חדש: פורום טיפולי בוטוקס

(0)
לדרג

מהם השימושים של בוטוקס מלבד טיפולים אסתטיים? ד"ר צחי וידר ישיב לכל שאלותיכם בנושא זה בפורום חדש בדוקטורס

מאת: ד"ר צחי וידר

בוטולינום טוקסין או בשמו המוכר יותר "בוטוקס", ידוע ומוכר כתרופה מזה שנים רבות. מקורו בטוקסין שנוצר על ידי החיידק קלוסרטרידיום בוטולינום. לאורך ההיסטוריה למדנו לנצל את תכונות הטוקסין לטובת האנושות בריפוי מחלות וטיפול בהפרעות שונות. היום הבוטוקס הוא תרופה המיוצרת במעבדות בארה"ב ובאירופה, וכאמור משמשת את הרופאים במגוון טיפולים. הניסיון שהצטבר לאורך עשרות שנים בטיפול במיליוני אנשים ברחבי העולם, הוכיח כי תרופה זו היא אחת הבטוחות ביותר, ולא נרשמו סיבוכים כלשהם או תופעות לוואי משמעותיות בשימוש במינונים המקובלים במבוגרים.

השפעת התכשיר מושגת על ידי הזרקתו לאזור המטופל והוא משפיע רק באותו המקום. השפעתו פגה לאחר תקופה שאורכת בין חודשים ספורים ועד כשנתיים (תלוי בסוג הטיפול ובטווח האופייני לכל מטופל). הבוטוקס הפך למושג מוכר בזכות הפופולאריות שצבר בשנים האחרונות כטיפול הבחירה בקמטים בפנים, אך חשוב לזכור שיש לו שימושים רבים אחרים ברפואה.

יופי ואסתטיקה

טיפול בבוטוקס לקמטי ההבעה בפנים הוא הטיפול הרפואי האסתטי הנפוץ ביותר בשנים האחרונות. בשנת 2006 בוצעו בארצות הברית (לפי פרסומי האיגוד האמריקאי לכירורגיה פלסטית) מעל 4 מיליון טיפולים, כאשר מספר הטיפולים הולך וגדל משמעותית משנה לשנה. מגמה זו אינה מפתיעה וקשורה ליתרונותיו הבולטים של הטיפול: בראש ובראשונה, הטיפול הוא קל ואינו כואב. בנוסף, הוא נחשב טיפול בטוח מאוד ואין בו סיכונים בריאותיים והוא אינו מגביל או משנה את שגרת יומו של המטופל. וכמובן, חשוב לציין כי אחוז שביעות הרצון גבוה מאוד, כפי שנבדק בעבודות מחקר רבות, כאשר הטיפולים נעשים בידיים מיומנות ובעלות ניסיון.

הטיפולים האסתטיים הקלאסיים כוללים טיפול בקמטי ההבעה בשליש העליון של הפנים: בצידי העיניים, במצח ובין הגבות. כמו כן, ישנם אזורים נוספים הניתנים לטיפול בבוטוקס, מעבר לטיפולים הקלאסיים (אם כי, הם בעייתיים יותר ופחות שכיחים), כמו למשל החלקת אזור הסנטר, הצוואר, הרמת זוויות הפה, טיפול בקמטוטים בשפתיים (בעיקר בשפה העליונה) ועוד.

הטיפול בבוטוקס לאסתטיקה של הפנים פופולארי מאוד בעולם, והוא מתאים לנשים וגברים רבים המעדיפים טיפול פשוט, מהיר וללא סיבוכים משמעותיים, ושאינם רוצים לשנות את מראה פניהם בצורה דרסטית או מוגזמת. מכאן, ברור שיש להימנע מתוצאות מוגזמות או מראה לא טבעי. יש להקפיד על הזרקה במיקומים ובמינונים שישאירו מראה הרמוני, טבעי ולא מוגזם של הפנים. ההשפעה של בוטוקס חולפת לאחר מספר חודשים, וכך חולפות עמו ההשפעות הרצויות והבלתי רצויות. אולם, למרות הזמניות היחסית של הטיפול, השפעותיו ארוכות הטווח על מראה הפנים בטיפולים חוזרים, חשובה למניעת הופעת קמטים ולאחזקת מראה צעיר ובריא לאורך שנים.

שימושים נוספים

בנוסף לתחום האסתטיקה, לבוטוקס יש שימושים נוספים ברפואה:

^^הזעת יתר^^

הזרקת בוטוקס הפכה לאופציה הטיפולית המועדפת לסובלים מהזעת יתר בבתי השחי ואזורי המצח והפנים. באזורים אחרים כמו כפות הידיים ומפשעות, הטיפול יעיל אך פחות נפוץ. הטיפול בהזרקת בוטוקס הוא פשוט יחסית, בטוח לחלוטין ובעל תוצאות מצוינות. טווח ההשפעה ארוך יחסית לטווח פעילותו בטיפולים אסתטיים בפנים.

^^כאבים כרוניים^^

מיגרנות, כאבי ראש כרוניים, כאבי צוואר וכאבים כרוניים נוספים מטופלים בהצלחה באמצעות הזרקת בוטוקס. מנגנון הפעילות לעיתים ברור ומובן, כמו במקרה שבו התרופה גורמת להרפיית שרירים, וכך מוקלים כאבים על רקע שרירי. לעיתים המנגנון בו פועל הטיפול בבוטוקס שנוי במחלוקת, כמו בהקלה על כאבי מיגרנות וכאבי ראש כרוניים.

^^טיפולים נוספים^^

הזרקת בוטוקס לטיפולים במצבים רפואיים אחרים ותיקה יותר מאשר הטיפולים האסתטיים והזעת היתר. בין השאר, נפוצים ומוכרים יותר: טיפול בסדק בפי הטבעת, פזילה בילדים, מחלות מסוימות של הוושט, טיקים לא רצוניים, ומצבים של התכווצות מוגזמת של שלפוחית השתן הגורמת לאובדן שליטה על השתן.

עתיד הטיפולים בבוטוקס

יעילות הטיפול בבוטוקס נבדקת במגוון תחומים נוספים, למשל, שיפור מראה צלקות ניתוחיות - מניעת מתח שרירים באזור החתך הניתוחי משפרים את מראה הצלקת הניתוחית באזור הפנים וגם באזורים נוספים של הגוף. בנוסף, טיפול בירידה במשקל; צוות חוקרים, בראשותו של ד"ר גואי מאוניברסיטת מילאנו, בודקים מזה מספר שנים יעילות הזרקת בוטוקס ישירות לקיבה לשם ירידה במשקל. הרעיון בטיפול הוא, כי הבוטוקס גורם להחלשת התכווצות שרירי הקיבה, ועל-ידי כך תעוכב התרוקנות הקיבה ותמשך תחושת המלאות לאחר כל ארוחה. מחקר בבעלי חיים הראה ירידה במשקל שלשרירי הקיבה שלהם הוזרק הבוטוקס. לאחרונה נבדק הטיפול בבני אדם, ונמצא כי אכן קיימת ירידה בהתרוקנות הקיבה של הנבדקים, אשר דיווחו על תחושת מלאות שעות לאחר הארוחה. בתום תקופת המחקר נצפתה ירידה משמעותית במשקל. מחקר זה הוא ראשוני ודרוש מחקר נוסף על מנת לבסס את המידע .

בואו לדבר עם ד"ר צחי וידר בפורום טיפולי בוטוקס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום