
סיעודי - יוכל להיקלט במוסדות סיעודיים הפועלים ברישיון משרד הבריאות.
תשוש נפש - ייקלט במוסדות שבהם קיימת מחלקה סגורה לתשושי נפש.

האשפוז הסיעודי נחשב לאשפוז פרטי לכל דבר והמדינה מסייעת במימון האשפוז בהתאם לקריטריונים קבועים. על מנת לקבל סיוע בסידור מוסד לחולים סיעודיים או תשושי נפש, שאינם יכולים להמשיך ולשהות בקהילה, זכאי כל אזרח ותושב במדינת ישראל לפנות אל לשכת הבריאות באזור מגוריו לקבלת עזרה במימון האשפוז.

התנאי לסיוע מהמדינה הוא הגשת מסמכים המגדירים את מצבו הפיזי והנפשי של הקשיש, דוח סוציאלי ומילוי שאלונים והצהרות של הקשיש ובת/בן זוגו וכל בני המשפחה מהדרגה הראשונה. תהליך זה אמור להיות פשוט לכאורה, אך הוא מלווה לעיתים קרובות בקשיים בירוקרטיים בלתי מובנים כשהסיבות לכך הינן רבות ומגוונות.

יעקב צורי הוא מנהל "אור לקשיש".

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה ויעוץ לגיל הזהב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום