תקדים: ניתוח לבניית עמוד שדרה

(0)
לדרג

לראשונה בישראל: בניתוח מורכב ונדיר נבנו מחדש עמוד השדרה הצווארי ומערכת הלעיסה אצל גבר הסובל ממחלות פרקים קשות

מאת: מערכת zap doctors

אתגר ניתוחי מורכב ביותר בוצע לראשונה בישראל בניתוח דו-שלבי. הניתוח כלל יישור עמוד שידרה צווארי, עקב עיוות קשה ביותר אשר גרם להטיית הגולגולת לפנים ולנעילת הסנטר אל מול בית החזה. בנוסף, במהלך הניתוח התבצעה בנייה מורכבת של מערכת הלעיסה על-ידי הוצאת פרקי הלסת והחלפתם ברקמה אחרת מגופו של החולה שמפרידה בין העצמות באזור שישמש כמפרק.

הניתוח המורכב והנדיר בוצע בביה"ח בילינסון בגבר בן 35 אשר חולה במחלות פרקים קשות. המחלות גרמו לחיבור לא תקין (קשחת) של מפרקי הלסתות ושל מפרקי עמוד השדרה, ובעקבות זאת התפתח עיוות צווארי קשה ביותר, אשר גרם להטיית הראש כלפי מטה ול"נעילת" הסנטר אל מול החזה. כתוצאה מהמחלות, מזה 13 שנים החולה מרותק לכסא גלגלים ואינו יכול לפתוח את פיו (עקב איחוי מלא של מפרקי הלסת, כתוצאה מהדלקת יחד עם מוגבלות בהסטת הלסת מטה מאחר והיתה מקובעת אל מול החזה). במהלך השנים החולה בלע את המזון באמצעות קשית המוחדרת לקצה הפנימי של פיו, בו קיים חריץ בין השיניים (כל שיניו סגורות ומכוסות בשכבת אבן עבה שהצטברה במשך השנים).

תעלומת חלל הפה

מזה כשנתיים מטופל החולה במרפאה ראומטולוגית בבי"ח בילינסון בניהולו של ד"ר יאיר מולד. הודות לטיפול תרופתי בתרופה ביולוגית שמקבל, חלה נסיגה בדלקת ושיפור בתפקודו המוטורי והוא מסוגל להלך מעט באופן עצמאי. צוות הרופאים תכנן את הניתוח במשך כארבעה חודשים. לאור העובדה שפיו של החולה סגור, נותרו בפני המנתחים סימני שאלה רבים באשר לחלל הפה של המנותח.

פרופ' שלמה קלדרון, מנהל המחלקה לכירורגית פה ולסתות בבי"ח בילינסון: "נאלצנו לגשת לניתוח ללא ידיעת פרטים מהותיים על חלל הפה ותפקודו. בחודשים האחרונים תכננו את הניתוח עפ"י מודל של גולגולת מאקריל, שנבנתה על סמך צילומים ההדמיה שביצענו". עוד הוא מוסיף, כי "הסתמכנו גם על הדמיות תלת ממדיות של כלי הדם בראש ובצוואר. באופן זה יכולנו לתרגל ולהכין את עצמנו לתרחישים שונים. ניתוח כה מורכב דורש משנה זהירות, דייקנות ומיומנות מאוד גבוהה". כחלק מההכנות לניתוח, הוצאה שכבה עבה של אבנית בעובי של 1/2 ס"מ שכיסתה את שיניו מהצד החיצוני.

סיכון מחושב

ד"ר ניסים אוחנה, מנהל יחידת עמוד שדרה בבי"ח בילינסון: "מחלתו של המטופל גרמה לחיבור מוחלט של מפרקי עמוד השדרה, אשר התחברו בציר מעוות שכלל הטיה קשה של הראש לפנים, תוך סיבובו לימין. בצורה זו הייתה הלסת ממוקמת מול עצם החזה. מעבר לקושי הטכני שבהפרדת הלסתות, בכדי להשתיל את המפרקים המלאכותיים, היה ברור כי בשל חוסר יכולתו של המטופל להשתמש בלסתות המשוחררות בחופשיות (עקב מיקום הסנטר), יחזור הקישיון במהרה ויביא לידי חיבור חוזר שלהן תוך זמן קצר. לפיכך, הוחלט על ביצוע שבירה מבוקרת של עמוד השדרה הצווארי וחיבורו מחדש בעמדה שתאפשר מיקום תקין של הגולגולת ביחס לצוואר". לדבריו "בזכות פעולה זו יוכלו הכירורגים של פה ולסת לבצע ניתוח בטיחותי יותר, תוך גישה ישירה וקלה למפרק הלסת. בנוסף יתאפשר שימוש חופשי יותר של החולה בלסתותיו לאחר הניתוח וכן הוא צפוי לעמוד וללכת כאשר הוא מישיר מבטו לפנים בצורה נורמאלית".

הניתוח הציב בפני הצוות הרפואי אתגרים רבים. ראשית, הניתוח התבצע באזורים רגישים ביותר: סמוך למוח, לעורק התרדמה ולעצב הפנים.

שנית, עקב נעילת הלסתות וחוסר היכולת לפתיחת הפה נוצר קושי בהנשמה וסכנה של חסימת דרכי אוויר, מצב שחייב שימוש בשיטה מיוחדת של החדרת צינור נשימה לתוך קנה-הנשימה על-ידי רופא מרדים ובהמשך ביצוע פיום - קנה (טרכיאוסטומי) על-ידי רופא א.א.ג.

שלישית, בגלל קשיון עמוד השדרה והעיוות הקשה שלו בכיפוף לפנים נוצר קושי רב בהשכבת החולה לניתוח, ולכן הליך זה ארך כשעה עד לקבלת מנח אשר אפשר קיום הניתוח.

רביעית, שבירת עמוד השדרה עשויה לגרום לפגיעה בחוט השדרה ולשיתוק מיידי וקבוע של הגפיים התחתונות.

חמישית, השרירים בפניו של החולה התנוונו כתוצאה מחוסר תפקודם, ולכן קשה לרופאים לצפות את תפקודם.

שישית, במהלך הניתוח היה על המנתחים לנקוט במשנה זהירות שלא לפגוע בכלי דם גדולים מכיוון שאין גישה לסגירתם, עקב העיוות בעמוד השדרה.

בניתוח השתתפו כ-30 אנשי צוות רפואי וכ-15 אנשי צוות ביניהם - אחיות חדר ניתוח וצוות טיפול נמרץ נשימתי. מצבו של המנותח מוגדר יציב והוא מאושפז במחלקת א.א.ג. למנותח צפויה תקופת שיקום ארוכה של מערכת הלעיסה, במהלכה פיזיותרפיסט יתרגל עם המנותח פתיחת פה והפעלת שרירי פנים ששנים רבות לא תפקדו.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פה ולסתות ובפורום בעיות גב ועמוד השדרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום