ייעוץ תרופתי בהתאמה אישית

(0)
לדרג

כ-10% מהחולים מאושפזים כתוצאה מתופעות לוואי של תרופות, משימוש לא נכון ונטילת תרופות סותרות. על הסכנה שבנטילת תרופות

מאת: ענת זיו

חשוב תמיד לקרוא את האותיות הקטנות, ובמקרים של תרופות - גם זה לא תמיד מספיק. קחו לדוגמא את המחזה הנפוץ הבא: אנשים, בעיקר מבוגרים, שיוצאים מבית המרקחת עם שקית עמוסה בתרופות. יכולה להיות להם שם תרופה ללחץ דם, אולי כדורים לעידוד מתן שתן, טבליות למניעת קרישת הדם, משהו בשביל לישון טוב, קצת ויטמינים וכמה תוספי מזון. לא פעם, החיבור של כל התרופות הללו מעורר תופעות לוואי ברמות חומרה משתנות.

על פי הספרות העולמית, כ-10% מהחולים בבתי החולים מגיעים לאשפוז כתוצאה מתופעות לוואי של תרופות. כאן בישראל, טוענת הסתדרות הרוקחים, כי 2,000 עד 2,500 איש מתים מדי שנה בגלל שימוש לא נכון בתרופות ונטילת תרופות סותרות.

הנתונים הללו סללו את הדרך להתפתחותו של שירות חדש יחסית - ייעוץ תרופתי בהתאמה אישית - אשר ניתן בקריה הרפואית רמב"ם על ידי המכון לפרמקולוגיה קלינית, שבראשו עומד פרופ' נורברטו קריבוי. פעילות המכון כוללת ייעוץ, אבחון, הדרכה ובקרה על מתן תרופות בצורה מושכלת, לשם מניעת תופעות לוואי, הנגרמות משימוש ומשילוב לא נכון של תרופות. שירותי המכון ניתנים, על פי רוב, בעקבות קריאה או בקשה של רופאים מהמחלקות השונות, אבל כוללים גם ייעוץ לגופים העוסקים במתן טיפולים אלטרנטיביים, וכן ייעוץ אישי והדרכה לחולה האינדיבידואלי ולמשפחתו, במטרה לוודא שאין סתירה בין התרופות שנרשמו ושהן אכן מתאימות.

"פרמקולוגיה קלינית בודקת כיצד גוף האדם החולה מתמודד עם תרופה או תרופות, ומסבירה את יחסי הגומלין שבין תרופה אחת לתרופות אחרות", מסביר פרופ' קריבוי. "שילוב של אנטיביוטיקות מסוימות, למשל, יכול להרוס מהר וביעילות את החיידק, אבל הוא יכול גם להרוס את הכליות של החולה".

^^האם יש הבדל בין תופעות לוואי מנטילת תרופה אחת לבין תופעות לוואי, שנגרמות כתוצאה משילוב של תרופות?^^

פרופ' קריבוי: "אין הבדל. אולם, יש תרופות, שכאשר הן נלקחות לבד אין להן תופעות לוואי, וכאשר הן נלקחות בשילוב עם תרופה אחרת - לפתע הן גורמות לתופעות לוואי ומחוללות נזק".

^^מהן התרופות, שמעוררות הכי הרבה תופעות לוואי?^^

"זה יותר קשור לאדם שצורך את התרופה. לדוגמא, יש מי שייקח 'קודאין' נגד שיעול ולא יחווה תופעת לוואי, אולם אדם אחר עלול לפתח הפרעות נשימה. גם ה'אקמול', שנמכר בצורות רבות ושכיח כל כך, לא תמיד בטוח. כשהאקמול נלקח, במינון גבוה, בשילוב עם חומרים אחרים שמתפרקים בכבד, כמו אלכוהול או עם תרופות אחרות, הוא עלול להיות מאוד מסוכן ובמקרה הגרוע, הדבר עלול להוביל גם לפגיעה חמורה בכבד. יש תופעות לוואי שניתן לצפות אותן מראש, ויש כאלו שלא ניתן. במקרה של תופעות לוואי שניתן לצפות, יש לעדכן את החולה לגביהן וזו חובתו של הרופא לתת לחולה שלו את הייעוץ התרופתי, כאשר הוא רושם לו תרופה עם תופעות לוואי ידועות".

^^מה צריך לעשות כדי שלא להיכנס לסטטיסטיקה של המאושפזים בגלל תופעות לוואי מתרופות?^^

"תרופות טובות לאדם חולה ולא לאיש הבריא. לכן, קחו אחריות על התרופות שאתם לוקחים, תלמדו עליהן, תבדקו, תצליבו מידע, אל תתביישו לשאול את הרופא ותשתמשו בהסבר שקיבלתם. ניתן גם לקבל ייעוץ לגבי התרופות".

^^איך בדיוק ניתן לקבל יעוץ?^^

אדם שכבר נוטל תרופות או עומד להתחיל בטיפול תרופתי יכול לפנות באופן עצמאי למכון לבירור וייעוץ. כמו כן, ניתן לבקש הפניה לייעוץ דרך הרופא המטפל".

טבעי, אבל לא תמיד בטוח

גם לתוספי מזון ולוויטמינים יכולה להיות השפעה רעה על החולה והם עלולים להיות מסוכנים, אם לא יודעים להשתמש בהם נכון. ככל שהתוסף יעיל יותר, כך הוא גם מכיל יותר חומרים פעילים, שבשימוש לא נכון עלולים לגרום נזקים חמורים לבריאות, ואפילו למוות. לכן, מומלץ לפנות ולהתייעץ עם רופא בטרם נטילתם.

פרופ' קריבוי: "אין לי שום דבר נגד תוספי מזון, אבל צריך ליטול אותם בתבונה. היתה לי חולה עם לחץ דם גבוה", הוא מספר כדי להמחיש את העניין, "שהיתה בטיפול ולא הבינה מדוע לחץ הדם שלה איננו מאוזן. במהלך השיחה איתה התברר שהיא נוטלת תוסף מזון מסוים, שלטענתה אמור לעזור ללב. בחנתי את תוסף המזון וראיתי שהוא מכיל גם תמצית 'ליקריץ', שהוא סוג של אניס, אשר מעלה את לחץ הדם. כמובן, שברגע שהיא הפסיקה ליטול את תוסף המזון הזה, לחץ הדם שלה התאזן".

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ תרופתי ובפורום תרומת תרופות לנזקקים - בשיתוף עם עמותת "חברים לרפואה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום