אקומפליה - להיות שם כשזה קורה

(0)
לדרג

תרופה חדשה שנותנת מענה לא רק להשמנה, אלא גם לתחלואות נוספות שקשורות בה, הושקה בישראל. צפו בבשורה החדשה

מאת: מערכת zap doctors

מגיפת ההשמנה הקיימת בעולם המערבי והעלייה בשיעורי התחלואה בסוכרת, אשר גורמים ביחד ולחוד לעלייה בסיכון למחלות לב (המכונים לכן גורמי סיכון קרדיומטבוליים) וכלי דם מהווים אתגר רפואי ראשון במעלה. כולם כמובן מסכימים על חשיבות שינוי הרגלי החיים, היינו יתר פעילות גופנית, תזונה בריאה והפסקת עישון, אבל המציאות מלמדת כי לשיעור גבוה מהאוכלוסייה אין די בכך; ובכדי לאזן את גורמי הסיכון יש צורך גם בנטילת תרופות. כולנו מכירים את התרופות הפועלות על גורמי הסיכון השונים: הפחתת כולסטרול "רע" (LDL-C), טריגלצרידים, לחץ דם והשמנת יתר.

החברות הפרמצבטיות משקיעות מזה שנים רבות משאבים עצומים במטרה לפתח תרופות יעילות ואפקטיביות יותר שיוכלו להתמודד עם גורמי הסיכון הללו. השאיפה היא כמובן לפתח תרופה אחת שתהיה לה השפעה על מספר גורמי סיכון במקביל.

לפני מספר שנים זה קרה דווקא אצלנו בישראל, במכון וייצמן. פרופ' רפי משולם, חתן פרס ישראל, חקר ומצא את תפקידה של אחת מהמערכות החשובות בגופנו המשפיעות על גורמי הסיכון הללו, הלא היא המערכת האנדוקנובינואידית (זוהי אותה מערכת, אגב, שאחראית על השפעתה של המריחואנה, או הקנביס, ומכאן גם שמה). הסתבר שהמערכת הזו, שבין היתר אחראית על תחושת הרעב, יוצאת מאיזון בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר. חסימה סלקטיבית של המערכת הזו עשוייה להחזיר את המערכת לאיזון ולתרום ליכולתנו לשמור על תזונה נכונה יותר, אך גם לתרום ישירות להפחתה בנוכחות גורמי הסיכון הקרדיומטובליים. כך בעצם החל הפיתוח של התרופה החדשה אקומפליה (Rimonabant) שבוצע, בהמשך לגילוי ולפיתוח הראשוני של פרופ' משולם, ע"י ענקית התרופות סאנופי-אוונטיס.

לפני כחודש, הושקה התרופה בישראל בכנס מדעי שבו הוצג בפני ציבור גדול של רופאים מגנון הפעולה של התרופה, המידע הקליני העדכני הקיים לגבי התרופה ונדונו בה הגישות הטיפוליות האפשריות לסוגי מטופלים שונים.

האירוע צולם וסוקר ע"י חברת e-Med, אתר הרופאים, ולפניכם כתבת וידאו מסכמת של האירוע:

פרופ' דרור חרץ התמקד במנגנון של המערכת האנדוקנובינואידית שהאקומפליה חוסמת בה את הרצפטור 1, והדגים את אופן הפעולה של התרופה והשפעתה על המדדים הקרדיו מטבולים, ובעיקר ההשמנה.

להרצאתו של פרופ' דרור חרץ - לחצו כאן.

ד"ר חוליו רוזנשטוק, שהגיע במיוחד מארה"ב לאירוע, הציג את המידע הקליני של התרופה, תוך שהוא מתמודד עם השאלה מיהם המטופלים שעשויים להנות ולהתאים לטיפול באקומפליה.

פרופ' איתמר רז סקר את הניסיון שהצטבר במרפאתו בשימוש בתרופה ודן גם כן בשאלת המטופלים המתאימים, תוך שהוא מגדיר את הקבוצה שהאקומפליה יכולה להוות עבורם את טיפול הבחירה כתרופה יחידה או בשילוב עם תרופות אחרות.

להרצאתו של פרופ' איתמר רז - הקליקו כאן.

כניסתה של אקומפליה לשוק כעת מספקת ודאי כלי עזר חשוב נוסף לרופאים ולמטופלים המעוניינים להפחית את הסיכון הקרדיו-מטבולי שלהם.

יש לציין שהתרופה אינה כלולה עדיין בסל הבריאות, אך בשלוש קופות (מכבי, לאומית ומאוחדת) היא כבר זמינה במסגרת הביטוח המשלים.

לתרופה יש גם התוויות נגד, והיא אסורה לשימוש על ידי אנשים הסובלים מדיכאון והפרעות פסיכיאטריות.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום