פעילות גופנית: נלחמים בצלוליט

(1)
לדרג

הפחתת הצלוליט אפשרית על ידי צמצום אחוזי השומן בגוף. אורי לאוגומר על הקשר בין פעילות גופנית, תזונה וצלוליט

מאת: אורי לאוגומר

צלוליט הינו תופעה שמפריעה לנשים רבות. ישנם תכשירים רבים המוצעים בשוק על-מנת למצוא פתרון לתופעה, אך עדיין לא נמצא התכשיר המתאים לכך. הצלוליט הוא למעשה שומן הדוחס את העור למראה של קליפת תפוז; הסיבה לכך כנראה גנטית ואין בהכרח קשר לכמות השומן אלא למבנהו. למרות הדמיון בשמות, אין "הצלוליט" וה"צלוליטיס" דומים; האחרון מתייחס לדלקת ברקמת השומן.

הצלוליט נגרם משקיעה בלתי אחידה וכליאה של שומן במרווחים שבין השרירים, במעטפת השרירים ובתוך שכבת השומן התחתונה (היפודרמיס). מעטפות השרירים והמרווחים בין השרירים אינם נמצאים בגובה אחיד, לכן השומן מצטבר בהתאם לגובה השונה וזאת הסיבה ליצירת שקעים וגלים.

בדרך-כלל יש גם הצטברות של נוזלים שהופכים לג`ל בגלל חוסר יכולת להתפנות. באופן טבעי השומן אמור להיאגר בתאי שומן מיוחדים האמורים להיות מנוצלים לאנרגיה בשעת הצורך. במקרה של צלוליט השומן אינו מצליח להשתחרר.

אורח חיים בריא

הורדת הצלוליט אפשרית על ידי הורדת אחוזי השומן בגוף, כך יורדת מסת השומן התת-עורית מכל הגוף ובתוך כך גם מהאזורים מוכי הצלוליט. הדרך הטובה והבריאה ביותר להורדת אחוזי השומן בגוף היא כניסה לאורח חיים בריא יותר, הכולל תזונה נכונה ותוכנית אימון גופני.

השפעתה של הפעילות הגופנית על הצלוליט מתחלקת לשניים: ראשית, למניעה - אורח חיים נכון הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית סדירה יעזור במניעת הצטברות השומן. כאשר יש פחות שומן, יש פחות צלוליט. שנית, פעילות גופנית גורמת להפחתת כמות הצלוליט לקבוצות האוכלוסייה הסובלות מתופעה זו.

^^פעילות גופנית לטיפול בצלוליט:^^

1. פעילות אירובית (לב ריאה) לפחות 3 פעמים בשבוע (עדיף 5 פעמים) למשך 30-60 דקות בעצימות של בין 60% ל-85% מדופק מרבי, תלוי ברמת הכושר ובמטרות המתאמן/נת. את הפעילות האירובית חשוב לשנות לעיתים תכופות בכדי לא ליצור מצב בו הגוף יסתגל לסוג האימון. ניתן לעבור מאימוני הליכה לאימונים על קרוס, על סטפר ועל אופנים.

2. תרגילי התנגדות (כוח). לאימוני התנגדות חשיבות מרובה הן בתוספת מסת שריר אשר עוזרת בשרפת שומן, והן בחיזוק השרירים ורקמות החיבור. גם בסוג אימון זה חשוב לשנות ולגוון לעיתים קרובות יחסית, כמובן על פי יכולות המתאמנים. ההמלצה לתדירות אימוני הכוח היא 3 פעמים בשבוע. יש לבחור משקלים אשר יאפשרו כ-8-15 חזרות לסט אחד, ולבצע לפחות 3 סטים לקבוצת שרירים. חשוב לציין, כי לא ניתן לבצע הורדת שומן נקודתית, כלומר אין תרגילים ספציפיים להורדת שומן (לדוגמא כפיפות בטן לא יורידו את השומן בבטן, כשם שתרגילי ירך לא יורידו את השומן בירך). כמות השומן בגוף תפחת מסך כל הפעילות ומיצירת מאזן קלורי שלילי.

3. עיסוי עצים (אינטנסיבי) העשוי להגביר את זרימת הדם לאזור; מאחר וקשה לבצע עיסוי כזה לבד החלו לאחרונה להשתמש בגלילי סטירופון. גלילי הסטירופון מורכבים מחומר סינטטי (מהמשפחה של הקל-קר ומעט רכים יותר מן הקל-קר) ומשמשים למטרות שונות בפעילויות גופניות, כגון: שיפור שיווי משקל וגמישות ושחרור רקמות.

לאחרונה נוסתה שיטה זו בניסיון להפחית את רקמת הצלוליט. בשיטה זו המתאמנים מבצעים בטכניקה מסוימת מסג' עצמי על-ידי העברת משקל הגוף במנחים שונים (בהתאם לאזור עליו רוצים לעבוד) תוך כדי גלגול הגליל. מאחר ושיטה זו חדשה יחסית (בהתייחס לצלוליט) אין מספיק נתונים לגבי אחוז הצלחתה. חלק מהמאמנים אשר ניסו זאת עם לקוחותיהם טוענים לשיפור וחלק מהמאמנים לא ראו הבדל. מאחר ואין סיכון בשיטה זו והערך המוסף לגמישות ולריכוך רקמות נוקשות רב הוא, מומלץ לנסות שיטה זו. בכל מקרה אין לשיטה זו בלבד יכולת להורדת הצלוליט, אלא בשילוב שאר הפעילויות המוזכרות.

יש לזכור כי כל הפעילויות המוזכרות חייבות להשתלב עם תזונה נכונה.

בואו לדבר עם אורי לאוגומר בפורום אימון וכושר גופני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום