לא למבוגרים בלבד: פילאטיס לילדים

(0)
לדרג

את הפעילות הגופנית אפשר ואף חשוב להתחיל בגיל צעיר; התאמת הפעילות ליכולות הפיזיות של הילד תתרום לאפקטיביות שלה

מאת: אורלי אורן

ההנחה כי ראוי לעסוק בפעילות גופנית כבר בזמן בית ספר יסודי מקובלת על רבים - הדיוטות ואני מקצוע כאחד. ואכן, בבתי הספר, בשיעורי החינוך הגופני, מתרכזים בעיקר בלימוד מקצועות הספורט השונים, כללי המשחק, אימון בזריקת כדור ועוד. ואולם, הלימוד מתייחס לחינוך גופני מוגבל, משום שלא מתמקדים בצרכים השונים של גוף הילדים, ובכך מפספסים מטרות ויתרונות חשובים בדרך.

יתרון פיזיולוגי

ממחקרים שבוצעו במספר מדינות בילדים בני 5-18 עולה, כי אין כל הבדל בצמיחה לגובה או במצב הבריאות בין ילדים שעוסקים בפעילות גופנית לבין אלו שאינם פעילים. יתר על כן, חשוב לציין כי אימון התנגדות וכל פעילות נושאת משקל, ובתנאי שתיעשה במינון המתאים, בהתאם לגיל הילד ולכושר הגופני שלו, יגרמו לגירויים סנסומוטוריים (סנסורי - חישה, מוטורי - תנועה), גירויים פרופריוספטיביים (תפיסת הגוף בחלל) ושיפור בקואורדינציה. כמו-כן, הם יגרמו לעלייה במסת העצם אשר תהווה יתרון פיזיולוגי בשלבים הבאים של החיים (כגון מניעת אוסטיאופורוזיס).

חוק הספורט שנכנס לתוקף בשנת 2005 מאפשר אימון בחדרי כושר לילדים מגיל 6. חשוב להדגיש כי בחדר הכושר ההתנגדות במכשירים השונים מבוססת על משקולות, בעוד שמכשירי הפילאטיס עובדים עם התנגדות קפיצים. יתרון הקפיצים על המשקולת מתבטא בכך שהקפיצים "עובדים" עם התנועה של הגוף, יוצרים התנגדות משתנה לאורך כל טווח התנועה, מאפשרים מתיחה ומלוא פוטנציאל התנועה אותה יכול המתאמן ליישם, וכן מאריכים את השרירים. האימון על המזרונים הינו ככל אימון גופני אחר. בתרגילי הרפרטואר על המזרונים/רצפה, אין כל כוח חיצוני המופעל על הגוף אלא עבודה עם משקל הגוף בלבד, כנגד כוח הכבידה.

פיתוח כוח

יש הבדל בין אימון פילאטיס לילדים לבין אימון מבוגרים; ההבדל נובע מהשוני הגופני. תהליך גדילת העצם מסתיים סביב גיל 18-24. עד גיל זה אחוז הסחוס רב יותר ומבנה השלד והעצמות עוד לא לגמרי חזק. לילדים מידה מסוימת של גמישות טבעית. במהלך השיעורים מלמדים את הילדים לחזק את הגוף, על-מנת למנוע פציעות בעתיד.

במגוון תרגילי הרפרטואר, קיימים תרגילים הטובים למבוגרים ופחות לילדים והפוך. הדגש הוא לא ניצור עומס רב מידי על עמוד השדרה של ילד, כיוון שהוא עדין מאד. המטרה היא לפתח כוח, בזהירות ותוך ניצול הגמישות. חשוב להיות מודע להתפתחות הגופנית של הילד בשלבים השונים של ההתפתחות על-מנת להימנע מתרגיל לא מתאים.

לפני גיל ההתבגרות, כל עוד הורמוני המין אינם מופרשים בגוף, אי אפשר לפתח מסת שריר; כלומר, זוהי לא המטרה העיקרית באימון. אולם, בהחלט אפשר לראות שיפור ניכר בכוח אצל ילדים ונערים צעירים. כמו כן, יהיה שיפור בכושר התנועתי ובביצוע מיומנויות.

המודעות הגופנית מתפתחת והפעלת השרירים יעילה יותר, ההולכה עצבית משתפרת, מה שגורם לתזמון טוב ומדויק יותר בהפעלת השרירים.

הגברת המודעות הגופנית

השיטה עוסקת בעיקר בחיזוק ה-core muscles; כלומר, שרירי הבטן העמוקים, הגב התחתון והשרירים המקרבים. מעצם היותו של הגוף חזק יותר, הוא יהיה בריא יותר ופחות חשוף לפציעות. אימון בשיטה תורם לאיזון הגוף, חיזוקו והגמשתו, ומתאים לכל ילד/ה ונער/ה, לרבות ילדים ונערים אשר מתאמנים באופן מקצועי בתחומים שונים.

בחברת השפע של ימינו ישנה עלייה בשיעור המשקל העודף בקרב בני נוער וילדים ועם זאת עלייה בשיעור התחלואים כתוצאה מכך. על-מנת להוריד במשקל יש לשמור על תזונה נכונה ובריאה, ולשלב אימון אירובי ואימון חיזוק. האימון בשיטת פילאטיס מסייע להגברת המודעות הגופנית, הצרת היקפים, עלייה בחילוף החומרים, תחושת גוף טובה ובריאה, וכתוצאה מכל אלה עלייה בדימוי העצמי והביטחון העצמי. ילד בעל דימוי עצמי גבוה יקרין תחושה זו על סביבתו ויחוש בנוח בחברה, דבר שישפיע על יחסיו החברתיים.

אורלי אורן היא מנהלת מקצועית ברשת דרור רז.

השתתפו בהכנת הכתבה: סיוון ניר - מנהלת מקצועית תחום ילדים ונוער, ונואליה גולדברג - מדריכת ילדים ונוער ברשת.

בואו לדבר על זה בפורום פילאטיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום