על השתלת שיער בקרחת צלקתית

(0)
לדרג

השתלת שיער על צלקות היא משימה מורכבת יותר ושכיחה פחות מהשתלה רגילה. אז איך מסתירים הצלקת ומשתילים שיער?

מאת: ד"ר אלכס גינזבורג

כיום אנו עדים לכך שהשתלות שיער מתבצעות בעיקר לגברים ולנשים הסובלים מהתקרחות גנטית. לעומת זאת, השתלות שיער על צלקות אינן נפוצות כלל. הדעה הרווחת היא שהשתלת שיער בקרחת צלקתית אינה מצליחה - דעה המבוססת על הטכניקות המיושנות שהשתמשו בעבר להשתלת שיער. לא נכתבו מאמרים בנושא, אולם השתלות שיער על קרחת צלקתית נושאות תוצאות טובות מאוד, עד כי ניתן להגיע למראה טבעי לחלוטין.

קרחת צלקתית הינה אזור קרחתי בקרקפת, הנוצר בעקבות מחלה או גורם חיצוני אשר פוגע בדרמיס הרטיקולרי וגורם נזק או הרס לשורשי השיער. במקרים בהם סיבת המחלה אינה ידועה, קיימת חשיבות לביצוע ביופסיה על מנת להגיע לאבחנה מדויקת בדבר המחלה אשר גרמה להתקרחות.

^^ישנן שני סוגי קרחת צלקתית:^^

קרחת מולדת: מדובר בפגם בקרקפת שנוצר בזמן התפתחות העובר ברחם. הפגמים הנפוצים ביותר הם - קרחת משולשת ( (Triangular alopeciaו-aplasia cutis.

קרחת נרכשת: כתוצאה מלידת מלקחיים, לאחר ניתוח בקרקפת, כתוצאה מגורם פיזי או כימי, כגון - חומצה שבאה במגע עם הקרקפת, לאחר ר?ד?יו?ת?ר?פ??י?ה, כתוצאה מפגיעות טראומטיות או כוויות, לאחר זיהומים בקרקפת, וכתוצאה ממחלות שונות.

השתלת שיער על צלקת: מורה נבוכים

ברוב המקרים ניתן לבצע השתלה בקרחת צלקתית, אולם בצלקות הנגרמות ממחלות יש להמתין לפחות שנתיים בהן המחלה לא פעילה על מנת לבצע את הטיפול. שיטת השתלת השיער במצב זה דומה לשיטה הרגילה, פרט לעובדה כי בהשתלה בקרחת צלקתית, יש צורך להרים את עור הקרקפת על ידי נוזלים על מנת להכניס את השערות שרוצים להשתיל מתחת לעור, שכן עור מצולק דק יותר מעור רגיל. אחוז הצמיחה של כלל השערות המושתלות במצב של קרחת צלקתית יכול להגיע לצמיחה של כ-90%-50%.

ישנם מקרים שהצלקות מפוזרות על גבי כל הקרקפת, כולל באזור התורם (החלק האחורי של הקרקפת), ובמקרים אלו יתכן כי אין מספיק שיער תורם על מנת לחסות את האזורים הריקים. על הרופא לבדוק שאכן יש מספיק שיער באזור התורם ו/או שיער במקומות אחרים בגוף, על מנת לבצע את תהליך ההשתלה.

ישנם מקרים בהם הצלקת מאוד גדולה, לעיתים אף היא מתפרשת על מחצית מן הקרקפת. במקרים אלו, מומלץ לשקול לבצע צמצום האזור על ידי ניתוח (Scalp Reduction), או על ידי ניפוח העור באמצעות בלון למשך חודש ולאחר מכן משחררים זאת (Expander), ומצמצמים את העור הרופף שנותר. לאחר צמצום הקרקפת, ניתן לבצע השתלת שיער. במקרים רבים, יש צורך לבצע שתי השתלות באותו אזור בהפרש של חצי שנה בין השתלה אחת לשנייה, מכיוון שלא ניתן להגיע לצפיפות מרבית כפי שניתן בהשתלה רגילה, בעור תקין.

בהשתלת שיער בעור צלקתי, יש להפריד בין השערות, 2-3 מ"מ על מנת להבטיח את קליטתן. על כן, לאחר כחצי שנה רצוי לבצע השתלה נוספת כדי להגיע לצפיפות מקסימלית. התוצאות לאחר ההשתלה תהיינה פחות טובות מהשתלה על קרחת שאינה צלקתית, השיער יראה פחות צפוף, אך האזור יהיה מכוסה ויראה טוב יותר מהמראה הקודם (המראה הצלקתי).

סוגי השתלות

^^F.U.T:^^

בשיטה זו מושתלים יחידות פוליקולריות (קבוצות של 1-4 שערות הצומחות יחדיו) המופרדות באמצעות מיקרוסקופ. כאמור, ההשתלה מתבצעת באמצעות הרדמה מקומית וכמעט ללא כאב בזמן ההשתלה ואחריה. במשך רבע שעה שוכב המטופל על הבטן בזמן שנלקחת ממנו רצועה של שערות מחלקה האחורי של הקרקפת. היחידות הפוליקולריות מופרדות מן הרצועה תחת מיקרוסקופ, על ידי צוות מיומן, ליחידות המכילות בין 1-5 זקיקי שיער. השימוש במיקרוסקופ מאפשר את הפרדתן של היחידות הפוליקולריות באופן מדויק ובלי לגרום נזק לשערות וכן מאפשר קבלת 20% יותר מהיחידות, אלמלא היו מבצעים זאת תחת מיקרוסקופ. ללא השימוש בו, עשויות חלק מהשערות להיחתך ולהיפגע בעת הפרדתן מרצועת העור שהוצאה, וכאמור מספר היחידות שיתקבלו יהיה נמוך יותר.

באמצעות מכשור מיוחד מבצע הרופא נקבים קטנים באזור ההתקרחות המיועד לעבור השתלה. כמו כן, הוא קובע על פי כמות השערות הנלקחות מהאזור התורם את מספר הנקבים שיש לבצע, הצפיפות וכיוון השיער. בדרך כלל השיער צומח 45 מעלות קדימה, אך ישנם מקרים בהם הרופא משנה את כיוון הצמיחה בהתאם לבקשת הפציינט או על פי אופן סירוק השיער שהפציינט יהיה מעוניין בעתיד. השתלים שהוכנו כראוי מוכנסים לתוך הנקבים. בזמן השתלת השיער נמצא המטופל בהכרה מלאה ואף יכול לצפות בטלויזיה או להאזין למוזיקה. בסיום הטיפול, אשר אורך בממוצע כ-3 שעות, שב המטופל לביתו ולמחרת כבר יכול לחפוף את ראשו. הצלקת שנותרת בקרקפת מהוצאת השערות מחלקה האחורי הינה בדרך כלל בגודל מינימלי של 1-3 מ"מ אשר מכוסה ומוסתרת באמצעות השיער הקיים מסביבה, כך שבדרך כלל לא ניתן להבחין בה.

במקרים של ביצוע השתלת שיער באזור של קרחת משמעותית, יראו לאחר הטיפול גלדים באזור בו בוצעו הנקבים, אולם חמישה ימים לאחר ההשתלה, בעזרת מריחת משחה מיוחדת, הגלדים נופלים יחד עם השיער המושתל, באופן ששורשי השיערות נותרים מתחת לעור. השיער המושתל מתחיל לצמוח בצורה טבעית, לאחר כשלושה חודשים מיום ההשתלה, בקצב של1 ס"מ לחודש במקומו החדש. את התוצאות הסופיות ניתן לראות כבר לאחר 9-12 חודשים. תוצאותיה של השתלה אשר בוצעה בצורה מבוקרת ועל ידי רופא מומחה משביעות רצון ומגיעות למצב בו השתלים צומחים ב-95% מכלל השיערות המושתלות. שיטה זו טובה במיוחד לאלו שטרם התקרחו לגמרי, אלה הסובלים מהתקרחות והתדלדלות השיער, שכן במקרים אלו ניתן להחדיר ולשלב את השערות החדשות בין אלו הקיימות כבר בראשו של המטופל, כך שבעזרת מיומנותו של הרופא תימנע פגיעה בשיער הקיים.

אדם המקריח לגמרי יהיה זקוק למספר השתלות שנע בין 2-3 טיפולים בממוצע, עד לכיסוי מקסימלי של הקרקפת. תוצאות טובות במיוחד ניתן לקבל במצב בו קיים שיער צפוף באזור התורם. שיער דליל באזור זה יוביל לעיבוי האזור המקריח, אולם השיער ישאר דליל, אם כי מצבו עדיין ישתפר והאזור יהיה מלא יותר לעומת מצבו הקודם. ישנם מקרים בהם לקיחת רצועת שערות והותרת צלקת אינה מומלצת, גם אם מדובר בצלקת מינימלית; כך, למשל, בקרב צעירים הרגילים ללכת בתספורת קצרה מאוד - הצלקת הנותרת לאחר ההשתלה תראה, למרות היותה מינימלית, ועל כן שיטת ה-F.U.T אינה מומלצת עבורם. דוגמא נוספת היא בקרב ציבור מטופלים אשר עברו בעבר מספר השתלות, ואין אפשרות לקחת רצועת שערות נוספת, שכן העור כבר לא גמיש. במקרים כאלה ניתן לקחת מן האזור התורם זקיקי שיער בודדים בשיטה הנקראת F.U.E.

^^FUE:^^

בשיטה זו מוציאים את השיער באמצעות מכשיר מיוחד הדומה למחט חלולה של 1 מ"מ, באופן שמאפשר ליטול זקיקי שיער עם השורש, כאלו המורכבים מ-1 עד 3 שערות יחד. את אותם זקיקים משתילים באזור המקריח באמצעות מחט עדינה, כמו בשיטת ההשתלה הרגילה. כתוצאה מלקיחת השתל נותר פצע בקוטר מילימטר אחד בקירוב, אשר נסגר תוך ימים ספורים ולא משאיר כל סימן. למחרת הטיפול, מורחים על הפצעים משחה אנטיביוטית במשך 4-5 ימים, על מנת להוריד את הגלדים ולרפא את הפצעים.

שיטה זו טובה מאוד, אולם יש לה חסרונות:

גילוח - לעומת שיטת F.U.T, בה אין צורך בגילוח השיער, בשיטת F.U.E על המטופל להגיע ביום הניתוח לאחר שגילח את שיערו לאורך של 1 מ"מ, על מנת שהוצאת הזקיקים תיעשה בקלות.

התאמה - לפני ההחלטה על ביצוע הניתוח יש לבצע בדיקה, על מנת לדעת אם המטופל המיועד מתאים לשיטת ה-F.U.E. קיימים מקרים בודדים בהם חלקו הפנימי של השיער, זה המצוי מתחת לעור, אינו נמצא באותו כיוון של השיער הצומח, דבר המקשה על הוצאתו בשלמות; מצב זה נקרא FOX שלילי אשר אינו מומלץ בביצוע השתלה בשיטת ה-F.U.E, ומופיע בעיקר בקרב גברים בעלי שיער מקורזל מאוד.

זמן - הטיפול בשיטה זו עלול לקחת זמן רב. לדוגמא, נטילת 600-800 זקיקים המונים בין 1,000-1,500 שערות עשויה לארוך בין 4-6 שעות רצופות.

כמות - כמות השיער שניתן ליטול בפעולה זו אינה גדולה ונעה בין 600-800 זקיקים. לצורך השוואה, בהשתלה רגילה בשיטת F.U.T. מוציאים בדרך כלל 1,500-2,000 זקיקים המכילים בין 3,000-4,000 שערות.

עלות - בשל מורכבות הטיפול ואורכו, מחיר השתלת 800 זקיקים המכילים כ-1,500 שערות בשיטה F.U.E זהה למחיר השתלה רגילה של 2,000 זקיקים שבהם בין 3,000-4,000 שערות.

ד"ר אלכס גינזבורג הוא מנהל יחידת שיער והשתלות שיער בקלאס קליניק, תל השומר.

בואו לדבר על זה בפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום