שבץ בילדות: הבדלים בין המינים

(0)
לדרג

מחקר חדש מאשר כי שבץ בילדות שכיח יותר בקרב בנים; את הגורם להבדלים בין המינים מתקשים החוקרים למצוא

מאת: מערכת zap doctors

שני מחקרים גדולים בנושא שבץ בילדות מאשרים ממצאים ממחקרים קטנים בעבר, לפיהם שבץ שכיח יותר בקרב בנים. מחקר בינלאומי גדול שהוצג לאחרונה בכנס International Stroke Conference 2008 מצא כי בנים מצויים בסיכון גבוה יותר לשבץ איסכמי, בלא קשר לסוג השבץ, גיל או אתיולוגיה. שבץ שכיח יותר בבנים, הן בקרב יילודים בתקופה הנאונטלית והן בקרב ילדים בגיל מתקדם יותר. עובדה זו נכונה הן עבור שבץ איסכמי עורקי והן עבור Sinus-Vein Thrombosis. בעוד שטראומה עשויה להסביר חלק מהסיבה לשכיחות המוגברת בבנים, היא אינה מספקת הסבר מלא לתופעה.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים מצאו שכיחות גבוהה יותר של שבץ איסכמי בבנים, אך הם היו מוגבלים בשל גודל מדגם קטן ואבחנות לא-מאושרות. מטרת המחקר הנוכחי היתה להעריך אם קיימת שכיחות גבוהה יותר של שבץ בקרב בנים, במסגרת פרוספקטיבי, רב-מרכזי, בינלאומי, שכלל 30 מרכזים ב-10 מדינות.

מצא את ההבדלים

מחקר IPSS החל בשנת 2003 וכלל ילדים מתחת לגיל 19 שנים עם אבחנה מאושרת, הן קלינית והן רדיוגרפית, של AIS שמשמעותו Arterial Ischemic Stroke או CSVT - Cerebral Sinovenous Thrombosis בקרב מאושפזים ובקרב מטופלים במסגרות מחוץ לאשפוז. החוקרים חישבו את שיעור הבנים בקרב כלל מדגם המחקר ועבור תת-קבוצות שהוגדרו לפי גיל, סוג שבץ וגורם. שבץ ביילודים בתקופה הנאונטלית הוגדר בנוכחות שבץ במהלך 28 הימים הראשונים לחיים.

בתקופה שבין ינואר 2003 ועד יולי 2007, זוהו 1,194 מקרים של AIS או CSVT בילדות - תועדו 931 מקרים של AIS ו-247 מקרים של CSVT. למטרת המחקר, ילדים עם שני סוגי השבץ (נמצאו 16) נכללו בקבוצת CVST. תועדו 347 אירועי שבץ במהלך התקופה הנאונטלית. בארה"ב תועדו 52% ממקרי שבץ בילדים, לעומת 19% בקנדה ו-10% בגרמניה.

מבין כלל אירועי השבץ, 716 (60%) תועדו בבנים. כאשר אירועי השבץ חולקו לפי גיל - 61% הופיעו בבנים בתקופה הנאונטלית ו-59% הופיעו בבנים לאחר התקופה הנאונטלית. כאשר החוקרים בחנו את השכיחות המוגברת של שבץ בבנים, בהשוואה בין ילדים לפני גיל ההתבגרות וילדים בגיל ההתבגרות, הם לא מצאו הבדל בעל מובהקות סטטיסטית. עם זאת, ייתכן כי למחקר לא היתה עוצמה מספקת לזיהוי מובהקות סטטיסטית אמיתית באשר לשכיחות המוגברת בבנים בקבוצת גיל זו.

זיקה או קשר סיבתי?

החוקרים מצאו כי לבנים סיכוי גבוה יותר מבנות לפתח אחד משני סוגי השבץ. כאשר הם בחנו את האתיולוגיה לשבץ, נמצא כי 66% מהמקרים שנבעו מתחלואה חדה זוהו בבנים, כמו גם 70% מהמקרים בעקבות טראומה לראש ולצוואר ו-74% מאירועי השבץ שיוחסו לדיסקציה. עם זאת, החוקרים ציינו כי כאשר לא כללו מקרים של טראומה לראש/צוואר ודיסקציה, עדיין מצאו שכיחות מוגברת בקרב בנים, כך שטראומה אינה מספקת הסבר מלא להבדלים בין המינים. ייתכן כי טראומה מספקת הסבר לחלק מההבדלים, מאחר שייתכן כי מקובל יותר תרבותית שבנים ישתתפו בספורט מגע.

החוקרים מוסיפים כי הם שקלו גם את האפשרות כי השכיחות המוגברת של שבץ בבנים יילודים עשויה לנבוע מהעובדה שבאופן כללי בנים גדולים יותר מבנות, וייתכן כי פשוט תהליך הלידה קשה יותר כאשר מדובר בבנים. עם זאת, בשלב זה לא נמצא הסבר מקיף, ולכן עדיין לא ברורה הסיבה לשכיחות המוגברת של שבץ בילדות בבנים.

אישור הממצאים

במחקר נוסף, שהוצג גם הוא לאחרונה בכנס International Stroke Conference 2008, בחנו החוקרים את הנתונים הארציים בארה"ב בנוגע לשחרור מבתי חולים לילדים. גם במחקר זה נמצא כי לבנים סיכוי גבוה יותר מבנות לפתח שבץ בילדות. החוקרים טוענים כי קיימים גם הבדלים תלויי-גיל בקרב ילדים עם שבץ המורגי ואיסכמי.

במחקר זה, החוקרים בחנו את האבחנות של שבץ המורגי ושבץ איסכמי, אשר ניתנו בשחרור של ילדים בגילאי 30 ימים ועד 20 שנים ממאגר הנתונים KID לשנת 2003. המחקר כלל נתונים אודות 3,066 שחרורים עם שבץ איסכמי או שבץ המורגי. לאחר ניתוח סטטיסטי, נמצא כי הם מקבילים ל-3,156 שחרורים עם שבץ איסכמי ו-2,022 שחרורים עם שבץ המורגי.

החוקרים מצאו OR של 1.43 בהשוואת הסיכוי לשבץ מכל סוג בין בנים ובנות. בחלוקה על-פי סוג השבץ, יחס הסיכויים לאירוע שבץ המורגי בבנים היה גבוה ב-37% מבנות וגבוה יותר ב-50% לשבץ איסכמי. כאשר בחנו את הנתונים לפי מין החולה בקבוצות גיל של חמש שנים, החוקרים מצאו כי הסיכוי שבנים יאושפזו עם אבחנה של שבץ השתנה עם טווח הגילאים.

הסיכוי לשבץ המורגי ולשבץ איסכמי בבנים היה גבוה פי 3.54, בהשוואה לבנות בגילאי 15-20 שנים וגבוה פי 1.29 בבנים בגילאי 0-5 שנים. הסיכוי לשבץ איסכמי היה גבוה יותר פי 2.62 בבנים, בהשוואה לבנות בגילאי 16-20, וגבוה פי 1.17 בבנים בהשוואה לבנות בגילאי 0-5 שנים.

ממצאים אלו מאשרים את הממצאים שעלו מדיווחים קודמים, לפיהם קיימת שכיחות גבוהה יותר של שבץ בבנים. כמו כן, החוקרים מצאו כי שבץ המורגי הוא סוג שבץ חשוב יותר בילדים. לממצאים אלו השלכות חשובות על בריאות הילדים ודרושים מחקרים נוספים בנושא.

מקור: International Stroke Conference: Abstracts 73, P298. Presented February 20, 2008.

בואו לדבר על זה בפורום שבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום